وقتی که المپیک لندن به پایان برسد و آخرین مدال هم اهدا شود، چیزی که قطعا برای همیشه در تاریخ جاودانه خواهد شد رقابت مایکل فلپس آمریکایی و هموطنش رایان لوشته در شناست که از ماه‌ها پیش می‌شد فشردگی آن را احساس کرد.

مسابقات شنا

هیچ رقابت دیگری را نمی‌توان با چیزی که میان این دو غول شنا وجود دارد مقایسه کرد. رقابت این دو در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2011در شانگهای اوج گرفت؛ جایی که لوشته با کسب 5مدال طلا رقیب نامدار خود را در سایه درخشش‌اش قرار داد. اوج این رقابت‌ها شنای 200متر آزاد و 200متر مختلط بود که لوشته، در رقابتی مستقیم فلپس را شکست داد.اما فلپس که از این شکست‌ها ناراحت شده بود و انگیزه بیشتری به‌دست آورده بود، در رقابت‌های آزمایشی آمریکا که چند هفته پیش برگزار شد دوباره نامش را بالاتر از حریف خود مطرح کرد و در دو ماده‌ای که در شانگهای مغلوب شده بود، لوشته را پشت سر گذاشت.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند شکست برابر لوشته در شانگهای، زنگ خطر را برای فلپس به صدا در آورد و او را بیدار کرد.رقابت این دو بیشتر بر سر این است که چه‌کسی مدال‌های طلای بیشتری می‌گیرد تا اینکه در رقابت‌های مستقیم چه نتیجه‌ای می‌گیرند چون آنها تنها در دو رشته مستقیما با هم شنا می‌کند. برای فلپس، رقابت‌های لندن همچنین فرصتی است تا به رکورد پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک هم تبدیل شود. او که 16مدال در المپیک کسب کرده است (14مدال طلا)، تنها به سه مدال دیگر نیاز دارد تا از رکورد 18مدال لاریسا لاتینینا ژیمناست اهل شوروی سابق عبور کند.

فلپس در رقابت‌های آزمایشی آمریکا با اعلام اینکه در 200متر آزاد شرکت نمی‌کند دنیا را شگفت‌زده کرد اما او هنوز شانس کسب هفت مدال در دیگر ماده‌ها را دارد و همین تعداد کافی است که او لوشته و لاتینینا را پشت سر بگذارد. بایرون مک‌دونالد عضو سابق تیم ملی شنای کانادا و تحلیل‌گر ارشد شنا معتقد است فلپس می‌تواند در لندن بالاتر از لوشته قرار بگیرد؛ «او سخت‌تر از هر کس دیگری روی کره زمین تمرین می‌کند و استعدادی بیشتر از همه دارد. او دوباره متمرکز شده است و می‌داند که در لندن باید چه کار کند».با این حال پیش‌بینی پیروزی فلپس در رقابت دو نفره با لوشته چندان هم آسان نیست. لوشته 27ساله که پیش‌تر اعلام کرده «حالا نوبت من فرارسیده است» به‌صورت قطعی در پنج ماده شرکت می‌کند و احتمال دارد به تیم چهار در 200متر آمریکا هم اضافه شود و البته رقابت مستقیم او با فلپس در ماده‌های مختلط به همان اندازه سخت است که رقابت او با یانک آنجل فرانسوی در 200متر آزاد. مک‌دونالد، لوشته را به‌خاطر اینکه هم‌نسل فلپس است بحق بدشانس می‌داند؛ «لوشته یک استعداد است، یک پدیده. مشکل این است که او در همان نسلی شنا می‌کند که فلپس هم عضو آن است».

رقابت‌های مستقیم

200متر مختلط انفرادی‌
مشکل لوشته همین جاست. روز دوم آگوست، او ابتدا باید در فینال 200متر کرال پشت شرکت کند و فقط 30دقیقه بعد باید در رقابتی مستقیم در کنار فلپس شنا کند. در رقابت‌های آزمایشی آمریکا هم لوشته با همین مشکل مواجه شد و رقابت را به رقیبش واگذار کرد. در رقابت‌های آزمایشی، لوشته تنها 0/09ثانیه کند‌تر از فلپس شنا کرد اما رقابت با مدافع قهرمانی دو دوره رقابت‌های المپیک تنها 30دقیقه بعد از تلاش بسیار برای قهرمانی در 200متر کرال پشت، برای هر شناگری سخت خواهد بود؛ حتی اگر لوشته باشد. مک‌دونالد می‌گوید: «من فکر می‌کنم مایکل حتی اگر لوشته پیش از آن در هیچ رقابتی هم شرکت نکند برنده می‌شود اما این مسئله که لوشته باید 30دقیقه قبل از این رقابت در یک رقابت دیگر شرکت کند او را کاملا خسته و بی‌اثر خواهد کرد».

400متر مختلط انفرادی
وقتی که فلپس در المپیک پکن قهرمان 400متر مختلط انفرادی شد اعلام کرد که دیگر هرگز در این ماده شرکت نخواهد کرداما او بازگشتی غیرمنتظره به این ماده داشت با این حال به‌نظر نمی‌رسد بازگشت او تأثیری روی قهرمانی لوشته داشته باشد.

 

کد خبر 178777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز