سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

اعلام خبر دستیابی ایران به تکنولوژی تولید صنعتی سوخت هسته‌ای واکنش‌های بسیاری از جانب مقامات، صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی همچنان متناسب با مواضع پیشین آنها را برانگیخت.

دبیرکل سازمان ملل همانند مواضعی که در مدت کوتاه تصدی این پست بر ضد برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده است، این بار هم با جهش برنامه هسته‌ای ایران مخالفت کرد.

نماینده دفتر مطبوعاتی بان کی مون در نشستی کوتاه با خبرنگاران گفت: دبیرکل اعلام کرد در شرایطی که ایران در شرایط تحریم می‌باشد، باید از انجام فعالیت‌های حساس خودداری کرده و به‌طورکامل به مطالبات قطعنامه پایبند باشد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: برای هر کشور عضو سازمان ملل بسیار مهم است که به‌طور کامل به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد و من از ایرانی‌ها می‌خواهم که چنین کنند.

اعلام این خبر از سوی تهران با آغاز نشست کمیسیون خلع سلاح در دفتر مرکزی سازمان ملل همزمان شد که در آن به موضوع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پرداخته می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از اظهارنظر درباره این اخبار خودداری و اعلام کرد: بازرسان آژانس در نشست بعدی شورای حکام که 11 ژوئن (21 خرداد) آغاز می‌شود به اعضای شورا در این باره گزارش خواهد داد.

اتحادیه‌ اروپا نیز در واکنش به خبر ورود ایران به غنی‌سازی صنعتی از تهران خواست غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

وزارت خارجه‌ آلمان که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را به عهده دارد اعلام کرد: دیپلمات‌هایی از کشورهای در حال توسعه در جشن‌های روز دوشنبه در نطنز شرکت کردند، اما دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در اعتراض به خودداری ایران از عمل به درخواست‌های سازمان ملل از شرکت در این مراسم خودداری کردند.

تون وان لیروپ، سخنگوی کمیسیون اروپایی که شاخه‌ اجرایی اتحادیه اروپاست با اشاره به ورود ایران به مقیاس صنعتی غنی‌سازی اورانیوم گفت: این موضع‌ ما را درباره مسئله‌ هسته‌ای ایران تغییر نخواهد داد. وی افزود: ایران باید به‌طور کامل از قطعنامه‌های سازمان ملل پیروی کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه‌ انگلیس نیز اعلام این خبر را نقض بیشتر قطعنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل خواند.

دولت انگلیس از اعلام ورود برنامه هسته‌ای ایران به مرحله‌ جدید ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست که بی‌درنگ تمامی فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

در اعلامیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: ما از این‌که ایران فعالیت‌های تکمیلی درباره غنی‌سازی اورانیوم را بدون توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید کرده است، نگرانیم.

در این اعلامیه ادعا شده است: همیشه گفته‌ایم که مخالفتی با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران نداریم، اما جامعه بین‌المللی باید بداند که ایران دقیقاً در همین جهت حرکت می‌کند.

لندن ادعا کرد که موضع جامعه بین‌المللی در مورد این مساله همچنان واحد مانده است.

گوردون جاندرو، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم به خبرنگاران گفت: ما نسبت به اعلامیه‌ ایران مبنی بر این‌که به مرحله‌ صنعتی تولید سوخت هسته‌ای وارد شده‌اند، بسیار نگرانیم.

وی افزود: ایران همچنان به سرپیچی از جامعه‌ بین‌المللی ادامه می‌دهد و خود را با بسط برنامه‌ هسته‌ای به‌جای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم منزوی می‌سازد. تصمیم ایران برای محدود کردن همکاری‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرقابل پذیرش است.

جاندرو مدعی شد: این اقدامات ملت ایران را از سودهایی که ممکن است آنها تحت مجموعه‌ مشوق‌های پیشنهادی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از آن بهره‌مند شوند، محروم می‌کند.

وی افزود: از ایران می‌خواهیم به الزاماتش به آژانس و شورای امنیت پایبند باشد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا نیز اعلام این خبر از سوی ایران را نشانه دیگری از سرپیچی ایران از درخواست جامعه‌ بین‌المللی برای رها کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خواند.

وی گفت: سخنرانی احمدی‌نژاد نشان داد که اقدامات سازمان ملل علیه تهران درباره اعمال تحریم‌ها مشروع و توجیه‌پذیر بوده است.

مک کورمک ادعا کرد: خط‌مشی کلی ایران تداوم تمرد از سیستم بین‌المللی است و یک بار دیگر پرسش‌هایی را درباره‌ نیات آن‌ها در برنامه‌ هسته‌ای مطرح می‌کند.

الکساندر داونر، وزیر خارجه استرالیا نیز نسبت به این‌که ایران درباره ورود به مرحله‌ صنعتی غنی‌سازی اورانیوم حقیقت را گفته باشد ابراز تردید کرد. وی گفت که اطمینان ندارد آنچه ایرانی‌ها می‌گویند صحیح باشد.

داونر که با رادیو آدلاید صحبت می‌کرد، افزود: احتمالاً باید غنی‌سازی بیشتری برای استفاده در تولید سلاح انجام گیرد و مفهوم ضمنی آنچه رئیس‌جمهور ایران می‌گوید این است که آن‌ها قابلیت انجام چنین کاری را دارند.

وی گفت: ایران هرگز نگفته است که به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای است و قضاوت من این است که آنچه آن‌ها می‌خواهند انجام دهند این است که خود را در موقعیتی قرار دهند که بتوانند تسلیحات هسته‌ای را اگر بخواهند تولید کنند.

داونر ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که آن‌ها در مرحله‌ ساخت این سلاح‌ها قرار دارند، اما من تردید دارم که چنین باشد.

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از آغاز غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی در ایران هیچ اطلاعاتی ندارد.

لاوروف گفت: قطعاً ما بیانیه‌ رئیس جمهور ایران را شنیده‌ایم، با این حال می‌خواهیم نه به وسیله‌ ژست‌های احساسی سیاسی بلکه به وسیله‌ واقعیات راهنمایی شویم.

لاوروف گفت: ما تاکنون تایید درباره‌ این‌که غنی‌سازی عملی در آبشارهای جدید سانتریفیوژی آغاز شده باشد نداشته‌ایم.

روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی هرچند در گزارش‌های خود درباره ورود ایران به مرحله صنعتی غنی‌سازی اورانیوم و توانمندی دانشمندان هسته‌ای ایران ابراز تردید کردند، اما بر این نکته تاکید کردند که ایران به هیچ قیمتی حاضر به توقف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزخود نیست.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: مقام‌های آمریکایی و انگلیسی و همچنین کارشناسان هسته‌ای بین‌المللی در اعلام این خبر تردید دارند و به این مسئله اشاره می‌کنند که ایرانی‌ها مدرکی را برای حمایت از این گفته خود ارائه نمی‌دهند. این مقام‌ها و کارشناسان همچنین بر این باورند که این اظهارات در جهت ایجاد غرور ملی در برنامه‌ای که شورای امنیت دستور تعلیق آن را داده، صورت گرفت.

روزنامه فایننشال تایمز نیز با بیان این‌که در اعلام این خبر به جزئیات اشاره‌ای نشده، گزارش داد: اعلامیه روز گذشته با وجود زمان داده شده از سوی شورای امنیت برای تعلیق تقریباً همه فعالیت‌های هسته‌ای خود، نشان از تخلف آشکار ایران داشت و بازگویی دوباره اراده ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای خود بود.

روزنامه یو اس ای تودی نیز مدعی شد: برخی کارشناسان درباره این گفته ایران ابراز تردید کردند و گفتند که احمدی‌نژاد تلاش می‌کند تا حمایت سیاسی را در برابر فشار غرب جلب کند.

این روزنامه به نقل از گری سیمور، کارشناس مسائل هسته‌ای در شورای روابط خارجی آمریکا ادعا کرد: آنها هنوز مشکلات فنی دارند و مسلماً تلاش می‌کنند تا این برنامه را پیشرفته‌تر از آن‌چه که هست نشان دهند.

دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل و رئیس انستیتو علوم و امنیت بین‌الملل گفت: تعداد سانتریفیوژهای نصب شده در واقع حدود هزار سانتریفیوژ است.

وی مدعی شد: در بدترین حالت ایران می‌تواند ماده کافی برای یک بمب را تا سال 2006 تولید کند.

نیکولاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز ادعا کرد: اعلامیه روز دوشنبه به خاطر حفظ آبروست و ایران به قطعنامه ماه گذشته شورای امنیت پاسخ می‌دهد.

روزنامه نیویورک تایمز هم ضمن گزارش این خبر ادعا کرد: دیپلمات‌های غربی و کارشناسان هسته‌ای ضمن ابراز تردید نسبت به این اعلامیه گفتند: به نظر می‌رسد که این اعلامیه بیشتر نمایش سیاسی بوده نه پیشرفت فنی، چرا که به خبرنگاران هیچ مدرکی ارائه نشده است.

کد خبر 19285

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز