چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: هوش چیست؟ آیا هوش استعداد، قوۀ ابتکار، دانایى، قدرت یادگیرى،حافظۀ‌ قوى براى از بر کردن شمارۀ تلفن و یا شعر ، توانایىِ حل مشکلات و... یک فرد است؟

هوش

ویکی پدیا هوش را این گونه تعریف کرده است؛ هوش توانایی ذهنی است و قابلیت‌های متنوعی همچون استدلال، برنامه‌ریزی، حل مسئله، تفکر انتزاعی، استفاده از زبان، و یادگیری را در بر می‌گیرد. نظریه‌های هوش در طول تاریخ تغییر کرده‌اند.

بینه و سیمون در سال1905، مفهوم هوش این گونه تعریف کرده اند؛ در مفهوم هوش استعداد فکری بنیادین وجود دارد. استعداد فکرى و توان داورى را مى‏توان یک  حس خوب، عملى، قریحه‏ واستعداد فکرىِ فرد براى تطبیق با محیط نامید. بنابراین، خوب داورى‏کردن، خوب درک‏کردن و خوب استدلال‏کردن از فعالیت هاى اساسى هوش‏ هستند.

به طور کلی در زمینه هوش دو نظر اساسی وجود دارد: نظریه هوش کلى و نظریه چند عاملى.
نظریه هوش کلى می گوید؛ توانایی هاى ذهنى انسان داراى یک عامل مشترک است که اسپیرمن آن را عامل  g جی،  حرف اول (general)  معرفى می‌‏کند.

و نظریه چند عاملى می گوید؛ چند عامل مجزا یا مهارت هایى اساسى وجود دارد. هر فعالیتى با یک یا چند عامل از آنها درگیر است. ترستون بر این باور است که هوش از شش عامل تشکیل یافته است که شامل:

عامل عددى: مهارت انجام عملیات ریاضى با صحّت و سرعت. عامل کلامى: مهارت انجام آزمونهاى درک کلامى. عامل فضایى: مهارت به‏کارگیرى اشیا در فضاى تخیل. عامل روانى کلمات: مهارت به‏کارگیرىِ سریع کلمات. عامل استدلال: مهارت کشف قوانین تفکر قیاسى و استقرایى. عامل‏ حافظه: مهارتِ‏ یادسپارى ‏و یادآورىِ سریع...

هوش-تحقیقات

حال با توجه به توضیحات بالا اگر می خواهید سطح هوش خود را افزایش دهید، روش های پیشنهادی ما را امتحان کنید. با استفاده از این روش ها که به نوع بازی هم می توان به آنها اطلاق کرد، شما می توانید سرعت انتقال ذهن خود را سریع تر، پیام را واضح تر، در عمل خلاق تر، در یادگیری پیشرو تر و... باشید.

انجام تمرین های ذهنی به صورت مداوم ذهن شما را پویا و فعال تر می سازد.

نتیجه بدست آمده از تحقیقات و مطالعات، محققان انگلیسی حاکی از آن است؛ افرادی که فعالیتهای ذهنی انجام می دهند63 درصد کمتر از افرادی که به ندرت فعالیت های فکری انجام می دهند، درمعرض ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر قرار دارند.

این مطالعات که در دانشگاه میشیگان انجام شده است، نشان داد؛ بزرگسالانی که بازی های فکری را به صورت روزانه به مدت چند هفته انجام می دهند به طور چشمگیری هوششان افزایش می یابد.

روش های زیربرای همین منظور طراحی شده اند. این روش ها جهت بالابردن قوه ادراک و هوش افراد است که توسط سنتیا گرین استاد گروه روانپزشکی و بنیان گذار برنامه های بهبودی و ارتقاء هوش طراحی شده است.

انجام دادن روش های زیر، همراه با خوردن رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش مناسب، می تواند قدرت ذهنی و فکری شما را تا 78 درصد بالا ببرد. امتحان کنید.

بازی با کلمات

کلماتی چند سیلابی را انتخاب کنید و سعی کنید با برعکس کردن حروف، شبیه سازی خوش آهنگ کردن کلمات آنها را در ذهن خود جای دهید. کلماتی که با تلفظ آنها مشکل دارید، برای تمرین شروع خوبی هستند. این یک روش موفق در یادگیری و تقویت هوش شما برای حفظ کلمات سخت است.

رویا و تخیل

برای خود تخیل و رویای زیبایی را با تمام جرئیات و تمام رنگی بوجود بیاورید. این تخیل باید به گونه ای باشد که به نظر واقعی و بسیار دقیق و ظریف بیایید. هر زمان که تنها شدید و یا وقت داشتید،  وارد این تخیل شده و آن را بازسازی، کاملاتر و جزئیات آن را رنگ کنید.

رنگ ها

توانایی خود را به چالش بکشید تا تمرکز پیدا کنید. رنگها را با صدای بلند بخوانید و بنویسید. این روش را تکرار کنید.

هفت کلمه

قوه تخیل خود را با این امتحان شفاهی محک بزنید. یک داستان کوتاه بنویسید. داستانی که فقط از 7 کلمه تشکیل شده باشد. تنها 7 کلمه. شروع کنید.

 

هوش

 

تجزیه و تحلیل یک رابطه یا اطلاعات

تجزیه و تحلیل کردن یک رابطه و اطلاعات بدست آمده، ذهن شما  را فعال و پویا می سازد. یک ورق و خودکار بردارید و یک رابطه و مسائل مربوط به آن را به جزئیات بنویسید و در باره هر کدام نظر و رویای خود را نیر بنوسید. خواهید دید که بدین ترتیب، قادر به تغییر و حل بسیاری از مسائل خواهید بود.


تغییر جهت به مخالف

کارهای روزمره خود را با دست مخالف انجام دهید. یعنی اگر راست دست هستید، از دست چپ خود استفاده کنید و بالعکس... این روش باعث می شود که بین سلول های مغز شما اتصال ایجاد شود. اگر راست دست هستید، از دست چپ خود برای کارهای روزمره مثل مسواک زدن، شانه کردن مو و خوردن استفاده کنید. حتی سعی کنید با دست چپتان بنویسید. با ادامه و تداوم در این کار اتصال بین سلول های مغز را بوجود بیاورید.

 نشانه ها

به نشانه ها توجه کنید. این روش به شما کمک می کند تا مهارت جستجوی تصویری خود را تقویت کنید. جدولی از نشانه های مختلف تهیه کنید. برای هر کدام از این نشانه ها 30 ثانیه وقت بگذارید، توجه کنید، نشانه هایی که در بالای جدول آمده است، هرکدام چند بار در جدول تکرار شده اند.

 
عکس را در حافظه ثبت کنید

با این تمرین، حافظه تصویری خود را تقویت کنید. یک عکس انتخاب کنید و به مدت 1 دقیقه به آن نگاه کنید. سپس عکس را پشت رو کرده و سعی کنید هرآنچه در عکس دیده اید را به خاطر آوردید. موارد یادآوری خود را یادداشت کنید.

چند بار این تمرین را انجام دهید. ولی، قبل از شروع تمرین، یک نفس عمیق بکشید و بعد به عکس با دقت خیره شوید. بعد از چند بار تمرین، متوجه خواهید شد که هر بار، از دفعه قبل موارد بیشتری را به خاطر سپرده اید.


یادداشت برداری

یادداشت برداری را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. زمانی که اطلاعات مهمی می شنوید یا بدست می آورید از آنها یادداشت بردارید.

به عنوان مثال، هنگام مراجعه به یک پزشک، وکیل یا هر موقعیتی که ممکن است، باعث استرس وعصبانیت شما شود در نتیجه اطلاعات مهم در این میان از ذهن و حافظه شما پاک شود.

یادداشت برداری دراین شرایط، کار بسیار مهمی است. همیشه چند برگه سفید و یک خودکار همراه خود داشته باشید. همچنین در زمان برگزاری، سمینارها، جلسه ها و... یادداشت برداری فراموش نشود. نکات مهم سمینار یا جلسه را حتما یاداشت کنید.


شمارش معکوس

یک تمرین خوب که به ذهن شما کمک می کند. فعال و پویاتر شود. توجه کنید؛
 از عدد 200 شروع به شمارش معکوس کنید و از هر شماره 5 عدد کم کنید به عبارت دیگر با اختلاف 5 عدد شمارش معکوس کنید.

بعد ازعدد 150 شروع به شمارش معکوس کنید. این بار با اختلاف 7 شماره، شمارش کنید. یعنی از هر عدد، 7 شماره کم کنید و بعد شمارش معکوس کنید.

آخرین مرحله عدد 100 است که با اختلاف 3 شماره، شروع به شمارش معکوس کنید. یعنی از هر عدد، 3 شماره کم کنید وبعد شمارش معکوس کنید.

امتحان کنید تا نتیجه را آشکارا حس کنید.

http://www.sciencedaily.com

کد خبر 195962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز