در سال 1390 تعداد620 نفر به عنوان شاکی به دادسرای انتظامی نظام پزشکی تهران مراجعه کردند که از این تعداد پس از مصاحبه حضوری و بررسی ابتدایی محتویات پرونده و عدم احراز خطای پزشکی و با رضایت بیماران و مراجعین رضایت 245نفر جلب و شکایت 375نفر از مراجعین منجر به شکایت مکتوب از گروه پزشکی شده است.

 بنابراین مشاهده می‌شود 40درصد از مراجعین در مصاحبه اولیه و با دادن اطلاعات کافی از طرف دادیاران در رابطه با بیماری و اقدامات درمانی انجام شده از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند و 60درصد منجر به تشکیل پرونده شده است.

پس از تشکیل پرونده و برگزاری جلسات کارشناسی با متخصصین مربوطه و با حضور شاکی و مشتکی‌عنه،‌71درصد از پرونده‌ها و شکایت بیماران به علت اینکه قصوری متوجه پزشک معالج نبوده مختومه اعلام و قرار منع تعقیب صادر شد و در مورد 29درصد از پرونده‌ها با تشخیص احتمالی قصور، کیفرخواست صادر و جهت بررسی نهایی به هیات بدوی ارسال شده است. در سال قبل از آن 63درصد شکایت‌ها در دادسرا مختومه و 37درصد با صدور کیفرخواست به هیات بدوی ارجاع داده شده است.

از مجموع کیفرخواست‌های صادر شده توسط دادسرای انتظامی که به هیات بدوی ارسال شده 78درصد موارد آن توسط هیات تایید و منجر به صدور رای شده است و 22درصد در رسیدگی مجدد توسط هیات بدوی کیفر خواست دادسرا نقص شده است و از مجموع منع تعقیب‌های صادره توسط دادسرا که مورد اعتراض شاکی قرارگرفته 84درصد توسط هیات بدوی تایید و 16درصد از قرارهای منع تعقیب دادسرا نقص شده است.
از مجموع پرونده‌های تشکیل شده 56درصد مربوط به بیماران سرپایی و 44درصد بیماران بستری بوده است.
و از کل پرونده بیماران سرپایی نحوه توزیع شکایت بیماران به شرح ذیل است:
الف - 82 درصد مربوط به مطب
ب - 14 درصد کلینیک‌های خصوصی
ج - 3درصد کلینیک‌های دولتی
د - یک درصد سایر مراکز درمانی
باتوجه به اینکه 80درصد اقدامات درمانی سرپایی در بخش خصوصی صورت می‌گیرد این آمار قابل‌توجیه است.

پرونده بیماران بستری

الف - 57 درصد مربوط به بیمارستان‌های خصوصی و مراکز جراحی محدود است که از مجموع بیماران بخش خصوصی 10درصد مربوط به دی‌کلینیک‌های سطح شهر و 90درصد مربوط به بیمارستان‌های خصوصی است.
ب - 43 درصد مربوط به بیمارستان‌های دولتی و وابسته به دولت (ارتش، سپاه، تامین‌اجتماعی، ‌بنیاد شهید و...) است که از مجموع این بیماران سهم بیمارستان‌های وابسته به دولت 54درصد و بیمارستان‌های دانشگاهی و سایر بیمارستان‌های دولتی 46درصد است. باتوجه به تعداد تخت بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در مقایسه با بیمارستان‌های وابسته به دولت این آمار قابل‌توجه و بررسی است.

نحوه توزیع شکایت در بیمارستان‌های وابسته به دولت به ترتیب عبارتند از:
الف - بیمارستان‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی 34درصد
ب - بیمارستان‌های وابسته به ارتش 22درصد
ج - بیمارستان‌های وابسته به بنیاد شهید و جانبازان 16درصد
د - بیمارستان‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 13درصد
ه - بیمارستان‌های وابسته به وزارت نفت 10درصد
و - بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه آزاد 5درصد

علت شکایت بیماران:
1 - بروز عارضه :55درصد
2 - تبلیغات غیرمجاز:20درصد
3 - عوامل رفتاری:8درصد
4 - فعالیت غیرمجاز:5درصد
5 - هزینه: 3درصد
6 - عارضه + هزینه :4درصد
7 - اخلاقی:2درصد
8 - متفرقه:2درصد

تفکیک رشته‌های تخصصی در شکایت بیماران:
بیشترین شکایت بیماران به ترتیب شیوع مربوط به رشته‌های تخصصی زیر است:
1 - پزشک عمومی 17درصد
2 - جراحی عمومی 13درصد
3 - زنان9درصد
4 - دندانپزشکی9درصد
5 - مسئول فنی8درصد
6 - ارتوپدی6درصد
7 - داخلی4درصد
8 - داروخانه 3درصد
9 - جراحی اعصاب 3درصد
10 - جراحی قلب3درصد

شیوع جنسی و سنی بیماران
حدود 58درصد مراجعین به دادسرای انتظامی نظام پزشکی را مردان و 42درصد را زنان تشکیل می‌دهند و از لحاظ سنی به ترتیب:
الف - دهه چهارم زندگی 19درصد
ب - دهه پنجم زندگی 16درصد
ج - دهه سوم زندگی 14درصد

اعمال جراحی ترمیمی و زیبایی

یکی از اقدامات درمانی که به هر دلیلی در جامعه ما در حال گسترش است و نزد بیماران و پزشکان انگیزه‌های زیادی در انجام آن ایجاد کرده اعمال ترمیمی و زیبایی است که شش درصد شکایت بیماران را تشکیل می‌دهد و از پزشکان عمومی تا متخصصین مختلف در رشته‌های تخصصی گوناگون مرتبط و غیرمرتبط به انجام آن همت می‌گمارند و از کارهای کوچکی چون برداشتن خال و از بین بردن چین و چروک توسط لیزر، تزریق ژل و... تا اعمال جراحی سنگین از صورت تا پاها در یک جلسه را شامل می‌شود. 55درصد این بیماران به صورت بستری و 45درصد به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفته‌اند.

مهم‌ترین علت شکایت در این گروه را عدم آگاهی بیمار از نتیجه اقدامات درمانی و عدم اطلاع کافی از عوارض احتمالی تشکیل می‌دهد و هرچند ممکن است در بسیاری از موارد عارضه‌ای ایجاد نشده باشد ولی چون بیمار به تصویر ذهنی خود از جراحی نرسیده از نتیجه عمل ناراضی است. در این گروه از اقدامات درمانی انتخاب دقیق بیمار، مشاوره‌های لازم، دادن اطلاعات دقیق از نتیجه اقدام درمانی و عوارض احتمالی می‌تواند موجب کاستن از بسیاری شکایت‌ها شود.
بیشترین موضع عمل در این بیماران عبارتند از:
1 - ابدومینوپلاستی: 33درصد
2 - صورت: 30درصد
3 - راینوپلاستی: 19 درصد
4 - ماموپلاستی: 5درصد
5 - کاشت مو: 5درصد

بررسی آماری فوق نشان می‌دهدکه 87درصد اینگونه اعمال جراحی روی سر و صورت انجام گرفته است. متاسفانه پزشکان جوان جویای کار، یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد و جلب مشتری را در انجام اعمال زیبایی با حالت تهاجمی کمتر و ریسک پایین‌تر (کاشت مو، تزریق ژل، لیزر و...) یافته‌اند که معمولا بدون داشتن آموزش‌های کلاسیک و آکادمیک به انجام آن می‌پردازند.

تفکیک جنسی و سنی

18درصد بیماران را مرد و 82درصد را زنان تشکیل می‌دهند و دهه‌های پنجم (43درصد)، سوم(33درصد) و چهارم (19درصد) به ترتیب شایع‌ترین رده‌های سنی را تشکیل می‌دهند. نزدیک به 70درصد شکایت بیماران در این گروه مربوط به دهه‌های چهارم به بالاست. هرچند این آمار نمی‌تواند بیانگر شیوع انجام اعمال جراحی ترمیمی در این سنین از زندگی باشد ولی نشان می‌دهد هرچه اعمال جراحی ترمیمی در سنین بالاتر انجام شود، بیمار از نتیجه کار رضایت کمتری پیدا کرده و به خواسته و تصویر ذهنی خود نرسیده است.

جراحی بینی

یکی از اعمال جراحی که به صورت شایع در جامعه در حال انجام است و علاوه بر جنبه‌های درمانی، عوامل روحی و روانی نقش بسیار مهمی را در انجام آن برای بیماران ایفا می‌کند، عمل جراحی زیبایی بینی (راینوپلاستی) است که با توجه به مشخص‌نبودن تعرفه جراح و بیمارستان، متوسط اقامت کوتاه بیمار، عدم وجود بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران معمولا جوان و بدون ریسک جراحی و بیهوشی و... هستند و پزشکان و مراکز درمانی معمولا تمایل به انجام آن را داشته و هر رشته تخصصی خود را متولی اصلی انجام آن می‌داند هرچند همچون سایر بیماری‌ها متاسفانه آماری صحیح و واقعی از انجام اینگونه اقدامات درمانی وجود ندارد.

نسبت شکایت بیماران راینوپلاستی

1 - گوش وحلق و بینی: 75درصد
2 - فک و صورت: 25درصد

کد خبر 198420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز