گروه بین‌الملل: جنگ و درگیری در سوریه در حالی به پایان دومین سال خود نزدیک می‌شود که این کشور اکنون صحنه درگیری ارتش سوریه با پیکارجویانی از 29کشور دنیاست.

سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل در گزارشی ضمن هشدار درباره فرقه‌ای شدن جنگ سوریه اعلام کرد، علاوه بر اینکه پیکارجویانی از گوشه و کنار دنیا برای شرکت در جنگی داخلی به سوریه وارد شده‌اند، بیش از پیش این منازعات و درگیری‌ها رنگ و بوی مذهبی و دینی به‌خود می‌گیرد.

در این گزارش 10صفحه‌ای که تیمی از محققان مستقل حقوق‌بشر به ریاست پائولو بنیرو کارشناس برزیلی آن را تهیه کرده آمده است که همزمان با نزدیک شدن عمر درگیری‌ها میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح به پایان دومین سال خود، ماهیت این منازعات به‌صورت کاملا آشکار، مذهبی شده است. در همین حال، کارین ابو زید عضو این تیم در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل تصریح کرد که تحولات ماه‌های اخیر گویای آن است که اقلیت‌هایی که سعی در برکنارماندن از این منازعات داشته‌اند، برای دفاع از خود، مجبور شده‌اند که مسلح‌شوند.

در گزارش سازمان ملل با اشاره به اینکه نیروهای دولتی عملیات بمباران هوایی خود را گسترش بخشیده‌اند، آورده‌ است که دلایلی دال بر اینکه حملاتی غیرمتناسب با ماهیت اهداف بمباران شده صورت گرفته، وجود دارد. این تیم تحقیقاتی بین‌المللی تأکید کرده است که اکثر پیکارجویان خارجی برای پیوستن به گروه‌های مخالف یا جنگیدن به‌صورت مستقل از کشورها و قاره‌های مختلف - از خاورمیانه گرفته تا اروپا و آمریکا- برای جنگ با دولت سوریه به این کشور رفته‌اند. تاکنون نام 29کشور در این گزارش ثبت شده است.

این گزارش بازه زمانی از 28سپتامبر تا 16دسامبر جاری را شامل می‌شود و بخشی از سند نهایی‌ای خواهد بود که در‌ماه مارس آینده منتشر خواهد شد. پیش از این، مقام‌های سوریه اعلام کرده بودند که بخش اعظم پیکارجویان مستقر در این کشور، از تابعیت‌های عربی و بیگانه بوده و با هدف جنگ در راه خدا و تحت عنوان جهاد می‌جنگند و اساسا هیچ میانه‌ای با مقولاتی نظیر آزادی و دمکراسی و حکومت چند صدایی ندارند. تاکنون صدها نفر از کشورهای عربی در این درگیری‌ها کشته یا بازداشت شده‌اند که آخرین آنها کشته شدن 25نفر از لبنانی‌ها در درگیری با ارتش سوریه بوده است.

به موازات این گزارش، فرستاده سازمان ملل در امور مبارزه با پاکسازی نژادی هشدار داد که اقلیت‌ها در سوریه، با خطر حملات گسترده انتقام‌گیرانه مواجهند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ادما دیینگ درباره این نکته ابراز نگرانی کرد که اقلیت علوی تنها به‌علت انتساب رئیس‌جمهور به آن، با خطر انتقام‌گیری از سوی گروه‌های مسلح مواجه هستند. همزمان با انتشار این گزارش‌ها، آتش درگیری و شلیک گلوله، اندکی در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در دمشق فروکش کرد و فلسطینیان به خانه‌های خود بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از پناهندگان فلسطینی که طی یک هفته گذشته در پی ورود گروه‌های مسلح به اردوگاه الیرموک در جنوب دمشق از آن خارج شده بودند، پس از یک توافق دو طرفه به اردوگاه بازگشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک عضو سازمان‌های انسان دوستانه فعال در ارائه کمک به پناهندگان اعلام کرد که صدها فلسطینی با پای پیاده از طریق ایست بازرسی‌های نیروهای امنیتی وارد اردوگاه شدند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که سازمان آزادیبخش فلسطین و شماری از گروه‌های دیگر فلسطینی و یکی از نمایندگان اخضر‌الابراهیمی در سوریه با گروه‌های مسلح وارد گفت‌وگو شده و آنان را به خروج از این اردوگاه اقناع کرد‌ه‌اند. پیش از این، گروه‌های مسلح موقعیت این اردوگاه را برای نفوذ به دمشق استراتژیک توصیف کرده و با هرگونه خروج از آن مخالفت کرده بودند. ارتش سوریه هم با وجود استقرار در ورودی‌های اردوگاه منتظر صدور دستور دیپلماتیک برای ورود به آن بود اما دو طرف با توجه به نمادین بودن این اردوگاه به‌عنوان بخشی از کیان فلسطینیان آواره، از درگیر شدن در آن خودداری کردند. در آغاز درگیری‌ها، 100هزار نفر از 150هزار ساکن آن از این اردوگاه خارج شدند و اکثرا به لبنان پناه بردند اما تا دو روز پیش، بازگشت 50هزار نفر مسجل شده است.

کد خبر 195128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز