همشهری آنلاین: رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به نقش ایران و روسیه در تحولات سوریه گفت: باید ایران و روسیه در دوره انتقالی مشارکت داشته باشند.

عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با مجله فارین افیرز با اشاره به تحولات سوریه گفت: ترکیه به دلیل داشتن مرزهای طولانی با همسایه خود سوریه در تحولات این کشور تاثیر گذار است. ترکیه و سوریه مشکل دوجانبه با یکدیگر ندارند. آنکارا طرفدار تحقق مطالبات مردمی است. در این میان روسیه و ایران در دوره انتقالی سوریه باید حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ینی شفق - چاپ ترکیه، وی در پاسخ به سوالی درباره این که ترکیه از ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌یی طرفداری می‌کند اما چرا مانند کشورهای غربی مخالف فعالیت‌های هسته‌یی ایران نیست، گفت:‌ ترکیه نمی‌خواهد که هیچ یک از همسایگانش به سلاح‌های هسته‌یی دست یابند. این کشور قبول نمی‌کند که سلاح‌هایی که خود ترکیه ندارد کشورهای دیگر این سلاح‌ها را داشته باشد. اما ما در موضوع هسته‌یی ایران نسبت به دیگران واقع‌گرا تر هستیم و بر این باوریم که برای حل این مساله باید به طور جامع تلاش کرد. در درجه اول مساله مهم این است که اسراییل بتواند امنیت منطقه را تضمین کند.

گل با تاکید بر این که توقف فعالیت هسته‌یی ایران مرتبط با عاری‌سازی تسلیحاتی اسراییل است، تصریح کرد: من بر این مساله تاکید می‌کنم. زیرا خاورمیانه می‌تواند بر تمام جهان تاثیر بگذارد و حلال مسائل منطقه باشد.

 

کد خبر 196768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز