اهل فن نشسته‌اند، با همفکری هم برنامه‌ها ریخته‌اند تا منطقه‌ای که ما در آن ساکن هستیم، به محیطی پویا، سالم، بهره‌مند از محیط زیستی مطلوب و شهروندانی برخوردار از سلامت از نظر جسمانی، روانی و اجتماعی تبدیل شود. تلاش‌ها در این زمینه یک هدف را نشانه گرفته‌اند و آن تأمین و حفظ سلامت شهروندان است.

قاسمی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : با توسعه زیرساخت‌های سلامت‌محور نظیر «خانه‌های سلامت» زمینه نیل به این سلامت شهروندان مهیا می‌شود. در منطقه ما، ۱۸ خانه سلامت در ۷ ناحیه شهرداری با برنامه‌های متنوع، مفید و البته رایگان در طول هفته، راه شهروندان را برای دستیابی به حداقل‌های سلامت در ابعاد گوناگون هموار می‌کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

کانون‌های سلامت هر محله توسط پزشکان هر محله، اهالی و ساکنان همان محله اداره می‌شود. در واقع پزشکان و پیراپزشکان نیکوکار در این کانون‌ها عضو شده‌اند تا خدمات درمانی مناسب‌تری در اختیار شهروندان قرار دهند. بد نیست بدانید که اعضای این کانون به‌صورت کاملاً خودجوش در کانون‌های منطقه داوطلب شده‌اند. از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که پزشکان عضو کانون پزشکان انجام می‌دهند، برطرف کردن نیازهای آموزش در هر محله است.

«نسرین جمالی»، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه۱۸، در این باره می‌گوید: «معمولا از آموزش کمک‌های اولیه گرفته تا مشاوره‌هایی در زمینه ترک اعتیاد یا پیشگیری از چاقی، آشنایی با انواع بیماری‌های دوره سالمندی، کارگاه‌های تقویت حافظه، به‌خصوص برای سالمندان، مشاوره‌های دیابت و فشار خون، شناخت بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری و کنترلشان در مجموعه فعالیت‌های این کانون جایگاه ویژه‌ دارند.»

او اضافه می‌کند: «علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، معاینه‌های رایگان پزشکی هم از مشهورترین فعالیت‌های خانه‌های سلامت منطقه در محله‌های مختلف است. این معاینه‌های رایگان اهداف بسیاری را در حوزه سلامت دنبال می‌کنند. یکی از این اهداف دسترسی عادلانه همه اهالی در هر گوشه منطقه به مشاوره‌ها و معاینه‌های اولیه پزشکی و پیراپزشکی است. پزشکان فعال در این کانون از خانه‌های سلامت، بخشی از فعالیت‌های خود را به معاینه رایگان شهروندان اختصاص می‌دهند. این معاینه‌ها شامل معاینه سلامت عمومی، مشاوره‌های تغذیه، مشاوره‌های روان‌شناسی، مشاوره درباره بیماری‌های خاص و خلاصه تمام آنچه پزشکان داوطلب امکان ارائه آن را داشته باشند، است»

جمالی توضیح می‌دهد: «هر خانه سلامتی در هر یک از محله‌های منطقه، معمولاً یک روز در هفته را برای معاینه رایگان شهروندان و اهالی محله در نظر می‌گیرد. گاهی این معاینه‌ها و مشاوره‌ها از مرحله معاینه اولیه هم فراتر می‌رود و پزشکان علاوه بر راهنمایی مراجعه‌کننده برای درمان بیماری هم اقدام می‌کنند و نسخه‌ای می‌پیچند. البته این موضوع به تشخیص پزشک و موضوع مراجعه بستگی دارد. معاینه‌های رایگان خانه‌های سلامت منطقه که توسط اعضای کانون پزشکان انجام می‌شود معمولاً طرفداران زیادی دارد.»

معاینه‌ رایگان پزشکی در اینجا طرفداران زیادی دارد

کد خبر 739941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha