همشهری آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: طرح تشکیل شورای عالی انتخابات که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح کرده، مغایر قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید صولت مرتضوی در خصوص پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای شکل‌گیری شورای عالی انتخابات گفت: صرف نظر از این که طرح تشکیل شورای عالی انتخابات به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌رسد یا خیر، این طرح خلاف قانون اساسی است.

وی اظهار داشت: اگر منظور از تشکیل شورای عالی انتخابات، امر نظارت بر انتخابات باشد که اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان را به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات مشخص کرده است.

معاون سیاسی وزیر کشور افزود: از سوی دیگر اگر منظور از تشکیل شورای عالی انتخابات، دخالت در امر اجرا باشد که این موضوع خلاف اصل تفکیک قوا است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: قانون اساسی، امور اجرایی کشور را به قوه مجریه واگذار کرده و با توجه به این وضوح، طرح تشکیل شورای عالی انتخابات مغایر با اصل تفکیک قوا و دخالت در کار قوه مجریه محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 24 خرداد ماه 1392 برگزار خواهد شد.

روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی خبر از امضای طرح تشکیل شورای عالی انتخابات از سوی 50 نفر از نمایندگان داد.

به گفته این نماینده در این پیشنهاد، وزیر کشور و وزیر اطلاعات به عنوان نمایندگان دولت، یکی از نواب رئیس مجلس و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان قوه مقننه و معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور به عنوان نماینده قوه قضائیه ترکیب شورای عالی انتخابات را تشکیل می‌دهند.

به گفته این عضو کمیسیون شوراها همچنین شورای مذکور دبیر ستاد انتخابات کشور را تعیین می‌کند و کار این شورا سیاست‌گذاری در اجرای انتخابات است.

کد خبر 188677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز