گروه بین‌الملل: در تازه‌ترین تحرکات بین‌المللی برای پایان‌بخشیدن به بحران سوریه، روسیه اعلام کرد که آمادگی مذاکره و دیدار با رهبر ائتلاف مخالفان سوریه را دارد.

دیپلماسی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با معاون وزیر خارجه سوریه در مسکو، با ابراز ناامیدی درباره بیانیه ائتلاف مخالفان درباره ساقط کردن نظام حاکم در کشور، اعلام کرد که مسکو آمادگی مذاکره با احمد معاذ‌الخطیب رهبر این ائتلاف را دارد. اظهارات سرگئی لاوروف پس از آن مطرح می‌شود که طی روزهای گذشته اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دمشق دیدار کرده و همزمان، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوری، با لاوروف در مسکو دیدار کرد.

لاوروف درباره دیدار با المقداد معاون وزیر خارجه سوریه در مسکو، تاکید کرد که مسکو مقام‌های دمشق را به عملی کردن آمادگی خود برای گفت‌وگو با مخالفان تشویق می‌کند و در عین حال، امروز شنبه قرار است ابراهیمی نظر خود را درباره بحران سوریه بیان کند. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که طرف سوری آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده، اما موضوع خروج اسد از قدرت مسئله‌ای است که ملت سوریه به تنهایی باید درباره آن تصمیم بگیرد.

پس از تشکیل ائتلاف مخالفان سوریه در دوحه، روسیه اعلام کرده بود که این ائتلاف را به رسمیت نمی‌شناسد اما با آن تعامل خواهد کرد اما میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد که کشورش دعوتی را برای احمد معاذالخطیب رهبر ائتلاف مخالفان سوریه به‌منظور دیدار در مسکو یا ژنو یا قاهره ارسال کرده و الخطیب آن را دریافت کرده است.

به موازات این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه روسیه وجود هرگونه توافق آمریکایی - روسی برای پایان‌دادن به بحران سوریه را تکذیب کرد. از سوی دیگر، حسن عبدالعظیم هماهنگ کننده کل سازمان هماهنگی ملی سوریه از احزاب مخالف داخلی اعلام کرد که دولت با شماری از پیشنهادهای اخضر ابراهیمی برای پایان دادن به بحران جاری ازجمله توقف خشونت‌ها و تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل موافقت کرده است. اخضر ابراهیمی روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در دمشق، بر ضرورت تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل تاکید کرده بود.

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که اسد با تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل موافقت کرده اما بر ضرورت عدم‌مشارکت طرف‌های خواهان دخالت نظامی در سوریه و نیز گروه‌های اسلامگرا ازجمله اخوان‌المسلمین در این دولت مخالفت کرده است. به نوشته روزنامه الحیات، حسن عبدالعظیم تصریح کرد که تنها نکته مورد بحث، بقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در قدرت طی دوره انتقالی است.

عبدالعظیم افزود که ابراهیمی ضمن تاکید بر عدم‌شکست مأموریتش و عزم جدی برای نتیجه‌بخش کردن آن، تصریح کرده که به‌زودی برای دستیابی به توافقی آمریکایی- روسی عازم ژنو خواهد شد تا کنفرانس ژنو دوم برگزار شود و درصورت توافق، قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت صادر خواهد شد که مخالفان و دولت سوریه ملزم به اجرای آن خواهند شد. این درحالی است که میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که دیدار سه‌جانبه آتی درباره سوریه میان روسیه، آمریکا و ابراهیمی احتمالا در‌ماه ژانویه آینده برگزار می‌شود.

بوگدانف تصریح کرد که تصمیم نهایی درباره این دیدار که در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار می‌شود، پس از سفر امروز شنبه ابراهیمی به مسکو، اتخاذ خواهد شد اما همزمان با جدی شدن موضوع گفت‌وگو میان دولت و مخالفان سوریه، ائتلاف مخالفان در خارج، پذیرش هر طرحی برای انتقال قدرت سیاسی در کشور را به عدم‌وجود خاندان اسد یا نزدیکان آنها در قدرت مشروط کرد. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، ولیدالبنی تصریح کرد که نخستین پیش شرط مخالفان، کناره‌گیری اسد و مسئولان ارشد نظام و خروج آنها از کشور است.

کد خبر 195938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز