گروه سیاسی: دبیر حزب بعث عربی سوسیالیست لبنان، طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه را مهم و به نفع منطقه خواند.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه النشره، فایز شکر دبیر حزب بعث عربی سوسیالیست لبنان ضمن تأکید بر نقش تأثیرگذار و مثبت ایران در منطقه گفت: طرح شش‌گانه‌ای که ایران درباره سوریه پیشنهاد داده، از اهمیت زیادی برخوردار است. یکشنبه هفته گذشته وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای جزئیات جدیدی از طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه را تشریح کرد؛ طرحی که خبر ارائه آن، نخستین‌بار به کشورهای ترکیه، مصر و عربستان نیمه مهرماه، از سوی علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با همشهری انتشار یافت. چهار بند از طرح شش‌ماده‌ای ایران پایان اعتراضات از سوی مخالفان را خواستار و طی دو بند تکالیفی برای دولت سوریه در جهت توجه به خواسته‌های مخالفان تعیین شده است.

فایز شکر در خبری که دیروز انتشار یافت با اشاره به همین طرح گفت: طرح ارائه شده از سوی ایران فقط به نفع ملت سوریه نیست بلکه به نفع همه کشورهای اسلامی در منطقه به‌ویژه مردم فلسطین است. شکر بیان کرد: هدف از بحران کنونی در سوریه، درگیر‌کردن ملت‌های منطقه در بحران‌های داخلی و فراهم آوردن امنیت برای رژیم‌صهیونیستی است.

این طرح پس از آن اعلام شد که وزیر امورخارجه در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: تمام تلاش‌مان را برای عدم‌تغییر نظام سوریه می‌کنیم. در واقع پس از نشست یکروزه‌ای که معارضان و دولت سوریه با حضور حدود 200نفر اواخر‌ ماه گذشته به میزبانی تهران برگزار کردند، وزیر امور خارجه کشورمان با ایراد این سخن گفت که ایران هرگز اجازه نمی‌دهد هیچ پروژه غربی برای براندازی به زور بشار اسد به موفقیت برسد. این به‌دنبال آن بود که با وجود برگزاری نشست‌های متعدد و طرح‌هایی که کشورهای منطقه‌ای مؤثر در سوریه ارائه دادند، تنش‌ها در این کشور بحران‌زده پایان نیافت و به نتیجه نرسید.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با سایت خبری عربی پرس که مقر آن در پاریس است، تأکید کرد که ایران اجازه نمی‌دهد هیچ پروژه غربی چه به واسطه دخالت‌های فعلی و ارسال اسلحه و اجاره کردن گروه‌های مسلح و چه با استفاده از دخالت‌های مستقیم برای براندازی به زور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، اجرا شود. وزارت امور خارجه در طرح شش‌ماده‌ای خود که در مورد سوریه منتشر کرده «توقف فوری هرگونه اعمال خشونت‌آمیز و مسلحانه تحت نظارت سازمان ملل متحد» را خواستار شده و در بند نخست آن آورده بود: در این مرحله دولت و تمامی گروه‌های مسلح مخالف باید بی‌درنگ به تحرکات نظامی خود به‌ویژه در مناطق مسکونی پایان دهند و به‌منظور تثبیت اوضاع و برگشت آرامش، با نماینده سازمان ملل و کمیته تحت نظر وی همکاری کنند.

آغاز ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه در تمام نقاط آسیب‌دیده با جدیت و بدون تبعیض، دومین موردی است که ایران پس از توقف درگیری‌ها پیشنهاد داده و تأکید کرده است: برای تضمین این مهم ضروری است که تحریم‌های اقتصادی سوریه برداشته شود و زمینه بازگشت تمامی آوارگان به محل اقامت‌شان فراهم شود. پیگیری با فوریت گفت‌وگوهای ملی فراگیر با حضور نمایندگان طیف‌ها و گرایش‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و دولت سوریه به‌منظور تشکیل یک کمیته آشتی ملی سومین خواسته‌ای است که ایران در طرح پیشنهادی خود آورده و در ارتباط با دولت سوریه نیز تأکید کرده است:

وظیفه اصلی این دولت، برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی برای تشکیل پارلمان جدید، تشکیل مجلس مؤسسان جهت تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در موعد مقرر آن خواهد بود. در یکی دیگر از مواد طرح پیشنهادی ایران در ارتباط با حقوق معارضان تأکید شده است: همه افرادی که صرفا به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، از هر گروه و فرقه‌ای که باشند، باید از سوی دولت و گروه‌های معارض، سریعا آزاد شوند. به جرائم افرادی که مرتکب جنایت شده‌اند باید در دادگاه‌های صالحه به‌طور عادلانه رسیدگی شود.

کد خبر 195277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز