همشهری آنلاین: رییس‌جمهور اعلام کرد: با کمال افتخار اعلام می‌کنم ایران در زمینه تولید سوخته هسته‌ای جزء کشورهای تولیدکننده صنعتی این سوخت قرار گرفته است.

 به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه 20 فروردین طی سخنانی در مراسم جشن روز ملی فن‌آوری هسته‌ای در نطنز گفت: در فروردین ماه سال گذشته و در کنار آستان مقدس رضوی دستاورد بزرگ استادان و دانشمندان جوان کشور در دستیابی به فن‌آوری چرخه‌ تولید سوخت هسته‌‌ای را به استحضار ملت رساندم و اعلام کردم که ایران در ردیف کشورهای صاحب این فن‌آوری قرار گرفته است.

وی با بیان این که در آن مقطع موجی از نشاط، خودباوری و خوداتکایی در سراسر کشور ایجاد شد اضافه کرد: ملت هوشمند ایران این اتفاق را به عنوان دستاورد جوانان ارج نهاد و با قدرشناسی مصمم‌تر از گذشته به پاسداری از آن به عنوان حق مسلم خویش همت گمارد.

رییس‌جمهور با اشاره به این که ملت تقریبا در همه‌ مجامع کوچک و بزرگ با سر دادن شعار "انرژی هسته‌‌ای حق مسلم ماست" مسوولان و دانشمندان جوان را به استقامت و ادامه راه ترغیب می‌کردند، گفت: در روز 22 بهمن 84 ملت با حضور تاریخی بر این حق و درخواست این حق پای فشرد و در 22 بهمن سال 85 با حضور حماسی خود در سر تا سر ایران حق خود را تثبیت کرد.

احمدی‌نژاد دستیابی به این فن‌آوری را نماد توانمندی، استعداد و مقدمه‌ای برای گام‌های بلندتر و گسترده‌تر در علم و فن‌آوری عنوان کرد و گفت: در سال گذشته شاهد بودیم ملت گام‌های بلندی در زمینه‌های گوناگون صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و پزشکی برداشت و با توکل به خدا و تکیه بر استعدادهای خود رو به جلو حرکت می‌کند.

رییس‌جمهور در ادامه‌ خاطرنشان کرد: البته شاهد بودیم که دشمنان ملت از پیشرفت و تعالی این ملت برآشفتند و برای جلوگیری از پیشرفت علم به میدان آمدند و با استفاده ابزاری از شورای امنیت سازمان ملل تلاش کردند جلو فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را سد کنند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که حدود 35 سال است که ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای است، گفت: بر اساس مواد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای (NPT) و اساسنامه‌ی آژانس اعضای عضو آژانس از سوخت هسته‌‌ای بهره‌مند می‌شوند و کلیه‌ی اعضای آژانس موظف هستند به بقیه‌ی اعضاء در استفاده از این حق مصرح در اساسنامه و معاهده کمک کنند.

احمدی‌نژاد افزود: تکلیف اعضاء این است که انحرافی به سمت تولید سلاح هسته‌ای پیدا نکنند. جمهوری اسلامی نیز با آن که از حقوق قانونی مصرح در اساسنامه آژانس بهره‌مند نشده اما به تکلیف خود به طور کامل عمل کرده است و اسناد خود را در اختیار آژانس قرار داده و تحت نظرات بازرسان آژانس عمل کرده و بیشترین نظارت را از سوی آژانس داشته است و بر اساس کلیه‌ی گزارشات آژانس هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های ایران ایجاد نشده است.

وی اظهار داشت: اما متاسفانه با این همه شفافیت و رعایت قانونمندی، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران مورد مناقشه و مخالفت برخی قدرت‌هایی است که به طور کامل از انرژی هسته ای سود می‌برند و از ضوابط، تخلف می‌کنند.

احمدی‌نژاد ابراز داشت: امروز موضوع صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته ای ایران آزمون تعیین سرنوشت برای شورای امنیت ملل متحد و به خصوص اعضای آن است زیرا تصمیمات آن‌ها نشان می‌دهد تا چه حد پایبند به حقوق بین‌المللی ملت‌ها و ملتزم به رعایت عدالت، درستی و راستی و حتی پایبند به مقررات که خودشان وضع کرده‌اند، هستند.

وی ابراز داشت: سیر قطعنامه‌های این شورا نشان می‌دهد که آن‌چه در شورای امنیت به خصوص بعد از فروپاشی شوروی کارساز بوده زور و فشارهای برخی دولت‌هاست. امروز کسانی مدعی این هستند که انرژی هسته‌ای پیشتاز است. آنها می‌دانند که سوخت فسیلی رو به پایان است و این در حالی که سوخت فسیلی تحت فشارهای سیاسی و سیستم‌های ناسالم در بازارها ارزان‌تر از قیمت واقعی‌ عرضه می‌شود، اما در مقایسه سوخت هسته ای منافع بسیاری دارد، ضمن اینکه مطمئن و پایدار است و کاهش استفاده از سوخت فسیلی نیز به نفع همه‌ ملت‌ها خواهد بود.

وی گفت: اگر سوخت فسیلی مناسب بود دولت‌های غربی مدعی ایران به سمت استفاده‌ هرچه بیشتر از سوخت هسته‌ای حرکت نمی‌کردند. این در حالی است که در برخی از کشورهای تا 80 درصد انرژی به صورت الکتریکی از سوخت هسته‌ای تامین می‌شود و هم‌اکنون در بسیاری از کشورها نیروگاه‌های اتمی تاسیس شده و در حال بهره‌برداری است و اروپا نیز طرح جدیدی تحت عنوان سیاست انرژی را دارد که بر استفاده از انرژی اتمی به عنوان سوخت خود تأکید دارند و در این سیاست خود عنوان کرده‌اند که تولید برق با درصد کم و با دی اکسید کربن پایین باید تولید شود. انرژی هسته‌ای از ارزان‌ترین و کم ‌تولید کننده‌ترین دی‌اکسید کربن است، هزینه‌ با ثباتی دارد. لذا برنامه‌های جدید باید بر اساس این سیاست ارتقاء یابد.

رییس‌جمهور در ادامه‌ سخنانش در جشن روز ملی فن‌آوری هسته‌ای گفت: ایران از دهه‌های قبل، قراردادها و موافقت‌نامه‌های متعددی با دولت‌های آمریکا، کانادا، فرانسه و آلمان منعقد کرده که تعدادی از آن‌ها به دلیل مسائل فنی و سیاسی، به حالت تعلیق درآمده‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان این که فعالیت‌های هسته‌ ای ایران از سال‌های گذشته ادامه داشته و همگی در راستای همکاری‌های علمی، فنی و صنعتی بوده است، اضافه کرد: امروز دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای موضوع جدیدی نیست که در دستور کار مخالفت‌ها و مناقشات قرار گرفته است. این موضوع ( مخالفت‌ها) متاسفانه با اهداف سیاسی و غرض‌ورزی انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: کشورهای غربی و قدرتمند در این مورد با اغراض سیاسی موضوع را بررسی می‌کنند؛ چرا که نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفت کند.

احمدی‌نژاد نفوذ کشورهای غربی در برخی مجامع بین‌المللی را عاملی برای سدکردن مسیر پیشرفت ملت ایران خواند.

وی خاطرنشان ساخت: آنها فکر می‌کنند ملت ایران از این طریق به برخی استفاده‌های نامطلوب از این انرژی دست می‌یابد، اما ملت بزرگ ایران، قرن‌هاست پیشتاز عدل و فرهنگ بوده است و اجازه‌ چنین کاری را به قدرت‌های زورگو نخواهد داد و با صلابت به سوی قله‌های پیشرفت خواهد رفت.

رییس‌جمهور با تاکید بر این که ملت ایران معنویت وعدالت را از ارکان اصلی آرامش و ثبات در جهان می‌داند، تصریح کرد: در این مسیر ملت ایران همواره پیشتاز بوده و در عین حال با اقتدار از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: امروز بیستم فروردین، روز ملی فن‌آوری هسته‌‌ای را در حالی پشت سر می‌گذاریم که در بیستم فروردین ماه سال گذشته با تلاش فرزندان این سرزمین و دانشمندان جوان ملت ایران، کشور ما توانست به فن‌آوری تولید سوخت هسته‌‌ای دست پیدا کند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: کشورمان در یک سال گذشته توانسته به مرحله‌ی تولید صنعتی برسد و امروز در سالگرد این رویداد مبارک، من به عنوان خادم ملت ایران، با کمال افتخار اعلام می‌کنم ایران در زمره‌ی کشورهای تولید‌کننده‌ی صنعتی سوخت قرار می‌گیرد. این دستاورد بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.

رییس جمهور با اشاره به این که ایران در زمینه تولید سوخته هسته‌ای جزو کشورهای تولیدکننده صنعتی قرار گرفته است، این پیروزی‌ها را مرهون راهی دانست که شهیدان و جانبازان فداکار کشور به رهبری امام بزرگوار برای ملت ما باز کرده‌اند و این راه همان استقلال، تعالی و کمال و عزت اسلام است.


وی ادامه داد: طبق برنامه‌ زمان‌بندی شده، ایران در راستای رسیدن به بیست هزار مگاوات برق اتمی و استفاده از این فناوری در علوم پزشکی و کشاورزی و صنعت حرکت خواهد کرد و ما دست همه‌ دولت‌هایی که مایل به گفت‌وگو با ایران در این زمینه هستند را می‌فشاریم و از دولت‌هایی که نمی‌خواهند عادلانه واقعیت‌های امروز را بپذیرند می‌خواهیم که دست از مقاومت و کارشکنی و زورگویی و مخالفت با ملت ما بردارند و بدانند که ملت ما با آگاهی، پشتیبان رهبر خود و در مقابل آن‌ها ایستاده است و از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

احمدی‌نژاد افزود: مسیر تعالی ایران بدون بازگشت است و ملت ما تا امروز بر اساس قوانین و مقرراتی که آنها وضع کرده‌اند در مسیر صلح‌آمیز حرکت کرده است و علاقه دارد که همچنان در همین مسیر حرکت کند. کاری نکنند که این ملت در رفتار خود با آنها تجدیدنظر کند. ملت ایران توان این کار را دارد و در مقابل رفتار خلاف قانون و زورگویی و سوءاستفاده از برخی نهادهای بین‌المللی مانند شورای امنیت که آنها را خدشه‌دار کرده و صلح و امنیت را به خطر انداخته است، می‌ایستند. ملت ما خواهان به رسمیت شناخته شدن حقوق خود می‌باشد و من به این قدرت‌ها توصیه می‌کنم که دست از خودخواهی و لجاجت بردارند که سودی برای آنها نخواهد داشت.

رییس‌جمهور گفت: ملت ایران از رویکرد قانونمند و عادلانه برای گفت‌وگو برای رفع مسائل استقبال می‌کند.

کد خبر 19192

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز