محمود مولایی: بعد از تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری پُرامیدترین تیم کاروان ورزشی ایران در المپیک لندن به‌حساب می‌آید.

بهداد سلیمی

 این تیم با داشتن نفراتی چون بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد جهان، شانس بسیاری برای درخشش در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان دارد و همین مسئله روحیه پنج وزنه‌بردار دیگر را هم بالا برده است.

کورش باقری بعد از مسابقه‌های رکوردگیری بجنورد مرتضی رضائیان و سجاد بهروزی را از اردوی تیم ملی کنار گذاشت تا نشان دهد که روی مدال‌آوری در دسته سبک وزن نمی‌تواند حساب کند. بنابراین، مسابقات وزنه‌برداری المپیک برای تیم ملی از دسته 85کیلوگرم شروع می‌شود؛ جایی که کیانوش رستمی و سهراب مرادی حضور دارند.

رستمی در مسابقات جهانی پاریس علاوه بر کسب مدال طلا، رکورد یکضرب جهان را جابه‌جا کرد؛ اتفاقی غیرمنتظره که او را به گرفتن مدال طلای المپیک امیدوار کرد‌ه است. او البته به رکورد دوضرب جهان هم حمله کرد، ولی تلاش‌اش برای بالابردن وزنه 218کیلوگرم نتیجه نداد. رستمی پس از آن در مسابقات آسیایی افت کرد و این بار سهراب مرادی درخشید و توانست طلای مسابقات آسیایی را به‌دست بیاورد. در این مسابقات رستمی دوم شد و به‌نظر می‌رسید امیدهایش را برای طلای المپیک از دست داده است؛ ‌خصوصاکه آسیب‌دیدگی زانویش یکی از عوامل این افت به‌حساب می‌آمد. اما او در مسابقات رکوردگیری همگان را غافلگیر کرد. او در یکضرب 179کیلوگرم را بالای سر بُرد، در دوضرب 220کیلوگرم و در مجموع 339کیلوگرم را مهار کرد. بدین‌ترتیب، رستمی دو کیلو بیشتر از رکورد دوضرب را جابه‌جا کرد و پنج کیلو نیز رکورد مجموع را ارتقا بخشید.

چنین است که رستمی در حال حاضر شانس زیادی برای کسب طلای جهان و حتی رکوردزنی دارد. او در تمرینات و در حرکت یکضرب وزنه 175کیلوگرم را بالای سر برده و به گفته خودش مشکل آسیب‌دیدگی‌اش تا حد زیادی برطرف شده است. اما مرادی برخلاف مسابقات آسیایی دچار افت شده است. انگشت و کشاله‌‌ران او آسیب‌دیده و به‌دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک بدنش ضعیف شده است. سرمربی تیم ملی معتقد است که در زمان باقیمانده تا شروع مسابقات مرادی می‌تواند به آمادگی کامل دست یابد. کورش باقری تأکید می‌کند که رقابت اصلی در دسته 85کیلوگرم بین دو ورزشکار ایرانی خواهد بود.

سرمربی تیم ملی در دسته 94کیلوگرم سعید محمدپور را پدیده رقابت‌ها عنوان می‌کند؛وزنه‌بردار جوانی که در مسابقات رکوردگیری در یکضرب 175، دوضرب 215و در مجموع 390کیلوگرم را بالای سر برد. باقری درباره سعید محمدپور می‌گوید: «شرایط محمدپور بهتر از نواب است. او در رنکینگ مدال‌آوران دسته 94کیلوگرم در رده پنجم قرار دارد ولی در تمرینات توانسته رکورد ایلیا را بزند. ایلیا وزنه بردار قزاقستانی سابقه قهرمانی المپیک را دارد و برابری رکورد محمدپور با این وزنه‌بردار برای ما امیدوارکننده است».البته وزنه‌بردار قزاقستانی به همراه سیرکو از مقدونیه جوان‌تر از محمدپور هستند و از مدعیان کسب مدال طلا در این دسته‌اند. زایروف از جمهوری آذربایجان، جائه‌کیم از کره‌جنوبی و آرتن ایوانف از اوکراین از دیگر مدعیان دسته 94کیلوگرم به‌حساب می‌آیند. جالب اینکه کورش باقری در دسته 94کیلوگرم و در حرکت یکضرب از رکوردداران باسابقه محسوب می‌شود و محمدپور امیدوار است بتواند رکورد مربی ا‌ش را جابه‌جا کند.

در دسته 105کیلوگرم نیز تیم ملی یک نماینده دارد و نواب نصیرشلال که در مسابقات جهانی فرانسه حضور داشت، امیدوار است در المپیک عملکرد بهتری داشته باشد. او سابقه قهرمانی آسیا را دارد ولی هنوز نتوانسته به موفقیت بزرگی در عرصه جهانی دست یابد. با همه اینها، نصیرشلال نماینده 105کیلوگرم تیم ملی در المپیک است و کورش باقری درباره نواب نصیر شلال می‌گوید: «برتری ‌ای که نواب نسبت به حریفانش دارد، در حرکت یکضرب است. او بعد از قهرمانی آسیا افت کرد ولی در حال حاضر در شرایط مطلوبی قرار دارد. اگر نواب در حرکت یکضرب وزنه 190کیلوگرم را مهار کند و در حرکت دوضرب وزنه 236کیلوگرم را بالای سر ببرد، می‌تواند مدال‌آوری کند».

نواب نصیرشلال نیز در فهرست اولیه دسته 105کیلوگرم، با رکورد ورودی 421کیلوگرم در مکان چهارم است. در این وزن مارسین دولگا از لهستان با رکورد 430کیلوگرم بالاتر از سایرین قرار دارد. البته دسته 105کیلوگرم وزن شلوغی به‌حساب می‌آید چنان‌که همین مسائل کار را برای مدال آوری نصیرشلال دشوار می‌کند. نصیرشلال در مسابقات رکوردگیری در حرکت یکضرب 188، در حرکت دوضرب 224و در مجموع 422کیلوگرم را بالای سر برده است.

اما بیشترین امید کادرفنی به مدال‌آوری در دسته فوق سنگین است. بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی در دسته به اضافه 105کیلوگرم حضور دارند و خیلی‌ها طلای سلیمی را در این دسته مسجل می‌دانند؛ خودش نیز به مدال‌آوری در المپیک بیشتر فکر می‌کند تا جابه‌‌جایی رکورد. او در بجنورد رکورد یکضرب 200، دوضرب 250و مجموع 450کیلوگرم را زد. او البته فشار چندانی به‌خودش نیاورد، در حالی که انوشیروانی در یکضرب205،در دوضرب 245و در مجموع 450کیلوگرم را بالای سر برد. بدین‌ترتیب، انوشیروانی هم بعد از سلیمی مدعی گرفتن مدال نقره المپیک به‌حساب می‌آید. مسابقات وزنه‌برداری در المپیک برای تیم ملی از روز 13مرداد با رقابت در دسته 85شروع می‌شود و در روز 17مرداد با رقابت در دسته فوق سنگین به پایان می‌رسد.

کد خبر 178759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز