دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم جشن روز ملی فن‌آوری هسته‌ای گفت که ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای وارد شده و چرخه سوخت هسته‌ای در کشور کامل شده‌است.

به گزارش ایرنا، آقازاده که عصر دوشنبه 20 فروردین ، در سایت هسته‌ای نطنز واقع در ‪ ۱۰۰‬کیلومتری شمال اصفهان گزارش عملکرد این سازمان را ارایه می‌کرد،  گفت: امروز در این مکان گرد هم آمدیم که به شکرانه الطاف خداوندی ورود غنی‌سازی اورانیوم به مرحله صنعتی را جشن گرفته و از درگاه خداوند می‌خواهیم که مانند گذشته سایه الطاف خود را بر سر این مرز و بوم مستدام کند.

وی با ارایه تصویری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: این برنامه بی‌گمان به عنوان یک جنبش بزرگ تحقیقاتی، علمی و صنعتی در تاریخ ملت بزرگ ایران به یادگار خواهد ماند.

آقازاده ادامه داد: برنامه‌ها و اهداف این حرکت بزرگ با تلاش گسترده و با هم‌اندیشی و همراهی پژوهشگران، اندیشمندان دانشگاهی و فرهیختگان سازمان انرژی اتمی تعیین و سپس به تصویب مراجع ذیصلاح رسید و پس از آن حرکت به سوی اهداف آغاز شد.

وی با تشریح اهداف ایران در دستیابی به فن‌آوری صلح آمیز هسته‌ای اظهار داشت: دستیابی به فن‌آوری برتر و سرنوشت ساز چرخه سوخت هسته‌ای، تامین منابع انرژی جایگزین برای نفت و گاز از طریق نیروگاههای اتمی و جهش علمی و صنعتی در زمینه‌های گوناگون دانش هسته‌ای از جمله اهداف ایران در این زمینه به شمار می‌رود.

آقازاده، اتکا به کارشناسان داخلی و تربیت نسل جدیدی از دانشمندان و مدیران هسته‌ای کشور، بومی‌سازی فناوری هسته‌ای در ساخت رآکتورهای اتمی، اجرای پروژه‌های پیچیده هسته‌ای با کمترین هزینه را از جمله اهداف برنامه های صلح آمیز ایران اعلام کرد.

وی ادامه داد: این اهداف نیازمند ساختاری نوین و رویکری متفاوت در همه زمینه‌ها بود و انسانهای فرهیخته‌ای را می‌طلبید که در کنار دانش و آگاهی، باوری عمیق به تحقق فناوری داشته و از سوی دیگر زندگی و حیات خود را وقف این رهاورد بزرگ کنند.

وی تصریح کرد: این در شرایطی بود که هیچ کارشناس، شرکت و موسسه تحقیقاتی خارجی با وجود تعهدات حقوقی خود در کنار دانشمندان هسته‌ای ایران حضور نداشتند.

آقازاده یادآور شد: در زمان تدوین برنامه دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای جوانب مختلف علمی حقوقی سیاسی و بین‌المللی آن مورد توجه قرار گرفت و چندان دور از انتظار نبود که اجرای این برنامه جامعی که مبتنی بر ابعاد حقوقی و بین‌المللی بود، می‌توانست حساسیت و تنگ نظری برخی کشورهای معدود را که خواهان شکوفایی ملت بزرگ ایران نیستند، برانگیزد.

وی تاکید کرد: با وجود چالشهایی از این دست و با توجه به موانع و مشکلات، جمهوری اسلامی ایران مصمم شد با همت جوانان خود برنامه جامع صلح آمیز هسته‌ای کشور را ابتدا با اولویت ایجاد چرخه سوخت هسته‌ای به عنوان دانش برتر در زمینه فناوری هسته‌ای محقق کند.

وی اظهار داشت: برای دستیابی به چنین هدفی، اقداماتی در دستور کار قرار گرفت که می‌توان به اکتشاف و استخراج منابع اورانیوم کشور و شناسایی مناطق اورانیوم خیز جدید اشاره کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تولید کیک زرد به عنوان ماده اولیه تولید سوخت هسته‌ای از طریق ایجاد تاسیسات کانه‌آرایی در اردکان یزد و بندر عباس از دیگر فعالیتهای این سازمان بود.

وی ادامه داد: تولید "یو.اف.‪ "۶‬با ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه "یو.سی.اف" اصفهان به عنوان ماده اصلی برای غنی‌سازی اورانیوم نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که در دستورکار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

وی اعلام کرد: جوانان ایرانی قادر به تولید ‪ ۲۷۰‬تن یو اف شش شدند. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: راه‌اندازی و نصب تجهیزات از رشدی سریع و بالغ بر ‪ ۱۳‬درصد برخوردار بود.

آقازاده افزود: با ورود به مرحله تولید انبوه ماشینهای سانتریفیوژ و آغاز راه صنعتی تولید سوخت هسته‌ای و به ثمر نشستن تلاشها و امیدهای چند ساله این پروژه وارد مرحله جدیدی شد. وی ادامه داد: مراحل اجرایی این پروژه از سال ‪ ۸۱‬با هدف تولید بخشی از سوخت هسته‌ای برای برنامه بلندمدت نیروگاه‌های هسته‌ای آغاز شد.

آقازاده ‌در خصوص مراحل اجرایی شدن این پروژه گفت: مراحل طراحی، ساختمان و ساخت قطعات و مونتاژ و نصب و راه‌اندازی آن توسط جوانان و فارغ‌التحصیلان جوان آغاز شد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: از آخرین شیوه‌ها و دستاوردهای علمی کشور برای راه‌اندازی این پروژه استفاده شد و سرعت کار در زمینه نصب و راه‌اندازی تجهیزات به اندازه‌ای سریع بود که با رشدی بالغ بر ‪ ۱۳‬درصد که رکورد جدیدی در این مسیر است به انجام رسید.

وی گفت:همه مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی و بهره‌برداری بومی بوده و از ویژگی منحصر به فرد دانشمندان و محققان کشور برخوردار است.

به گفته وی، "امروز با راه‌اندازی بخش مهم و استراتژیک این پروژه هسته‌ای کشور وارد مرحله جدیدی از تولید سوخت هسته‌ای شده است و مجموعه طرحهای سازمان انرژی اتمی با شتابی قابل قبول مراحل خود را طی می‌کند."

آقازاده، تأسیسات مهم تولید آب سنگین را از دستاوردهای مهم دانشمندان کشور خواند که بمثابه فتح یکی قله‌های مهم دانش هسته‌ای است. وی گفت: راکتور تحقیقاتی ‪ ۴۰‬مگاواتی اراک از دیگر بخشهای مهم است که عملیات اجرایی آن از مهر ماه ‪ ۸۳‬آغاز شد.

رییس سازمان انرژی اتمی‌خاطرنشان کرد: توسعه نیروگاههای هسته‌ای کشور بر اساس مصوبه مجلس در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و در سالهای آینده ‪ ۲۰‬مگاوات برق هسته‌ای تولید می‌شود.

وی از تاسیس و به سامان شدن پژوهشگاه هسته‌ای برای توسعه و نهادینه سازی دانش بومی هسته‌ای خبر داد و افزود: این پژوهشگاه تحقیقات جامعی را در زمینه اپتیک، گداخت هسته‌ای، لیزر، کشاورزی و پزشکی هسته‌ای و مهندسی انجام می‌دهد.

آقازاده به تعامل دانشگاه‌ها با پروژه هسته‌ای اشاره کرد و آن را موجب رشد و تحقق شکوفایی فناوری هسته‌ای عنوان کرد.

وی شکوفایی این دانش را بیش از همه مرهون عنایات خدا و بیداری ملت و رهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب دانست و از همه دولتها و روسا و رئیس‌جمهور برای تحقق اهداف مهم و اراده سیاسی و مقاومت بی‌نظیر وی در یکسال گذشته برای تحقق اهداف هسته‌ای تشکر کرد.

کد خبر 19182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز