یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیروز وارد دمشق شد تا دور جدیدی از مذاکرات را با مقامات دولت سوریه درباره راه‌حل سیاسی برای بحران این کشور برگزار کند.

موضوع اصلی مذاکرات ابراهیمی در دمشق معلوم نیست اما در روزهای گذشته رایزنی‌های او با نمایندگانی از مخالفان در قاهره ادامه داشته است. بحران سوریه هر روز ابعاد و جوانب پیچیده تری می‌گیرد و درحالی‌که دیروز شبه نظامیان القاعده اعلام کردند که هرگونه هواپیمای مسافربری و جنگنده را در شمال کشور هدف قرار می‌دهند، یک مقام نظامی سوری خبر داد که برای نخستین بار مخالفان مسلح از مواد شیمیایی در درگیری با ارتش استفاده کرده‌اند.

شبکه قطری الجزیره دیروز گزارش داد که جبهه النصره وابسته به القاعده می‌گوید که منطقه پروازممنوع را بر فراز آسمان شهر حلب در شمال سوریه اعمال کرده و ارتش سوریه از هواپیماهای مسافربری برای نقل و انتقال سربازان و مهمات استفاده می‌کند. شبکه الجزیره، تنها منبعی که چنین خبری را مخابره کرده، درباره موضوع نقل و انتقال نظامیان با هواپیماهای مسافربری، مستنداتی ارائه نداد و صرفا آن را به شبه‌نظامیان القاعده نسبت داد.

این خبر تاکنون از سوی هیچ نهاد رسمی یا منبع آگاه دیگری تأیید نشده است. جبهه النصره که فعال‌ترین گروه پیکارجو در درگیری‌های سوریه است، در بیانیه‌ای اعلام کرده که فرودگاه النیرب در حلب را محاصره کرده و تمامی هواپیماهای آن را هدف قرار می‌دهد. دو روز پیش، این جبهه یک هواپیمای مسافربری را در باند فرودگاه حلب هدف قرار داده بود.

گروه تروریستی النصره هدف اصلی خود را در این درگیری‌ها، جهاد در راه خدا می‌داند و باوری به مقولاتی نظیر آزادی، دمکراسی و مبارزه با فساد اداری ندارد. همزمان با بیانیه این گروه مسلح، یک فرمانده گارد ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که هفت نظامی از ارتش در شلیک یک ماده شیمیایی از سوی گروه‌های مسلح در ریف دمشق کشته شدند. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، این فرمانده نظامی تصریح کرد که این ماده شیمیایی درون قوطی‌هایی با دکمه‌های زرد گنجانده شده که به محض فشاردادن دکمه‌ها، گازی زرد رنگ از آن خارج می‌شود و فرد به محض استنشاق آن، عضلاتش تخریب شده و بعد از حدود یک ساعت کشته می‌شود.

طی هفته‌های گذشته ارتش سوریه هشدار داده بود که جنگ خبری درباره احتمال استفاده دمشق از سلاح شیمیایی، می‌تواند نوعی بسترسازی برای روی آوری گروه‌های مسلح به استفاده از این نوع سلاح و مواد باشد. روزنامه یورت ترکیه هم پیش از این گزارش داده بود که شبه‌نظامیان القاعده، ویدئویی را پخش کرده‌اند که درآن مشغول ساخت موادی شیمیایی در شمال سوریه بوده‌اند. اما در تازه‌ترین موضعگیری‌ها درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که سلاح‌های شیمیایی سوریه به‌رغم ادامه درگیری‌ها، همچنان در کنترل کامل ارتش است.

عاموس گلعاد در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی، با اشاره به اینکه درگیری‌های ارتش سوریه و مخالفان به بن بست رسیده، افزود: با رفتن اسد، دست‌کم تا پنج سال آینده هرج‌و‌مرج این کشور را فرامی گیرد. منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که ابراهیمی در دیدار با بشار اسد، ضمن ارائه پیشنهاد روسی - آمریکایی موسوم به بیانیه ژنودو، از وی خواهد خواست تا وزرایی را برای کابینه دولت انتقالی معرفی کند. براساس گزارش‌های خبری، در این پیشنهاد، بشار اسد تا بهار 2014در سمت خود خواهد ماند و در این مدت، دولتی انتقالی مرکب از مخالفان و طرفداران با اختیارات کامل فعالیت خواهد کرد.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی نووستی با اشاره به اینکه سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را برای امنیت بیشتر به یک یا دو پایگاه منتقل کرده، افزود: رئیس‌جمهور سوریه قصد کناره‌گیری از قدرت را ندارد. سرگئی لاوروف تصریح کرد که کشورهای غربی عزمی جدی برای دخالت نظامی در سوریه ندارند و این کشورها برای مخالفت روسیه و چین با هرگونه دخالت نظامی در سوریه، دست به دعا برمی‌دارند.

کد خبر 195388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز