مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر کنجکاوی ناسا، شخصی‌ترین تصویر از چهره خود در مریخ را با تغییر جهت یکی از 17 دوربینش به ثبت رساند

کنجکاوی از خودش عکس گرفت

به گزارش ایسنا، این تصویر که اخیرا از مریخ به زمین ارسال شده، توسط دوربین MAHLI بر روی بازوی روباتیک 2.1 متری مریخ نورد کنجکاوی به ثبت رسیده است.

در این تصویر چهره کنجکاوی در جلو و وسط کادر قرار داشته و در پشت آن می‌توان افق سیاره مریخ را مشاهده کرد.

چشم بزرگ‌تر در چهره کنجکاوی در حقیقت عدسی دستگاه ChemCam بوده که قادر به پرتاب پرتو لیزری برای پودر کردن سنگ‌ها و خوانش نشانه‌های شیمیایی موجود در نور بوجود آمده است.

دو چشم مربعی در زیر این لنز بزرگ نشانگر دو دوربین سیستم تصویربرداری رنگی Mastcam است. چهار چشم کوچک‌تر گرد نیز در هر سوی سر این کاوشگر دوربین‌های تصویربردار سیاه و سفید وضوح بالای Navcam هستند.

تاکنون تصاویر زیادی از زمان فرود کاوشگر کنجکاوی بر روی مریخ در ماه گذشته به نمایش درآمده‌اند اما این اولین بار است که تصویری از خود مریخ‌نورد در سطح سیاره به ثبت رسیده است.

ماموریت ابتدایی دو ساله 2.5 میلیارد دلاری کنجکاوی با هدف شناسایی رکورد زمین‌شناسی در میلیاردها سال موجودیت مریخ و بررسی امکان برخورداری این سیاره از شیمی مبتنی بر کربن مناسب برای حیات آغاز شده است.

در حال حاضر این کاوشگر در مسیر یک نقطه زمین‌شناسی جالب است اما در نهایت، هدف این ماموریت دستیابی به دامنه‌های کوه شارپ در مرکز دهانه گیل است.

کد خبر 184308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز