مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا برای اولین بار توانست خود را به تکه سنگی مریخی رسانده و با بازوی روباتیکش آن را لمس کند.

سنگ مریخی

مریخ‌نورد کنجکاوی ( Curiosity) طی روزهای گذشته درحال بررسی سنگ هرمی شکل مرموزی به نام جیک ماتیژویک بوده‌ و تعدادی از ابزار‌های بازوی روباتیک خود را بر روی این هرم کوچک مورد آزمایش قرار داده است. این ابزارها شامل طیف‌نگار پرتو ایکس Alpha Particle یا APXS که ترکیب عناصر سنگ را محاسبه می‌کند، و تصویربرداری MAHLI هستند.

سنگ مریخی

کنجکاوی این عملیات تماس را در روز شنبه و یکشنبه انجام داده‌است. در پی انجام این ماموریت تیم کنترل کنجکاوی بر روی توئیتر این روبات نوشتند: یک کار علمی انجام دادم! اولین تماس علمی با سنگ هدف، جیک! در حدود 1.1 میلیون  نفر در صفحه توئیتر این روبات عضویت دارند.

کنجکاوی در این عملیات با استفاده از ابزار ChemCam خود بر روی سنگ لیزر تاباند تا بتواند ترکیب عناصر آن را از روی بخش‌های تبخیر شده تشخیص دهد. این مریخ‌نورد درحال حرکت به سوی منطقه‌ای به نام گلنلگ در فاصله 400 متری از منطقه فرودش است و تا کنون نیمی از این مسیر را پیموده است.

سنگ مریخی

جیک ماتیژویک نام مهندس ارشد سیستم‌های عملیاتی کنجکاوی بود که در 20 آگوست در سن 64 سالگی از دنیا رفت. این فرد بر روی سه مریخ‌نورد دیگر از جمله اسپیریت و آپارچونیتی نیز کار کرده بود.

کد خبر 185789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز