مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا اعلام کردند کاوشگر کنجکاوی که به منظور بررسی امکان وجود مواد شیمیایی و محیطی برای حیات میکروبی به سیاره مریخ ارسال شده، در بررسی‌های خود موفق به شناسایی نشانه‌هایی از کربن شده است

کنجکاوی در مریخ کربن پیدا کرد

به گزارش ایسنا، به گفته این دانشمندان، البته هنوز مشخص نیست که این ماده از پایه‌های حیات در زمین بوده و از نقش مشابهی در سیاره مریخ نیز برخوردار باشد.

حتی با وجود آب و کربن نیز، حیات به مواد شیمیایی دیگر مانند سولفور، اکسیژن، فسفر و نیتروژن برای شکل‌گیری و تکامل نیاز دارد.

به گفته دانشمندان، انتظار نمی‌رود که با توجه به محیط شدید و سخت مریخی، ماسه‌های این سیاره از مواد آلی زیادی برخوردار باشد.

مریخ نورد کنجکاوی که در ماه اوت درون دهانه برخوردی 150 کیلومتری گیل فرود آمده، تا کنون شواهدی را مبنی بر وجود آب در گذشته این سیاره به دست آورده است.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا این ترکیبات کربنی از زمین به این سیاره منتقل شده، توسط سیارک‌ها و دنباله‌دارها بر روی سطح مریخ قرار گرفته یا به طور طبیعی در اثر فعالیت‌های زیستی به وجود آمده‌اند.

کنجکاوی قرار است سال آینده با بررسی لایه‌های رسوب موجود در کوه شارپ در میانه دهانه برخوردی به یک بخش غنی‌تر از تاریخ مریخ دست یابد.

محل نمونه‌برداری کاوشگر کنجکاوی از خاک مریخ

این مریخ‌نورد همچنین از یک آشکارساز پرتو برخوردار بوده که به ناسا در بررسی سپرهای محافظتی مورد نیاز برای ماموریت‌های انسانی آینده به مریخ و میزان آنها کمک خواهد کرد.

اطلاعات به دست آمده در طول این چهار ماه از ورود کنجکاوی به مریخ نشان داده که فضانوردان ممکن است با میزان پرتو مشابه مدار زمین در این سیاره مواجه شوند. اگرچه این سطوح ممکن است با ورود خورشید به مراحل فعال‌تر دوره 11 ساله خود افزایش یابند.

ماموریت 2.5 میلیارد دلاری کنجکاوی که قرار است برای دو سال ادامه داشته باشد، اولین ماموریت زیست‌اخترشناسی ناسا از زمان کاوشگرهای وایکینگ در دهه 1970 محسوب می‌شود.

کد خبر 193590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز