این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا، بیشتر از هر زمان دیگری به نعمت سلامتی پی برده‌ایم و برای اینکه ناخوش نشویم و دیگران را هم بیمار نکنیم،

سلامت

همشهری آنلاین_ابوذر چهل امیرانی: بیش از پیش به رعایت نکات بهداشتی توجه می‌کنیم. به هرحال چاره‌ای نیست و وقتی می‌توان با رعایت برخی نکات ساده، از شر این ویروس منحوس در امان ماند، چه چیزی بهتر از اینکه مراقب سلامتی خودمان و اعضای خانواده باشیم. حال که صحبت از سلامتی است، بد ندیدیم در این فرصت سراغ خانه‌های سلامت برویم که بی‌سر وصدا به فعالیت در محله‌ها مشغولند؛ مراکزی که بیشتر آنها درسراهای محله قرار دارند و اگرچه این روزها حضور شهروندان به خاطر جلوگیری از تجمع‌ها در این مجموعه‌ها کم شده، اما افزایش آگاهی ما از خدمات خانه‌های سلامت می‌تواند برای دریافت خدمات از آنها در آینده‌ای نزدیک کمک کند. در این گزارش اعداد و اطلاعات موجود از خانه‌های سلامت منطقه ۱۶ را کنار هم گذاشته‌ایم تا بدانیم در این مراکز چه خبر است.  

آموزش، مهم‌ترین هدفی است که در خانه‌های سلامت دنبال می‌شود. در حقیقت، انجام فعالیت‌های درمانی و بهداشتی در این مراکز پیگیری نمی‌شود و بیشترین اقدامی که انجام می‌شود و جزو وظایف مسئولان و کارشناسان خانه سلامت است، افزایش آگاهی شهروندان از طریق برپایی کلاس‌های آموزشی، مشاوره تلفنی و حضوری، معاینه شهروندان در مناسبت‌هایی از سال و... است. این‌گونه است که هرازگاهی کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های متنوعی از سوی خانه‌های سلامت در محله‌ها برگزار می‌شود که محور همه آنها سلامت است.  

  •  کانون‌های فعال 

در خانه‌های سلامت محله‌ها، کانون‌های مختلفی وجود دارد که هریک وظایف و کارکردی متفاوت دارند. به‌عنوان مثال، کانون پیشگیری از چاقی در خانه‌های سلامت به افراد چاق مشاوره می‌دهد تا به‌طور منطقی وزن خود را کم کنند و سراغ داروهای گرانقیمت نروند که حتی ممکن است سلامتی آنها را به خطر بیندازد. کانون پزشکان، کانون اهدای خون، کانون جوانان، کانون مادر و کودک، کانون پیشگیری از استعمال دخانیات، کانون دیابت، کانون سالمندان، کانون معلولان و کانون خادمان سلامت مساجد، از دیگر کانون‌های فعال در خانه‌های سلامت هستند.  
غربالگری قند و فشارخون، معاینه عمومی و تخصصی پزشک، تست قد و وزن، سنجش تراکم استخوان و مشاوره‌های روان‌شناسی و بهداشت و تغذیه، برخی از برنامه‌های خانه‌های سلامت هستند که به‌صورت رایگان می‌توانیم از آنها بهره‌ببریم. البته برای دریافت خدمات از مشاوران و کارشناسان خانه‌های سلامت، حتماً لازم نیست به این مراکز مراجعه کنیم؛ چراکه آنها کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلفی علاوه برسراهای محله‌ در مدارس، مساجد و محله‌ها برگزار می‌کنند.

به‌طور معمول، این برنامه‌ها از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود و می‌توانیم در آنها شرکت کنیم. به‌عنوان مثال، هفته گذشته در روز پزشک، معاینه رایگان شهروندان در چند محله انجام شد. در خانه‌های سلامت سعی شده تا از تعامل و همفکری افراد مختلف برای پیشبرد کارها استفاده شود. به همین دلیل، در بسیاری از خانه‌های سلامت نماینده نیروی انتظامی، یک پزشک مشارکت‌جو، ۲ معتمد محله، دبیر شورایاری، نماینده آموزش و پرورش، امام جماعت مسجد محله، شهردار ناحیه یا نماینده او، مدیر محله، مسئول خانه سلامت، نماینده مرکز بهداشت، نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد و نماینده بسیج، به‌عنوان اعضای شورای سلامت محله فعالیت می‌کنند. به‌طور معمول، اعضای شورای سلامت ماهانه یکبار دورهم جمع می‌شوند تا فعالیت‌های سلامت‌محور محله‌ها را برنامه‌ریزی و وضعیت هر محله را از این نظر بررسی ‌کنند.  

  •  پزشکان مشارکت جو همراه آنها هستند

۹ خانه سلامت در ۶ ناحیه منطقه راه‌اندازی شده‌ است. یعنی سعی شده تا هر محله، یک خانه سلامت داشته باشد. در این مراکز، به‌طور معمول ۳ نفر به‌صورت ثابت مشغول به کار هستند؛ یک مسئول خانه سلامت و ۲ سلامتیار که برنامه‌های آموزشی خانه سلامت را پیگیری می‌کنند. در این خانه‌ها کانون‌های مختلف شکل گرفته‌اند تا فعالیت‌های مربوط به سلامت بدن و روح شهروندان، با توجه به نیازهای متفاوت گروه‌های مختلف انجام شود.  
در منطقه ما ده‌ها پزشک عمومی و متخصص با اداره سلامت شهرداری همکاری می‌کنند. این افراد در مناسبت‌های مختلف سال راهی محله‌ها، مساجد، مدارس و حتی خانه شهروندان می‌شوند تا اهالی را به‌صورت رایگان معاینه کنند. بیش از ۱۰ هزار نفر از اهالی هم عضو کانون‌های مختلف خانه‌های سلامت هستند که ضمن شرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلف، درصورت نیاز با مسئولان خانه‌های سلامت همکاری می‌کنند. البته برخی از این کانون‌ها اعضای بیشتری نسبت به بقیه دارند. به‌عنوان مثال، کانون‌های سالمندان و مادر و کودک در بعضی از خانه‌های سلامت بیشتر و حتی به اندازه همه کانون‌هاست.  

  •  قدیمی‌ترین خانه سلامت محله

۱۶ سال پیش نخستین خانه سلامت منطقه ۱۶ در محله خزانه ساخته شد. این مرکز همزمان با راه‌اندازی خانه‌های سلامت در شهر تهران برپا شد. یک خانه سلامت در نواحی یک، ۲، ۴ و ۶ وجود دارد و ۲ مرکز در ناحیه ۵ فعالیت می‌کند. سهم ناحیه ۳ هم ۳ خانه سلامت است که از ساعت ۸ تا ۱۶ به خدمت‌رسانی مشغولند. این خانه‌ها درسراهای محله و زیرمجموعه اداره سلامت شهرداری منطقه فعالیت می‌کنند. وظابف اداره سلامت عبارت است از: ارتقای سواد سلامت شهروندان، ارتقای سلامت روان، ارتقای سلامت اجتماعی و تشکیل کانون‌های اجتماع محور سلامت و شبکه سلامتیاران. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های این اداره یا خانه‌های سلامت می‌توانید به میدان بهمن، خیابان شهید وفایی، جنب بازار میوه وتره‌بار بهمن، کوچه شهرداری، ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، اداره سلامت مراجعه کنید یا با شماره ۵۵۳۵۰۵۹۱ تماس بگیرید.  

کد خبر 543571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha