مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس اعلام ناسا، توفان گرد و غبار رهگیری شده توسط مدارگرد اکتشافی مریخ باعث ایجاد تغییرات جوی در سیاره سرخ شده است که توسط مریخ نوردهای مستقر بر سطح این سیاره قابل اندازه گیری هستند

اندازه‌گیری گرد و غبار مریخ

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار پس از مأموریت ویکینگ (Viking) در دهه 1970 میلادی، محققان ناسا در حال بررسی توفان منطقه‌ای گرد و غبار از مدار مریخ و ایستگاه هواشناسی سطح سیاره سرخ هستند.

مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO)‌ به همراه مریخ نوردهای کنجکاوی و فرصت که هم اکنون بر سطح سیاره مریخ حضور دارند، کار آنالیز و بررسی تغییرات جوی سیاره سرخ را بر عهده دارند.

مدارگرد MRO ناسا از یک هفته قبل وقوع توفان گرد و غبار را در سیاره سرخ رهگیری کرده که باعث بروز تغییرات جوی در این سیاره شده است.

بر اساس اعلام ناسا، این توفان باعث بروز پدیده‌های جوی از جمله کاهش فشار هوا و افزایش نسبی حداقل دما شده که توسط ابزارهای مختلف مریخ نورد کنجکاوی نیز به ثبت رسیده‌اند.

ریچ زورک، محقق ارشد مریخ در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL)‌ ناسا تأکید می‌کند: توفان گرد و غبار منطقه‌ای، بخش نسبتا گسترده‌ای را در بر گرفته است؛ این توفان در بخشی از مریخ به وقوع پیوسته که پیش از این نیز شاهد توفان‌های منطقه‌ای و تبدیل شدن به مه غلیظ گرد و غبار سراسری بوده است.

محققان قصد دارند با کمک داده‌های دریافتی از مدارگرد MRO ‌و ابزار پیشرفته مریخ نوردها، علت توقف رشد برخی توفان‌ها و نحوه تبدیل شدن برخی دیگر به توفان‌های عظیم و سراسری را مورد بررسی قرار دهند.

کد خبر 192291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز