حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی ایران که در جام‌جهانی 1978 آرژانتین روی نیمکت تیم ملی نشست، در المپیک 1976مونترال هم هدایت تیم ملی را بر عهده داشت.

پروین - مهاجرانی

او معتقد است که ایران در این المپیک بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشت و اگر از سد شوروی سابق عبور می‌کرد 100درصد صاحب مدال می‌شد. مهاجرانی در مورد بازی‌های ایران در این تورنمنت به سؤالات ماپاسخ ‌داد.

  • آقای مهاجرانی، در مورد المپیک مونترال صحبت کنید. آیا تیم ملی فوتبال ایران در این بازی‌ها نمایش خوبی داشت؟

بله. تیم ما برای نخستین و آخرین بار در این بازی‌ها توانست به مرحله دوم صعود کند و در مرحله حذفی با شوروی بازی کردیم که آن زمان ستاره‌هایی مثل بلوخین داشت. ما در آن بازی با نتیجه 1-2به شوروی باختیم ولی در لحظات آخر یک فرصت خوب داشتیم که قلیچ‌خانی و مظلومی تعارف کردند و نتوانستیم از آن توپ استفاده کنیم. اگر از شوروی عبور می‌کردیم، به جمع چهار تیم پایانی راه پیدا می‌کردیم و 100درصد مدال می‌گرفتیم.

  • در آن دوره از بازی‌ها کدامیک از بازیکنان ایران ستاره‌های تأثیرگذار تیم شما بودند؟

تمامی بازیکنان ما خوب بودند. البته قبل از این بازی‌ها چند نفر را به‌دلیل مسئله انضباطی خط زدم و بیژن ذوالفقارنسب و سهام میرفخرایی را دعوت کردم. ما در این دوره از مسابقات واقعا تیم خوبی داشتیم ؛ کوبا را بردیم و در شرایطی به لهستان باختیم که شایستگی پیروزی را هم داشتیم.

  • آن زمان علی پروین جزو بازیکنان پرحاشیه تیم شما بو؟


خیر، اصلا اینطور نبود. پروین یکی از بهترین بازیکنان تیم من بود که هیچ‌وقت بی‌انضباطی نمی‌کرد. اتفاقا او کمک دست من بود و همیشه نخستین نفر سر تمرین حاضر می‌شد و آخرین نفر هم تمرین را ترک می‌کرد.

  • بهترین خاطره شما از این بازی‌ها چیست؟

من قبل از بازی با لهستان خیلی دلهره داشتم چون این تیم آن زمان جزو قدرت‌های اروپا بود که در جام جهانی به مقام سوم رسیده بود. شاید خیلی‌ها تصور می‌کردند در آن بازی با نتیجه‌ای پرگل بازنده شویم ولی توانستیم بازی بسیار خوبی را به نمایش بگذاریم و در‌نهایت با نتیجه 2-3 باختیم. بازی با لهستان همیشه برای من یک خاطره است چون واقعا خوب بازی کردیم و حتی شایستگی برد را داشتیم، در ضمن یکی دیگر از بازی‌های خاطره‌انگیز برای من، دیدار با تیم ملی آرژانتین در تورنمنت رئال‌مادرید بود. آن زمان آرژانتین جزو تیم‌های خوب دنیا بود و ما توانستیم آن تیم را شکست بدهیم.

  • فکر می‌کنید چرا تیم المپیک ایران 36سال است که در حسرت صعود به این بازی‌ها به‌سر می‌برد؟

این را باید از مسئولان ورزش و فوتبال پرسید چرا تیم المپیک ایران سال‌هاست که ناکام مانده و این نشان می‌دهد که ما مشکلات ریشه‌ای داریم. نکته تأسف‌آور این است که هیچ وقت این مشکلات و دلایل عدم‌راهیابی ایران به المپیک مورد بررسی قرار نگرفته و ما فقط در آستانه هر المپیک به این فکر افتادیم که صرفا یک تیم را آماده کنیم تا شاید با دل خوش کردن به اتفاقات راهی این بازی‌ها شویم. البته یادم می‌آید در این 36سال یک‌بار به المپیک صعود کردیم که آن هم سال1980 بود. این المپیک در مسکو برگزار شد که ما این المپیک را به دلایل سیاسی تحریم کردیم.

  • آیا در دوره بعدی در المپیک حاضر خواهیم بود؟

امیدوارم که این اتفاق بیفتد ولی به‌شرطی که از اشتباهات گذشته درس بگیریم و یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم.

 

کد خبر 178808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز