فتانه انفرادی: کمبود و گرانی برخی از داروها به‌ویژه داروهای خاص، سنگینی 70درصد از بار هزینه‌های درمان بر دوش مردم، کمبود تخت‌های بیمارستانی، فرسوده بودن بیمارستان‌ها، واقعی نبودن تعرفه‌های پزشکی، مشکلات عدیده مردم در اورژانس‌های کشور، کمک نکردن بیمه‌ها به شکل مطلوب به مردم، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ناعادلانه بودن سرانه درمان در روستاها وکیفیت نامطلوب خدمات درمانی در برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، همه و همه تنها بخشی از مشکلات حوزه سلامت در کشور است که ظاهرا برای برطرف‌کردن آن عزم جدی وجود ندارد.

  چه باید کرد و راه برون‌رفت واقعی از این همه مشکلات حوزه سلامت چیست؟ این سؤالی است که از سه تن از نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی پرسیده‌ایم.

دکتر سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای اجرایی برون رفت از مشکلات حوزه سلامت به همشهری گفت: به اعتقاد من، راهکار‌های لازم را برنامه پنجم توسعه مشخص کرده است که اگر اجراشود مشکلات حوزه سلامت برطرف خواهد شد. وی از تشکیل صندوق بیمه همگانی و اجرای طرح پزشک خانواده به‌عنوان دو راهکار مهم در زمینه رفع مشکلات سلامت در ایران یاد کرد و اظهار داشت: بدون این دو هرکار دیگری که برای حوزه سلامت انجام شود مسکن و کوتاه‌مدت خواهد بود و مشکلات بخش سلامت حل نخواهد شد. به سخن دیگر، به غیر از این هر اقدامی انجام شود اتلاف وقت و منابع مالی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: باید یک صندوق واحد بیمه در کشور تشکیل شود که همه مردم را تحت پوشش قراردهد. به بیان بهتر، باید سیستم‌های حمایتی، حق بیمه کسانی که توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند پرداخت کنند.

مره‌صدق گفت: از سوی دیگر، به‌نظر من، باید کل کشور تحت پوشش پزشک خانواده قرارگیرد البته درست است که طرح پزشک خانواده در سال‌های اول و دوم اجرای خود ممکن است هزینه‌بر باشد اما با صرفه‌جویی‌هایی که در بخش‌های درمانی کشور ایجاد می‌کند بعد از سال سوم و چهارم صددرصد طرح مفید و سوددهی خواهد بود.

او تصریح کرد: طرح پزشک خانواده درمان محور نیست بنابراین، لازمه آن تغییر نظام آموزش پزشکی کشور است چرا که متأسفانه سیستم پزشکی کشور در حال حاضر بیشتر درمان محور و آن هم بیمارستان محور است و به همین دلیل ما باید به طرف سیستمی حرکت کنیم که پیشگیری محور، بهداشت محور و درمانگاه محور باشد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا برای حل مشکلات حوزه سلامت، نگاه بین بخشی حاکم است یعنی تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها خود را درگیر مشکلات حوزه سلامت می‌کنند چرا که معتقد هستند سرمایه‌گذاری در بخش سلامت سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها هم محسوب می‌شود و سودآوری دارد.

دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه به همشهری گفت: به اعتقاد من، برای برون رفت از مشکلات حوزه سلامت باید بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه انجام شود. باید بودجه سلامت اصلاح شود و بودجه کافی و مورد نیاز به این بخش اختصاص داده شود.

وی افزود: راهکار اجرایی و قابل‌قبول دیگر برای حل مشکلات حوزه سلامت، تعیین و تعریف تعرفه‌های واقعی است چراکه باید هم به حقوق بیماران و هم حقوق پزشکان بها داده شود. فتاحی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، باید سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور در زمینه سلامت اجراشود و اینطور نباشد که 70درصد از هزینه‌های درمان را مردم پرداخت کنند.این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای برون رفت از مشکلات حوزه سلامت، شورای‌عالی سلامت نیز باید تشکیل شود و علاوه براین، دفترچه‌های درمانی مردم به درستی ساماندهی شود.

دکترعلی کاییدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این‌باره به همشهری گفت: نمی‌توان ادعا کرد که در حوزه سلامت در کشور، پیشرفتی صورت نگرفته است چراکه کارهای بسیار خوبی انجام شده است البته با توجه به بحث تحریم‌ها در حال حاضر در این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که باید برای برطرف‌کردن آنها، سیاستگذاری اصولی انجام شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: به اعتقاد من، اجرای طرح پزشک خانواده می‌توانست آغازگر اقدامات اساسی در حوزه سلامت کشورباشد که با کمبود بودجه روبه‌روشد. با اجرا شدن این طرح مفهوم عدالت در سلامت تحقق می‌یابد و این مهم بدون شک همدلی دولت و مجلس را می‌طلبد.

کد خبر 193881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز