یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: گزارش سالانه دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل با تاکید بر اختلال کنترل بین‌المللی مواد مخدر منتشر شد.

آنتونیو ماریا کاستا، رئیس دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در مقدمه این گزارش با اشاره به وظایف گسترده این سازمان خاطرنشان کرد: افغانستان در سال 2006 بیشترین میزان برداشت تریاک را در جهان داشته است؛ اما این دفتر جز گرفتن آمار از کشت خشخاش، فعالیت‌های دیگری نیز در افغانستان داشته است و علاوه بر قرار دادن این مشکل در معرض توجه جهانی، راه‌حل‌هایی نیز ارائه کرده است.

کاستا با بیان این‌که دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل نسبت به افزایش مصرف کوکائین در سال 2006 در اروپا هشدار داده است، ادامه داد: در حالی که مصرف کوکائین در این سال در سراسر جهان کاهش یافته؛ اما در مقابل، رشد قابل ملاحظه‌ای در اروپا داشته است. برای پاسخگویی به این نیاز رو به افزایش، قاچاقچیان به دنبال راه‌های جایگزین و غیرقانونی برای حمل این قبیل محموله‌ها مانند کارائیب و غرب آفریقا هستند.

در ادامه این گزارش، UNODC به بررسی مهمترین رویدادهای سال 2006 پرداخته و این سال را به عنوان سال پرفراز و نشیب در زمینه کنترل مواد مخدر معرفی کرده است.

در این بخش از گزارش آمده است: سال 2006، مملو از به‌هم ریختگی و تفاوت در بخش کنترل بین‌المللی مواد مخدر بود. در این سال اخبار خوبی درباره موفقیت چشمگیر کشورهای مثلث طلایی به‌ویژه لائوس در زمینه مقابله با تولید غیرقانونی تریاک منتشر شد؛ اما از سویی دیگر این اخبار خوب با خبرهای بعدی از افغانستان در زمینه تولید انبوه تریاک، پوشیده شد. آمارها نشان داده است در افغانستان که 92 درصد کل تریاک جهان را تأمین می‌کند، میزان تولید این ماده مخدر با 49 درصد افزایش رکوردهای قبلی را شکسته است.

از سویی دیگر UNODC در این سال هشدار داد که مصرف هروئین در کشورهای غرب اروپا به شکل افراطی رو به افزایش بوده و همچنین یکی دیگر از موارد نگرانی افزایش مصرف کوکائین در اروپاست.

یکی دیگر از نکات مهم و قابل ذکر در سال 2006 این است که UNODC چندین برنامه مهم را برای حمایت از تلاش‌های بین‌مرزی در زمینه مقابله با مواد مخدر و جنایات سازماندهی شده، اجرا کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به وضعیت قاچاق انسان در جهان آمده است: قاچاق انسان جنایتی علیه انسانیت است؛ در واقع هر کشوری در جهان به‌گونه‌ای با این نوع قاچاق، برای سوء‌استفاده‌های جنسی از قربانیان این معضل یا به منظور کشیدن کار اجباری از این افراد، دست‌به‌گریبان است.

اگرچه آمارها و اطلاعات جهانی قابل اطمینان در زمینه قاچاق انسان محدودند؛ اما به اعتقاد کارشناسان در واقع شمار قربانیان این معضل امروزه به یک نسبت همه‌گیری رسیده و قربانیان اصلی این معضل زنان و کودکان هستند.

کد خبر 19140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز