مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدیدترین تصویر کنجکاوی نشان‌دهنده یک تکه سنگ مریخی تمیز شده است که برای اولین بار توسط برس سیمی این کاوشگر در روز ششم ژانویه (17 دی) انجام شده است

نخستین جاروکشی "کنجکاوی"

به گزارش ایسنا، کنجکاوی از برس انتهای بازوی روباتیک دو متری خود برای اولین بار جهت پاک کردن غبار از روی یک قطعه سنگ با عرض کافی و قرار دادن یک بطری آب بر روی آن استفاده کرد.

استفاده از ابزار موتوری پاکسازی غبار(DRT) نشانگر یکی دیگر از اولین دستاوردها برای ماموریت 2.5 میلیارد دلاری آزمایشگاه علمی مریخ بوده که با فرود کاوشگر کنجکاوی در سطح سیاره مریخ در تابستان گذشته آغاز شده است.

تیم ماموریت از یک هدف آسان برای آزمایش این ابزار استفاده کردند که یک سنگ مسطح موسوم به "Ekwir_1" در ناحیه خلیج یلونایف دهانه گیل بوده است.

محدود پاکسازی شده توسط این ابزار به اندازه 47 در 62 میلی‌متر بوده است. علاوه بر این برس سیمی، انتهای بازوی روباتیک مریخ نورد کنجکاوی با یک دریل کوبه‌ای، یک دوربین نمای نزدیک موسوم به لنز تصویربردار دستی مریخ، طیف‌سنج پرتو ایکس ذره آلفا و یک بیل مجهز است.

تیم کنجکاوی در هفته‌های آینده به ارزیابی سنگ‌های مختلف در این ناحیه به عنوان یکی از اهداف احتمالی برای اولین استفاده دریل این کاوشگر خواهند پرداخت. پاکسازی اهداف احتمالی یکی از بخش‌های آماده‌سازی برای عملیات حفاری است.

هدف ابتدایی ماموریت دو ساله کنجکاوی، نمونه‌برداری از سنگ‌ها، خاک و جو دهانه گیل برای تعیین امکان وجود الزامات شیمیایی حیات در گذشته یا حال این سیاره است.

کد خبر 197381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز