همشهری‌آنلاین: بازی‌های المپیک شروع می‌شوند و شور و هیجان آن بازیکنان، مربیان، سازمان دهندگان، تامین کننندگان مالی، رسانه‌ها و لندنی‌ها و بویژه آن‌هایی را که باید امنیت مسابقات را تامین کنند آرام نمی‌گذارد.

olympic security

olympic security

در زمینه تامین امنیت و اقدامات پیشگیرانه دولت از اتخاذ تدابیری خبر داده است. جرمی هانت، وزیر مشاور در امور فرهنگ، ورزش و رسانه‌ها گفت: ما احتمال می‌دهیم که شاهد ورود یک میلیون نفر بیشتر از تعدادی که طی این روز‌ها به لندن می‌آیند باشیم. از نظر چالش‌های امنیتی، شبیه به وضعیتی است که بطور همزمان میزبان ۳۶ مسابقه قهرمانی جهانی باشیم. این هفته بیش از یکصد تن از سران دولت‌ها در لندن خواهند بود.

 

دسن

تاریخچه مشعل المپیک / تاریخچه دهکده‌ المپیک / پرچم المپیک / نماد المپیک 2012 لندن / دهکده المپیک لندن / المپیک تابستانی 2012 لندن / منتخبین کاروان ایران در المپیک 2012 لندن / تاریخچه مدال المپیک مدرن /

دسن


با این همه دولت با انتقادهای بسیاری روبروست. برای مثال جی ۴ اس، بزرگ‌ترین مرکز خصوصی امنیت در جهان نتوانسته ماموران مورد نیازش را استخدام کند. به همین دلیل در آخرین روزهای باقیمانده دولت مجبور شد تغییراتی در برنامه امنیتی خود بدهد. از جمله به ۱۳۵۰۰ نیروی نظامی پیش بینی شده، ابتدا ۳۵۰۰ نیرو و بار دیگر ۱۲۰۰ نیرو اضافه شده و مجموع آن به ۱۸۲۰۰ نفر افزایش یافته است. و جی ۴ اس در ‌‌نهایت توانست فقط ۵۸۰۰ نفر از ۱۰۴۰۰ نیروی پیش بینی شده را تامین کند.

olympic security

اما با توجه به مدیریت چندگانه آیا احتمال هرج و مرج وجود دارد؟

جیمز بروکنشایر، عضو کابینه در امور امنیت بریتانیا در گفتگو به خبرنگار یورونیوز ضمن منتفی دانستن آن گفت: ما پلیسی داریم که با نظامیان، با کمیته سازماندهی، با سازمان‌های امنیتی و سایر نهادها کار می‌کند. دقیقا چنین رویکردی به ما کمک می‌کند تا برنامه امنیتی جدی خود را به اجرا گذاریم.

هر برنامه‌ای ممکن است ضعف‌ها و کاستی‌های خود را داشته باشد. اما در این المپیک تمامی تدابیر ممکن درنظر گرفته شده‌اند و شاید هم بیش از اندازه. چرا که لندن چهره‌ای نظامی به خود گرفته و در هر گوشه و کناری نشانه‌هایی از این اقدامات و پیشگیری‌های امنیتی به چشم می‌خورد. تا جایی که لندنی‌ها از دیدن گشت‌های امنیتی و ایست‌های بازرسی در خیابان‌ها و تک تیرانداز‌ها بر بام ساختمان‌ها و موشک‌های زمین به هوا در سرتاسر شهر و همینطور پرواز هلیکوپتر‌های امنیتی بر فراز رودخانه تیمز ناخشنود به نظر می‌رسند.

این همه اقدامات امنیتی و پیشگیرانه برای این است که لندن هنوز خاطره بمبگذاری هفتم ژوییه سال ۲۰۰۵ در ایستگاه مترو را از یاد نبرده است. حادثه‌ای که یک روز پس از انتخاب این کشوربه عنوان میزبان این بازی‌های روی داد. طی این حادثه ۵۶ نفر جانشان را از دست دادند. این روز‌ها گروه‌های مختلف امنیتی و امداد خود را آماده می‌کنند تا دیگر چنین حادثه‌ای تکرار نشود.

و اما امکان ترور در جریان بازی‌های المپیک را نباید از نظر دور داشت. آنچه حادثه سال ۱۹۹۶ المپیک آتلانتا ر آمریکا را تداعی می‌کند. انفجاری که طی آن دو نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شدند.

و در ‌‌نهایت احتمال گروگان گیری، حادثه‌ای که در سال ۱۹۷۲ در مونیخ برای تیم اسراییل روی داد، موجب شد تا این کشور با ماموران و نیروهای ویژه خود برای محافظت از ورزشکارانش در این بازی‌ها وارد عمل شود.

کد خبر 178915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز