همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران گفت که ‌اتخاذ تصمیم نامناسب با صدور قطعنامه جدید، ممکن است تبعات زیادی به دنبال داشته باشد.

منوچهر متکی قبل از ترک عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران همچنان گفت‌وگو را برای رسیدن به یک راه‌حل منطقی و جامع در زمینه حل موضوع پرونده هسته‌ای می‌داند.

متکی افزود: این موارد را تاکنون بارها به اطلاع اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد رسانده‌ایم و همچنان همکاری و گفت‌وگو را برای رسیدن به راه حل سیاسی ترجیح می‌دهیم.

وزیر امور خارجه در تشریح نتایج سفر یک روزه خود به عشق‌آباد گفت: در دیدار با قربان قلی بردی محمد‌اف رییس جمهوری ترکمنستان، وی را در جریان آخرین تحولات اوضاع لبنان، نشست اخیر عراق و موضوع هسته‌ای ایران قرار دادیم.

متکی افزود که بردی محمد اف از مواضع جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کرد.

وی همچنین گفت: ظرفیت‌های زیادی بین ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف وجود دارد که برای به فعلیت درآوردن آن‌ها باید تلاش دو چندان کرد.

متکی همچنین درباره نشست با جمعی از اعضای کابینه وزرای ترکمنستان گفت: طرح خط انتقال برق " مشهد مرو" که قرار بود سال ‪ ۲۰۱۰‬میلادی به اتمام برسد در این نشست تصمیم گرفته شد تا عملیات اجرایی آن دو سال زودتر از این موعد سال ‪ ۲۰۰۸‬میلادی پایان یابد.

وزیر خارجه کشورمان از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست را مذاکره در زمینه بخش نفت و گاز عنوان کرد و گفت که با مشارکت پیمانکاران ایرانی در مناقصه‌های بین‌المللی این بخش نیز توسعه یابد.

وی همچنین یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست را ایجاد "بند دولت‌آباد" بر سد "دوستی" بین دو کشور ذکر کرد و گفت در این راستا مقرر شد تا سهم آورده آب این بند نصف به نصف بین دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

متکی گفت: هم‌اکنون مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و ترکمنستان یک میلیارد دلار است ولی با توجه به وجود پتانسیل‌های زیاد این میزان رقم پایینی است و برای افزایش آن باید تلاش کرد.

وی که برای دیدار یک روزه از ترکمنستان، بعداز ظهر جمعه وارد فرودگاه عشق آباد شد با "قربان قلی بردی محمد اف "رییس جمهوری و پنج نفر از اعضای کابینه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه و هیات همراه جمعه‌شب عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کردند.

کد خبر 18021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز