مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد "فرصت" ناسا تصاویری از اشکال کروی عجیب و غریب در نزدیکی لبه غربی دهانه اندیور به زمین مخابره کرده است

اشکال کروی عجیب در مریخ

به گزارش ایسنا، این اشکال کروی تفاوت چشمگیری با گوی‌های غنی از آهن با نام مستعار "بلوبری" دارند که مریخ نورد فرصت سال 2004 در نزدیکی محل فرود و در مناطق مختلف مریخ شناسایی کرده است.

تجزیه و تحلیل‌های اولیه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) نشان می‌دهد که این اجسام کروی به قطر سه میلی‌متر مانند گوی‌های بلوبری حاوی آهن نیستند.

استیو اسکویرز، از محققان دانشگاه کورنل و سرپرست مأموریت مریخ نورد تأکید می‌کند: این داده‌ها عجیب‌ترین تصاویری است که در طول هشت سال حضور فرصت در سیاره مریخ بدست آمده است.

به گفته اسکویرز در نگاه اول این اشکال کروی شباهت زیادی با بلوبری‌ها دارند، اما ماهیت آنها کاملا متفاوت است و تاکنون تجمع انبوهی از آنها در هیچ منطقه دیگری از مریخ دیده نشده است.

گوی‌های بلوبری که در مناطق مختلف سیاره سرخ دیده شده‌اند، در اثر فعالیت آبهای معدنی درون سنگ‌ها شکل گرفته‌اند که نشانه‌ای از محیط مرطوب در مریخ باستانی است.

مریخ نورد فرصت با استفاده از یک تصویرساز میکروسکوپی که در بازویش تعبیه شده است، در حال تحقیق و بررسی دقیق منطقه Kirkwood در لبه غربی دهانه اندیور است و محققان برای بررسی ترکیب و ماهیت این اشکال از ابزاری به نام طیف سنج اشعه ایکس ذره آلفا بر روی بازوی "فرصت" استفاده می‌کنند.

کد خبر 184956
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز