فتانه انفرادی: دسترسی مردم به پزشک در نزدیک‌ترین فاصله زمانی ممکن به محل سکونت‌شان و به‌دست آوردن اطلاعات بهداشتی برای زندگی بهتر، موضوع مهمی است که اداره کل سلامت شهرداری تهران، با راه‌اندازی کانون‌های پزشکان خانه‌های سلامت، به این مهم توجه کرده است.

 پزشکان در این کانون‌ها با نگاه ظریف و موشکافانه می‌توانند چالش‌ها و مشکلات بهداشتی در محله‌های مختلف شهر را شناسایی کرده و از این طریق علاوه بر ارتقای سطح سلامت و توانمند‌سازی‌ مردم در زمینه مسائل بهداشتی، یاری‌رسان مسئولان نیز در این جهت باشند. درباره چگونگی فعالیت و عملکرد کانون‌های پزشکان محله‌های شهر تهران، با دکتر شهرام سهرابی، رئیس اداره سلامت اجتماعی اداره کل سلامت شهرداری تهران و مسئول کانون پزشکان محله‌های تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • کانون‌های پزشکان محله در شهر تهران با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

استفاده از تجارب علمی و عملی پزشکان در شناسایی مشکلات بهداشتی و سلامت محله‌های تهران و انتقال آن به مسئولان، جلب مشارکت و آگاه‌سازی‌ مردم در زمینه مباحث مربوط به سلامت و کمک به متولیان امر سلامت در ارتقای سلامت شهر ازجمله اهداف اصلی راه‌اندازی کانون‌های پزشکان محله در شهر تهران است. علاوه بر این، توانمند‌سازی‌ شهروندان در زمینه مسائل بهداشتی، کمک به بسیج امکانات و ظرفیت‌های موجود در محله‌ها و حفظ محیط‌زیست محله از دیگر اهداف راه‌اندازی کانون‌های پزشکان محله است.

  • کانون‌های پزشکان محله‌های شهر تهران از چه سالی راه‌اندازی شده است و چه تعداد کانون پزشکان در محله‌های تهران وجود دارد؟

این کانون‌ها از سال88 با اساسنامه و ساختار مشخص، راه‌اندازی شده‌اند و در حال حاضر 374 کانون پزشکان محله در 374محله تهران وجود دارد. به این ترتیب، در تمام محله‌های تهران، کانون پزشکان محله فعال است.

  • در کانون‌های پزشکان محله‌های شهرتهران، چند نفر عضویت دارند؟

در این کانون‌ها چهارهزار و 300نفر از پزشکان، پیراپزشکان و متخصصان حضور دارند که البته بیش از چهار هزار نفر از آنها پزشکان عمومی هستند که بیشترین خدمات را در خانه‌های سلامت انجام می‌دهند.

  • مهم‌ترین فعالیت‌هایی که پزشکان در کانون‌های پزشکان انجام می‌دهند، چه نوع فعالیت‌هایی است؟

مشاوره‌های پزشکی رایگان، انجام معاینات پزشکی در مدارس تهران، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای شهروندان تهرانی، برپایی کارگاه‌های آموزشی و تهیه بروشورهای آموزشی برخی از فعالیت‌های کانون‌های پزشکان محله است.

  • آیا برای بازآموزی و ارتقای سطح علمی پزشکان عمومی عضو کانون پزشکان محله‌های شهر تهران نیز فعالیت‌های خاصی انجام می‌شود؟

بله. هم برای ارتقای سطح علمی پزشکان و هم به‌منظور تجلیل و تقدیر از فعالیت‌های آنان در محله‌های شهر تهران، برنامه‌های متعددی طراحی شده است؛ به‌عنوان نمونه، هفتم و هشتم دی‌ماه کنگره علمی- آموزشی اعضای کانون‌های پزشکان خانه‌های سلامت در تالار ایوان شمس شهرداری تهران برگزار شد که در این کنگره مباحثی در زمینه موضوع‌های مربوط به زندگی شهری مورد بحث قرار گرفت و علاوه بر آن 20 امتیاز بازآموزی نیز به اعضای کانون‌های پزشکان محله‌های تهران تعلق گرفت.

کد خبر 196240
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز