حافظه قسمتی از ذهن محسوب می‌شود که رمزگذاری، طبقه‌بندی و بازخوانی کد اطلاعات بر عهده آن است. براساس یافته‌های دانشمندان، ظرفیت حافظه انسان حدود ۲.۵میلیون گیگابایت است.

راه های تقویت حافظه

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: درباره حافظه مطالب بسیار زیادی شنیده یا خوانده‌اید، اما حالا یک کتاب و مطالعه جدید، پرده از اسرار نحوه عملکرد حافظه برداشته است که با قطعیت و به روش علمی، نشان می‌دهد هر کسی می‌تواند قدرت یادآوری خود را تقویت کند و البته گم‌کردن کلیدهای‌تان هم امری کاملا طبیعی به‌حساب می‌آید.

روانشناسی حافظه
دکتر مگان سومراکی و دکتر آلتیا نید کامینسکی در این کتاب نوشته‌اند که ذخیره و بازیابی اطلاعات بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. حافظه‌های فوق‌العاده قوی که مانند دوربین عکاسی کار می‌کنند، بسیار نادر هستند و آنها را بیشتر در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم تا واقعیت. کتاب جدید آنها به نام «روانشناسی حافظه»، تکنیک‌های ساده‌ای برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری یا کمک در به‌خاطر سپردن نام‌ها و اعداد را تشریح می‌کند.

طبیعی است
نویسندگان تأکید می‌کنند که چگونه یک درجه از فراموشی طبیعی است و این مهم به مغز اجازه می‌دهد اطلاعات عمومی بیشتری را به‌خاطر بسپارد. آنها می‌گویند، حافظه مانند یک دستگاه ضبط کار نمی‌کند، بلکه «بیشتر شبیه یک صفحه ویکی‌پدیا» است؛ زیرا جزئیات قابل ویرایش هستند.

چگونه حافظه را تقویت کنیم؟
کتاب «روانشناسی حافظه» از تحقیقات مبتنی بر «روانشناسی شناختی» برای افزایش درک انواع حافظه و تأثیر آنها استفاده می‌کند. این نشان می‌دهد که چگونه حافظه تأثیر زیادی بر زندگی ما دارد و می‌تواند توسط الکل، کم‌خوابی و کافئین مختل شود. این کتاب علم سیستم‌ها و انواع حافظه‌های مختلف مانند حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت را توضیح می‌دهد و اینکه برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:


چند تکنیک برای تقویت حافظه
کتاب «روانشناسی حافظه» چند تکنیک علمی و اثبات‌شده را به‌عنوان راهکارهایی برای تقویت حافظه به شما پیشنهاد می‌دهد:
یادآوری مبتنی بر رویداد: سومراکی و کامینسکی پیشنهاد می‌کنند که یک کیف پول در صندلی عقب خودرو بگذارید تا به یاد داشته باشید پیش از رفتن به محل کار، کودک خود را از صندلی بردارید و همراه خود ببرید.
تمرین بازیابی: این استراتژی در حقیقت کشیدن حقایق از حافظه است. یک مثال یادگیری نام یک همکار جدید با خطاب قرار دادن عمدی او با هر بار دیدنش است.
طرحواره (الگوهای رفتاری و فکری): شطرنج‌بازان مکان مهره‌ها را با استفاده از طرحواره، یعنی راهی برای سازماندهی اطلاعات جدید در مغز، به یاد می‌آورند. مزیت طرحواره این است که نیاز به حافظه فعال را نیز کاهش می‌دهد و درحالی‌که نویسندگان نمی‌گویند که قهرمان شدن در شطرنج آسان است، اما یادآور می‌شوند که هر کسی می‌تواند از طرحواره برای ذخیره و یادآوری اطلاعات پیچیده استفاده کند.
دیداری و شنیداری: این تکنیک‌ها می‌توانند به آموزش حافظه افراد عادی کمک کنند. توانایی یادآوری ترتیب کارت‌ها در یک بسته بسیار چشمگیر به‌نظر می‌رسد، اما می‌توان آن را با تداعی ذهنی برای هر کارت به‌دست آورد.
تمرین منظم: هر کسی که مطالعه کرده باشد، می‌داند که تمرین منظم ضروری است. این تمرین تنها نیاز به تکرار دارد.
تمرین متفکرانه: برای تبدیل‌شدن به متخصص در یادگیری، افراد نیازمند تمرین متفکرانه هستند. تفاوت این تمرین با تمرین منظم این است که اینجا مستلزم توجه هدفمند و آگاهانه روی موضوع با تمام انرژی هستید.

کد خبر 849385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha