چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه سیاسی: در ادامه بررسی طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، نمایندگان مجلس با مصوبه‌ای اشتغال همزمان پزشکان در دو بیمارستان را ممنوع کردند.

نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل بندهایی از این طرح را تصویب کردند. در جریان بررسی یکی از مواد جنجالی این طرح عبدالرضا مصری وزیر سابق رفاه که یکی از طراحان اصلی این طرح است با بیان اینکه مهم‌ترین هدف طراحان طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل، حذف افراد غیرموظف از هیأت مدیره است، گفت: برخی از این افراد پاداش‌های 50 و 100میلیونی دریافت کرده و با اینکه در جلسات هیأت مدیره شرکت نمی‌کنند تنها با امضای صورتجلسه حق جلسه یک تا سه میلیونی می‌گیرند.

وکلای ملت اصل ماده یک این طرح را تصویب کردند که تأکید دارد مدیران، رؤسا و کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای ذیل و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آنها نمی‌توانند در دستگاه‌ها و نهادها بیش از یک شغل داشته باشند. اسامی این دستگاه‌ها عبارتند از دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86.7.8، دستگاه‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت است، نهادها و مؤسسات عمومی دولتی وغیر دولتی، شوراهای اسلامی شهر(در این بند عبارت «... و روستا» حذف شده است) و بالاخره نهادها و سازمان‌هایی که به‌نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند. براساس مصوبه مجلس، حکم فوق، در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وکلای دادگستری، تصدی و اشتغال در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، مسئولیت‌های اجرایی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، مشاوره حقوقی و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکت‌ها اعم از خصوصی و دولتی مجری است.

اما شاید مهم‌ترین بخش مصوبه دیروز مجلس در ماده پنج این طرح خلاصه می‌شد. نمایندگان مجلس با تصویب ماده پنج طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل، اشتغال همزمان پزشکان را در دو بیمارستان ممنوع کردند. در ماده پنج این طرح آمده است: اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی - درمانی دولتی و عمومی غیردولتی در سایر مراکز تشخیصی آموزشی - درمانی و بیمارستان‌های عمومی وخیریه ممنوع است.

برخی از نمایندگان ابتدا پیشنهاد حذف این ماده واحده را دادند و در بیان دلایل خود گفتند که برخی از مناطق محروم و مؤسسات خیریه نیاز به حضور پزشکان متخصص دارند و ما نباید مردم را از تجربه این پزشکان محروم کنیم.مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر اسبق بهداشت دولت اصلاحات به‌عنوان یکی از مخالفان حذف ماده پنج اظهار داشت: برخی پزشکان که استخدامی هستند می‌گویند حقوق دولتی کم است و به همین‌خاطر معمولا وقت‌های بعد از ظهر خود را در بیمارستان‌های خصوصی می‌گذرانند؛ این پزشکان اگر از ابتدا بدانند که حقوق‌های دولتی برای آنها مکفی نیست از همان ابتدا در مراکز خصوصی کار می‌کنند.

وی گفت: ما نباید در مجلس از کسانی که قانون‌شکنی می‌کنند دفاع کنیم. برخی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی مریضان را جراحی می‌کنند اما وقتی بعد ازظهر عارضه‌ای برای آن بیمار حاصل شود دیگر آن پزشک را نمی‌توان پیدا کرد چراکه وی وقت بعد از ظهر خود را در بیمارستان‌های خصوصی مشغول است. چه‌کسی باید جوابگوی مردم باشد؟ وی تصریح کرد: یک پزشک نمی‌تواند صبح مریض را عمل و مداوا کند و بعد از ظهر در خدمت مریض خود نباشد. در آمریکا و اروپا و همچنین در ترکیه که همسایه ما است هیچ پزشکی حق ندارد دوجا کار کند.
پزشکیان ادامه داد: درصورت حذف ماده پنج، هرج و مرج در حوزه بهداشت و درمان به‌وجود می‌آید. وی اظهار داشت: من خودم پزشک بوده‌ام و برای من بهتر بود که چند جا کار کنم و چند سهام داشته باشم و وضعیت پزشکان را بهتر می‌دانم. در نهایت بعد از صحبت‌های پزشکیان اصل ماده پنج طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل با 138رأی موافق، 16رای مخالف و هشت رأی ممتنع به تصویب نمایندگان رسید.

کد خبر 197445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز