مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید مشاهده دره بزرگ "گرند کنیون" در آمریکا که رودخانه کلرادو از میان آن عبور می‌کند برای ما یکی از مناظر زیبای طبیعی زمین باشد، اما تصویر جدید منتشر شده مریخی، دره‌ای با بیش از 4000 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عمق را نشان می‌دهد که در منظومه شمسی بی همتا است

بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی

به گزارش مهر، تصاویر خیره کننده جدید که توسط سازمان فضایی اروپا منتشر شده دره‌های مریخی را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که این دره‌ها بزرگ‌ترین از نوع خود در کل منظومه شمسی هستند.

این دره در فضایی به طول 4000 کیلومتر و 200 کیلومتر عرض دارای عممق 10 کیلومتر است. این دره 10 برابر بزرگ‌تر و 5 برابر عمیق‌تر از دره " گرند کنیون" در زمین است و تا کنون بزرگ‌ترین دره در منظومه شمسی تلقی می‌شود.

اطلاعات دره‌های مریخی از چشم اندازه بالا توسط 20 مدارگرد سازمان فضایی اروپا بالای سیاره مریخ گرفته شده است.

سازمان فضایی اروپا اظهار داشت که ویژگی‌های متنوع زمین شناسی را می‌توان در این تصویر مشاهده کرد که این امر نشان دهنده تاریخ پیچیده زمین شناسی این منطقه است.

شکل گیری این دره شبیه شکل گیری برآمدگی تارسیس در مریخ به عنوان یک فلات وسیع آتش نشانی است که در سمت چپ همین تصویر بوده و به علت بزرگ بودن دره در قاب تصویر قرار نگرفته است. این آتشفشان نیز بزرگ‌ترین در منظومه شمسی تلقی می‌شود.

براساس اعلام سازمان فضایی اروپا، فعالیت‌های آتش نشانی به واسطه ماهیت سنگ‌های دیواره‌های این دره و دشت‌های اطراف که با جریان‌های گدازه‌ای پی در پی ساخته شده کاملا مشخص است.

این تصویر همچنین نشان دهنده الگوهای پیچیده است که گفته می‌شود در نتیجه اعمال نیروهای گسترده ایجاد شده است و جدیدترین مورد آن در مرکز این تصویر در امتداد مرز پایینی تصویر به چشم می‌خورد.

کد خبر 188808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز