گروه بورس: تازه‌ترین آمار دریافتی نشان می‌دهد، پیوستن دو شرکت فولاد مبارکه و مس به بورس تهران، گروه فلزات را به بزرگترین مجموعه بازار سرمایه تبدیل کرده‌است.

در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت‌های فلزی فعال در تالارهای مبادلات، به مرز 70 هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم معادل 4/17 درصد از کل ارزش بورس تهران است.

در این میان شرکت فولاد مبارکه با ارزش بازاری در حدود30 هزار میلیارد و شرکت مس با ارزش 24 هزار میلیارد ریال، بزرگترین شرکت‌های بورس به حساب می‌آیند. در گروه فلزات کالسیمین با توجه به ارزش 6 هزار و 700 میلیارد ریالی‌اش سومین شرکت بزرگ این گروه است.

یک پله پایین‌تر

اما در مقابل صعود خیره‌کننده سهام فلزات، گروه خودروسازان بورس ظرف 3 ماه گذشته بار دیگر پس از 3 سال رتبه نخست را ترک کرده و به پله دوم در بین گروه‌های صنعتی فعال در بورس رضایت داده‌ است. ارزش کل 31 شرکت خودروسازی و قطعه‌سازی فعال در بورس از مرز 57 هزار میلیارد ریال فراتر می‌رود. این میزان معادل 4/14 درصد از کل ارزش بازار سهام تهران است.

اما آمار موجود گویای این واقعیت است که ارزش سهام تولیدکنندگان سیمان ظرف 3 سال اخیر 25 هزار میلیارد ریال کاهش یافته و این مجموعه بزرگ و تأثیرگذار بورس را به رکود کامل کشانده است.

در حال حاضر ارزش 29 شرکت فعال در صنعت سیمان 47 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. این گروه 7/11 درصد از کل ارزش‌های موجود در بورس را به خود اختصاص داده است.

پتروشیمی

با تحولات پیش‌آمده در پاییز و زمستان سال گذشته به‌نظر می‌رسید بار دیگر دوران صعود سهام پتروشیمی آغاز شده است، اما سهام این شرکت‌ها به‌ناگاه دوباره به خوابی عمیق فرورفتند با این وجود ارزش سهام شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی در پایان فروردین 86 از 43 هزار میلیارد ریال گذشته است، ارزش بازار این گروه 9/10 درصد از کل ارزش‌های موجود در بورس را شامل می‌شود.

به دنبال سهام پتروشیمی، گروه معادن با رقابتی تنگاتنگ در رتبه پنجم ایستاده است. ارزش بازار سهام 8 شرکت فعال در گروه معادن 40 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود این گروه در مجموع 10 درصد کل ارزش بورس را در اختیار دارد.

همچنان رو به نزول

آمار تازه دریافتی حاکی است: ارزش هلدینگ‌ها که زمانی بزرگترین گروه فعال در بورس به حساب می‌آمدند، در حال حاضر به 32 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

پس از هلدینگ، بانک‌ها با ارزش بازاری معادل 17 هزار و 500 میلیارد ریال ایستاده‌اند. ارزش سهام انبوه‌سازان هم 15 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

کد خبر 19490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز