مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

تلاش‌های علمی سال‌های بعد از وقوع انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف جملگی معلول تفکر مبتنی بر ارائه برنامه‌های راهبردی برای رفع عقب ماندگی و کاستن و امحای احساس حقارت وزدودن بهت درمقابل دستاوردهای فنی غرب و به تعبیری تمدن مدرن است.

در همین راستا و با توجه به اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به فناوریهای نو و علومی که مجال پرداختن به آن از سوی قدرت‌های جهانی از ما سلب شده بود راایجاب می‌کرد.

به‌همین دلیل دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای از جمله همین اهداف تلقی شد با سعی و کوشش نخبگان و دانشمندان جوان به بار نشست.

صرف نظر از ارزش علمی این دستاورد، آنچه که حائز اهمیت می‌باشد احساس غروری است که به پشتوانه این فضای علمی نه فقط برای ایرانیان بلکه برای مردم خاورمیانه اسلامی بدست آمده و روحیه آنان را ارتقاء بخشیده است.

وجد کشورهای اسلامی به سبب همپوشانی‌های فرهنگی ما با‌آنهاست. آنان نیز سالهاست که از فزون خواهی و استیلاطلبی استکبار و از سویی احساس حقارت خود آزرده‌اند.

امروز شکوفایی علمی در این نقطه از سرزمین اسلامی هم به دومینوی بیدارسازی سایر ملل مسلمان انجامیده است و هم رعب حاصل ازتوانمندی‌های غرب رامی زداید واین خود می‌تواند راه مجد وعظمت دوباره جهان اسلام رافراهم سازد.

از سال‌های پایانی دهه 60 میلادی موج نگرانی از کاهش و پایان ذخایر سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی در جهان سبب شد کشورهای زیادی به کاروان پرشتاب جویندگان فناوری اتمی بپیوندند.

درآن زمان حکومت پهلوی به‌عنوان ژاندارم منطقه‌ای آمریکا عمل می‌کرد و ایران نیز درجمع کشورهایی قرارداشت که ذخیره منابع نفتی روبه پایان داشتند. کشورهای غربی، ایران را به‌عنوان نخستین اولویت برخورداری از انرژی اتمی درمنطقه خاورمیانه اعلام کردند و درکوتاه‌ترین مدت، نخستین پروژه عملیاتی فناوری هسته‌ای در بوشهر توسط کارشناسان آلمانی با پشتیبانی آمریکا کلید خورد.

پیروزی انقلاب اسلامی که پایان نفوذ آمریکا و سیا درایران بود آغازی شد تا واشنگتن، تمامی مولفه‌های فشار بر تهران را بکارگیرد که نخستین شاخه آن، جلوگیری از پیشرفت‌های علمی وصنعتی بود.

فشار بر عراق برای حمله به ایران، تسلیح صدام به جنگ‌افزارهای کشتارجمعی وشیمیایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم وهمکاری نظامی با بغداد باحمله به هواپیمای مسافری و سکوهای نفتی ایران درخلیج فارس بخش دیگری ازمولفه‌های پرکارآمریکا در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

جنگ با پذیرش شکست عراق پایان یافت ولی تحریم علمی که نخستین محور دشمنی کاخ سفید با ایران بود تشدید شد و دامنه آن نیز تنگ‌تر گردید.

تلاش آمریکا برای جلوگیری ازدستیابی ایران به فناوری هسته‌ای با توجیه برخورداری ازمنابع نفتی وگازی درحالی ادامه دارد که چهار دهه پیش ایران اولویت یک درخاورمیانه برای استفاده از این فناوری معرفی شده بود و آلمان نیز نیروگاه بوشهر را تقریبا به نیمه رساند.

اکنون که ایران با تمامی تحریم‌های علمی آمریکا که حتی ارتباط محافل دانشگاهی را نیز شامل می‌شود به پیشرفته‌ترین فناوری روز دست یافته، آمریکا و چند کشور غربی با استفاده ابزاری از محافل و مجامع بین‌المللی، در صدد توقف حرکت چرخه علمی ایران هستند.

درچنین شرایطی کارشناسان انجمن تحقیقات انرژی کمبریج در گزارشی اعلام کرده اند که کشورهای مختلف بویژه آمریکا تلاش خود را برای افزایش تولید برق ازانرژی هسته ای افزایش داده اند.

دراین گزارش اعلام شده است که به طوررسمی رقابت برای افزایش تولید برق از انرژی هسته ای درحال افزایش است.

انجمن تحقیقات انرژی کمبریج که یک مؤسسه مشاوره انرژی غیردولتی است می گوید: رنسانس هسته ای وعده داده شده درآمریکا با وجود مشکلاتی در رابطه با ساخت نیروگاه های جدید هم‌اکنون درحال انجام است.دراین گزارش آمده است : عمدتاً شرکت هایی وجود دارند که در صدد تمدید استفاده از راکتورهای موجود و توسعه مجوز ادامه عملیات آنها هستند.

بنابراین گزارش در ایالات متحده ادامه فعالیت 48 راکتور از 104 راکتور نیروگاه که گفته می‌شود 20 سال درحال فعالیت هستند از سوی کمیسیون تنظیم هسته ای مورد تائید قرار گرفته است و احتمالاً دوره فعالیت  56 راکتور دیگرافزایش پیدا خواهد کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که 20 کشور دارای نیروگاه های درحال ساخت هستند و بیش از نیمی از این نیروگاهها در 5 کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده قرار دارند.

به هرحال ادعای آمریکا در چارچوب دشمنی با ایران ، انحراف از مسیر صلح‌آمیز در این فناوری است درحالیکه گزارش برگرفته از هزاران ساعت بازرسی آزادانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دوربین‌ها، تمامی این ادعاها را رد کرده است.

از سوی دیگر آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس بارها شاهد اعتراف مقام‌های رژیم نژادپرست صهیونیستی از جمله ایهود اولمرت، نخست وزیراین رژیم مبنی بربرخورداری از تسلیحات اتمی بوده‌اند، ولی همچنان به سکوت حمایت آمیزخود از توسعه زرادخانه اتمی اسراییل ادامه می‌دهند.

اکنون ایران در حالی دومین سالروز ملی فناوری هسته‌ای خود راجشن می‌گیرد که مطابق قوانین بین‌المللی و پادمان‌های جهانی دراین زمینه، عمل کرده است. مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند به کمتر ازحقوق بین‌المللی ایران دراین زمینه نمی‌اندیشند و به بیش ازآن نیز نیازی ندارند زیرا فناوری بومی هسته‌ای، نیازهای ایران برای مصارف انرژی و دیگر کاربردهای صلح‌آمیزرا تامین می‌کند.

پذیرش نظارت آژانس برروال کاری ومراکز اتمی ایران مطابق پادمانها نیز از دیگر بندهای همکاری است که در سخت‌ترین شرایط ادامه داشته است.

با اتکا به تعهدات متقابل ایران و آژانس برای فراهم کردن زمینه گسترش فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای که از جمله مقررات این نهاد جهانی است، اکنون فناوری هسته‌ای تولید شده توسط دانشمندان ایرانی محور اتحاد ملی قرار گرفته است.

ایران با ورود به این عرصه، درجمع کشورهایی دارای ساختار دانش اتمی قرار گرفته که زیربنای پیشرفت‌های علمی و صنعتی فراوانی را نیز شامل می‌شود و بستری برای ساختن ایرانی آباد، مرفه وآزادخواهد شد که با توجه به این واقعیت، هیچ حکومت مدبر وملت آزادی حاضر نمی‌شوند ازآن چشم بپوشند.

ایران بارها و بارها با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری صمیمانه داشته و در عمل به اثبات رسانده است که دستیابی به این فناوری با هدف صلح‌آمیز و به منظور دستیابی به انرژی برای فرداهای بهترکشور انجام می‌شود.

مخالفان توانمندی هسته‌ای ایران دریک بازی سیاسی دیرزمانی است که اندیشه تسلط بر ایران را در سرمی‌پرورانند و بارها تلاش کرده‌اند ایران را به زانو دربیاورند و امروز این اندیشه را درقالب غیرصلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تجلی دادند و با همه کارت‌های خود سعی دارند که حق مسلم ایرانیان برای استفاده از فواید و دستاوردهای انرژی هسته‌ای را ازبین ببرند، چنانچه بسیاری از محافل سیاسی در جهان براین باورند که مخالفت‌های آمریکا و هم پیمانانشان با ایران در عرصه دستیابی به فناوری هسته‌ای بیشتر مانع تراشی سیاسی است تا نگرانی از غیرصلح‌آمیز بودن این فناوری.

تابه امروز مردم اندیشمند و فهیم ایران در عرصه‌های مختلف ثابت کردند که اراده آنان همان اراده دولتمردان ایرانی مبتنی بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

از این رو حمایت‌های همیشگی ملت از سیاست‌های دولت در عرصه هسته‌ای موجب شده است که مشروعیت لازم به مخالفان هسته‌ای ایران داده نشود تا به کمک آن قادر به محروم کردن یک ملت از حق مسلم خود در استفاده‌ از دستاوردهای صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای شوند.

تأکید صاحبنظران برحق هسته‌ای ایران

در همین راستا محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی تأکید می‌کند: همگان باید بدانند که ایران به توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود درآینده مصمم است.

سعیدی با تأکید براینکه مراحل ساخت وتکمیل نیروگاه اتمی بوشهر ادامه خواهد یافت با تشریح روند افتتاح واحدهای پشتیبانی نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر می‌گوید: این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا نشان می‌دهد که فعالیت در داخل تأسیسات بوشهر متوقف نشده است.

سعیدی با بیان اینکه ساخت نیروگاه بوشهر یک مسأله سیاسی نیست تصریح کرد: اگر تلاش‌های بیشتری شود افتتاح نیروگاه بوشهر در زمان تعیین‌شده صورت خواهد گرفت.

کنستانتین کاساچوف، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز خاطرنشان می‌کند که ایران عزم خود را جزم کرده است تا از چرخه کامل غنی سازی اورانیوم برخوردار شود، اما تهران قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد.

به گفته وی، درحال حاضر ضرورت دارد مذاکرات با تهران ادامه پیدا کند و خط قرمز ایران در این خصوص محترم شمرده شده و درعین حال حق ایران برای توسعه برنامه هسته ای خود در چارچوب مجاز به رسمیت شناخته شود.

کاساچف تصریح می‌کند: اوضاع خطرناک کنونی، چه در رابطه با ایران و چه در رابطه با برنامه هسته ای کره شمالی، از بسیاری لحاظ به دلیل سیاستهای متجاوزانه آمریکا می‌باشد و نکات مشترک بسیاری در این دو قضیه با مسئله عراق وجود دارد.

رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه می‌گوید: موضع سرسختانه دولت بوش چه دررابطه با ایران و چه کره شمالی که این کشورها را در شمار محور شرارت قرار داده و منزوی می خواند، به برقراری مذاکرات سازنده برای حل مشکلات کمکی نکرده است.

میشل روکار نخست وزیر پیشین فرانسه نیزدرمقاله ای با وفادارخواندن ایران به پیمان ان‌پی‌تی ، درخواست غرب مبنی برتعلیق غنی سازی ازجانب ایران را نقض حقوق بین المللی ملت ایران دانسته و عدم توجه غرب به پیشنهادهای ایران مثل ایجاد کنسرسیومهای هسته‌ای مشترک را اشتباهی توصیف نموده که گره های جدیدی براین چالش زده است.

دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه ورییس بنیادتحقیقاتی یوروسویک لندن تاکید می‌کند: مردم ایران نسبت به رفتار غرب در دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای انتقاد دارند.

مجتهدزاده می‌گوید: این رفتار، ناشی از تصمیم‌گیری های خودسرانه دولت آمریکا برای کل جهان و ایجاد یک دیکتاتوری جهانی است.

وی می‌افزاید: افکار عمومی بین‌المللی نخواهند پذیرفت که برخی کشورها از قبیل ایران به بهانه‌های واهی مانند احتمال ساخت سلاح هسته‌ای از داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای محروم شوند و برخی دیگرازکشورها به دلیل داشتن روابط نزدیک با قدرت‌های بزرگ مجاز به ساخت و گسترش جنگ افزار اتمی باشند.

مجتهدزاده تصریح می‌کند: درچند سال گذشته همه اقدامات مثبت و مسالمت جویانه ایران درراستای تنش زدایی و اعتمادسازی ازسوی آمریکا و متحدان اروپاییش نادیده گرفته شده و ازآنها درراستای اعمال فشار بیشتربه ایران سوءاستفاده شده است.

رئیس مرکز مطالعاتی یوروسویک لندن معتقد است غرب باید بداند که ایران کشوری نیست که ازغرورملی وحق طبیعی خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دست بکشد و همه جهانیان به این واقعیت آگاهند.

این درحالی است که همه کارشناسان و صاحبنظران سیاسی براین باورند که آنچه که ایران را در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مصر کرده است علاوه بر دستاوردهای این انرژی در زمینه‌های مختلف، آن است که خواسته ملت ایران همچون دولت بر بهره‌برداری از فواید و مزیت‌های این انرژی است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی مهمترین مولفه قدرت در ایران است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، دستیابی به‌فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را حق مسلم مردم ایران دانسته و تأکید می‌کند: استفاده از انرژی هسته‌ای به همت و تلاش دانشمندان خلاق و جوان کشورمان با میانگین سنی 27سال انجام شده است و تفکر و تلاش شبانه‌روزی جوانان این مرزوبوم موجب شد ایران به موفقیت‌های هسته‌ای دست پیدا کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم تأکید می‌کند: تجربه نشان داده است اعمال تحریم های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی در بلند مدت با شکوفا کردن استعداد های جوانان و دانشمندان ایرانی به نفع کشور بوده است.

اصغرگرانمایه پور با اشاره به وجود انواع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: تحریم های اخیرشورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذارومهم نیستند، جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل تاکنون هدف انواع آسیب‌ها، تحریم‌ها و عداوت‌ها بوده است و به هر طریق ممکن تلاش شده تابه این نظام آسیب وارد شود.

وی ضمن تاکید بر عدم تاثیر این تحریم‌ها اظهار می‌دارد: تجربه نشان داده است که هرگاه قدرت‌های بزرگ، ایران را در تحریم و تنگنا قرارداده اند، این محدودیتها خود محملی برای شکوفا شدن استعداد های خلاق جوانان و دانشمندان ایرانی بوده است.

گرانمایه‌پور تاثیرات روانی را تنها تاثیر این تحریم‌ها دانسته و می‌گوید: این تحریم‌ها بیشتر جنبه اقتصادی و صنعتی دارند که با رویکرد سیاسی و نظامی بیان می شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه بخشی از نظام بانکی کشور خاطرنشان می‌کند: پیش از این هم شبه تحریم‌هایی علیه نظام بانکی کشور اعمال شده است که خوشبختانه با برخورد عاقلانه و مدبرانه مدیریت بانکی کشور، نظام بانکی از این تحریم‌ها با موفقیت وبا حداقل زیان عبور کرده است.

کد خبر 19118

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز