گروه اقتصادی: در حالی که مجلس شورای اسلامی‌با تصویب موادی از لایحه بودجه سال جاری دولت را موظف به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین از 80 به 100 تومان موظف کرده است آمارهای منتشره از ادامه رشد بی سابقه مصرف بنزین در اوایل سال جاری حکایت دارد.

به گفته سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی  در 18 روز منتهی به 11 فروردین 86، مصرف بنزین کشور از مرز 1 میلیارد و 470 میلیون لیتر فراتر رفت.
بر اساس این گزارش مصرف 95 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین در آخرین روز سال 85 نیز رکورد جدیدی از میزان مصرف این محصول در کشور بود که 25 درصد بیشتر از متوسط مصرف روزانه در سال 85 بوده است.

در حال حاضر متوسط مصرف بنزین در کشور 74 میلیون لیتر در روز است که 5/43 میلیون لیتر آن در داخل کشور تولید و بقیه که بیش از 30 میلیون لیتر است از خارج وارد می‌شود.

رشد مصرف بنزین در کشور در اوایل سال به حدود یازده درصد رسیده که این میزان مصرف، برنامه‌ریزی برای کنترل آن را اجتناب نا‌پذیر ساخته و دولت راهی جز برنامه ریزی برای مدیریت مصرف ندارد.

نگاهی به آمار‌های موجود نشان می‌دهد که 99درصد بنزین موتورمصرفی داخل در بخش حمل و نقل کشور مصرف می‌شود و به دلیل عدم مدیریت صحیح و اقتصادی این فرآورده، رشد بی رویه مصرف در ایران هر سال با روند ثابتی ادامه دارد و بطور متوسط 4/11 درصد از کل مصرف انرژی کشور و 4/24 درصد از مصرف فرآورده‌های نفتی سهم بنزین موتور است.

مصرف این فرآورده از 7/10 میلیون لیتر در روز در سال 1355 به 74 میلیون لیتر در سال 1385 رسیده است.

نرخ رشد این فرآورده در ایران بسیار بالاتر از متوسط جهانی است و چنین مصرف بالایی در شرایطی تحقق یافته است که سرانه خودرو در ایران به ازای هر صد نفر نسبت به سایر کشور‌‌های جهان بسیار پایین است. این آمار نشان می‌دهد که مصرف سرانه هر خودرو در ایران بیش از استانداردهای موجود در جهان است.

اگرچه دلیل رشد مصرف بی رویه این فرآورده ناشی از عوامل متعدد از جمله پایین بودن قیمت، فرسودگی خودروها، بالا بودن مصرف خودروهای تولید داخل، افزایش مدت انتظار در ترافیک و نداشتن الگوی مصرف بهینه است ولی سهمیه بندی در سال جاری به عنوان یک گام برای آغاز مدیریت مصرف این فرآورده در کشور است که از سوی بسیاری از کارشناسان کم هزینه ترین رویکرد قلمداد شده است.

کد خبر 18734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز