همشهری آنلاین: مریخ نورد ناسا که 18 روز گذشته را در سیاره سرخ سپری کرده نخستین حرکت خود را با استفاده از چرخ‌هایش روی سطح مریخ انجام داده و تصاویری از این تجربه جدید را به زمین ارسال کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، مریخ نورد ناسا با حرکت 4.5 متری و گردش 120 درجه‌ای و بازگشت 2.5 متری برای نخستین بار با استفاده از چرخ‌هایش روی سطح سیاره مریخ حرکت کرد.

درحال حاضر کنجکاوی، مریخ نورد ناسا 6 متر از محل فرود خود فاصله گرفته است.

پیتر تیسینگر از ناسا، در رابطه با حرکت ناسا روی چرخ‌هایش گفت: این لحظه بسیار بزرگی برای ما بود.

ناسا تصویر 360 درجه‌ای منتشر کرده که نشان دهنده نخستین حرکت آزمایشی و موفقیت آمیز مریخ نورد کنجکاوی بوده است.

یک سنگ 9 سانتی متری در نقطه‌ای که حرکت کنجکاوی آغاز شده به چشم می‌خورد و مهندسان اظهار می‌دارند که این سنگ تا حدی زیر یکی از چرخ‌های آن بوده است.

نشانه‌های فرسایشی فرود مریخ نورد ناسا در سمت راست و چپ رد چرخ‌ها دیده می‌شود. شیب اندک کوه شارپ در بالای تصویر نزدیک مرکز قابل مشاهده است. این تصویر از 23 فریم با وضوح کامل تشکیل شده است.

ناسا اعلام کرده است که تیم کنترل کنجکاوی همچنان به آزمایش آن ادامه می‌دهد. براساس اعلام یک سخنگو، اکنون می‌توان روی دیگر ویژگی‌های کنجکاوی تمرکز کرد و این ماشین هر روز می‌تواند یک مسافت را طی کند تا به کوه شارپ برسد.

نخستین مسیر کنجکاوی دهانه برخوردی گیل است که 500 متر با نقطه کنونی آن فاصله دارد. این منطقه دربرگیرنده سه زمین مختلف است که دانشمندان ناسا قصد دارند آن را بررسی کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز