همشهری آنلاین: محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت ‪ ۹۲‬درصدی نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: این نیروگاه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سعیدی روز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا در پاسخ به سؤالی در خصوص تاخیرهای طرف روس اظهار داشت: حتی اگر تأخیرات را نیز در نظر بگیریم، قطعاً در سال جاری کشور ما جزو ‪۳۱‬ کشور دارای نیروگاه اتمی می‌شود.

وی تصریح کرد: فقط هشت درصد کار نیروگاه اتمی بوشهر باقی مانده که امسال تکمیل می‌شود.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: ظرفیت تولید برق در کشور، هم اکنون سالانه حدود ‪ ۳۷‬هزار مگاوات است و نیروگاه بوشهر می‌تواند هزار مگاوات برق وارد مدار کند.

وی اضافه کرد: البته برای تولید ‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق هسته‌ای، باید علاوه بر نیروگاه اتمی بوشهر، ‪ ۱۹‬نیروگاه دیگر نیز بسازیم.

سعیدی به این سؤال که آیا با توجه به اختلافاتی که میان تهران - مسکو اخیراً در مورد نیروگاه بوشهر بروز کرده بود، مسکو توافق کرده است که سوخت نیروگاه را به ایران ارسال کند ؟، پاسخی نداد.

بر اساس توافقنامه ‪ ۲۶‬سپتامبر سال ‪ ،۲۰۰۶‬روسیه متعهد شد که نیروگاه اتمی بوشهر را در سپتامبر ‪ ۲۰۰۷‬راه‌اندازی اولیه و شش ماه پیش از آن یعنی تا پایان ماه مارس سال‪ ،۲۰۰۷‬سوخت این نیروگاه را به تهران ارسال کند.

با این حال اخیراً مقامات روس مدعی شدند که به دلیل انجام نشدن پرداخت‌های مالی از سوی ایران، این نیروگاه در موعد مقرر راه‌اندازی نخواهد شد. این ادعا از سوی مقام‌های ایرانی رد شده‌است.

سعیدی در خصوص برنامه‌های آینده سازمان انرژی اتمی در مورد ساخت نیروگاه‌های اتمی بومی گفت: ساخت نیروگاه‌های اتمی بومی یکی از محورهای برنامه ماست که از ‪ ۱۸‬ماه پیش آغاز شده است.

وی افزود: در آینده نه چندان دور، ایران توانمندی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با ظرفیت پایین توسط متخصصان داخلی را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: با توجه به رشد و شکوفایی فعالیت‌های هسته‌ای در ایران، دستیابی به نیروگاه اتمی با ظرفیت پایین، دور از انتظار نیست.

وی در خصوص تعداد ساخت نیروگاههای بومی در کشور نیز گفت: بر اساس پژوهشی که توسط پژوهشگاه نیرو انجام شد باید در ‪ ۲۰‬سال آینده بین ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید کنیم که اکنون در حال انجام مقدمات لازم برای این کار هستیم.

سعیدی تصریح کرد: وقتی یک نیروگاه بومی احداث شود، می‌توانیم به صورت مداوم نیروگاه‌های دیگر را نیز تولید کنیم.

کد خبر 19258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز