همشهری آنلاین: مشاور رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس بر تشکیل گروه نظارت یا کمیته آشتی ملی برای برگزاری انتخابات‌های مهم و اثرگذار در سوریه تأکید کرد..

سوریه

حسین شیخ الاسلام با بیان اینکه هم‌اکنون دو خط فکری در سوریه در جریان است، گفت: یک خط فکری مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی سوریه و واگذاری مسائل به مردم است و خط فکری دیگر تعیین تکلیف برای سوریه بدون در نظر گرفتن نظرات مردم این کشور است. این خط فکری بر ادامه کشتار مردم و خونریزی‌ها و نیز گسیل دادن تروریست‌ها به این کشور تا سرنگونی دولت، اصرار دارد.

مشاور رئیس و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصل ۱۵۴ قانون اساسی که بر خودداری این نظام از هر گونه دخالت در امور داخلی ملت‌ها تأکید دارد،‌ خط فکری نخست را پیگیری می‌کند؛‌ در حالی که خط فکری دوم را کشورهای غربی و وابسته به استکبار، برخی کشورهای عربی و پادشاهان عرب و نیز یکی از کشورهای همسایه در دست اجرا دارند.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه راه‌حل جمهوری اسلامی ایران برای پایان یافتن بحران در سوریه، آغاز گفت‌وگوهای سوری ـ سوری است، تصریح کرد: ما می‌گوییم ابتدا باید خشونت و کشتار در سوریه متوقف شود؛ سپس گروه‌های مسلح (اعم از نظامیان دولتی و شبه‌نظامیان مخالف دولت) بی‌درنگ به تحرکات نظامی خود در مناطق مسکونی پایان دهند تا آرامش به شهرها بازگردد؛ پس از آن کسانی که در اثر درگیری‌ها آسیب دیده‌اند، تحت مداوا قرارگیرند و به آنها رسیدگی شود؛ همچنین بر بازگشت آوارگان به محل‌های سکونتشان نیز نظارت شود؛ کمک‌های اقتصادی و انسان‌دوستانه برای ترمیم اوضاع اقتصادی و انسانی سوریه در دستور کار قرار گیرد؛ مرحله بعدی نیز آغاز مذاکرات فراگیر و گفت‌وگوهای ملی همزمان با برقراری آرامش در کشور است.

وی ادامه داد: باید در این گفت‌وگوها،‌ رأی مردم شناسایی شده و همه گروه‌های حاضر در این درگیری‌ها، به آراء مردم گردن نهند. مرحله آخر نیز تشکیل کمیته آشتی ملی یا گروه نظارت است که بر برگزاری انتخابات‌های پارلمانی،‌ مجلس مؤسسان برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی و در پایان انتخابات ریاست‌جمهوری را فراهم کنند.

شیخ‌الاسلام همچنین تأکید کرد: اعضای کمیته آشتی ملی یا گروه نظارت می‌توانند زمینه برگزاری انتخابات‌ پارلمانی، مجلس موسسان و ریاست جمهوری را مهیا کند یا اینکه دولتی انتقالی تشکیل شود تا به اجرای مصوبات کمیته بپردازد، این را باید آنها میان خود به توافق برسند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با طرح اخضر ابراهیمی مبنی بر شرکت نکردن اسد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری موافقید یا خیر؟،‌ گفت: اولا هیچ کس حق ندارد به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد؛ اگرانتخابات آزاد و واقعی است، نباید کسی را از حضور در انتخابات منع کرد؛ اگر بگوییم چه کسی در انتخابات باشد و چه کسی نباشد، مجددا همان اشتباه اول ـ دخالت در امور داخلی مردم سوریه ـ تکرار می‌شود. ثانیا چنانچه ابراهیمی چنین طرحی داشته باشد، باید گفت که وی اعلام کرده است تلاش دارد برنامه‌هایش را بر اساس توافق‌نامه ژنو عملی کند، از آنجا که در توافق‌نامه ژنو بند یا ماده‌ای مبنی بر امکان یا عدم امکان حضور اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری نیامده است؛‌همچنین در زمانی که قرار بود توافق‌نامه ژنو تدوین شود، خط دومی‌ها اصرار داشتند که این بند در آن گنجانده شود، اما با مخالفت خط اولی‌ها،‌ این پیشنهاد حذف شد؛ بنابراین چگونه می‌خواهد این طرح را در سوریه عملی کند؟ ثالثا، مگر مخالفان مردم سوریه نمی‌گویند که مردم این کشور مخالف بشار هستند؟؛ پس چرا از حضور وی در انتخابات می‌ترسند؟

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس ادامه داد: به نظر من واقعیت امر، این چیزی نیست که غربی‌ها اعلام کرده‌اند؛ آنها از اینکه مردم سوریه در انتخاباتی بی‌طرفانه،‌ مجددا به اسد رأی دهند،‌ می‌ترسند؛‌ چون وی توانست وحدت اراضی و استقلال این کشور را حفظ کند؛ ‌ضمن اینکه تروریست‌ها در این دو سال آنقدر خون‌ریزی و جنایت کرده‌اند که مردم سوریه از آنها بی‌زارند.

به گفته شیخ‌الاسلام، بعید است اخضر ابراهیمی چنین اشتباهی کند؛ ضمن اینکه غربی‌ها و ایادی استکبار می‌دانند که نمی‌توانند بشار اسد را با توسل به زور ساقط کنند.

گفتنی است اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، در سفر اخیر خود به این کشور،‌ به دنبال پیاده کردن طرحی است که در آن بشار اسد نتواند در انتخابات ریاست جمهوری سوریه شرکت کند. این در حالی است که در توافق‌نامه ژنو اشاره‌ای به این مطلب نشده است.

کد خبر 195594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز