چهار سال قبل، در ورزشگاه آشیانه پرنده پکن ستاره‌ای به نام یوسین بولت متولد شد.

ورزش - دوومیدانی

دونده جامائیکایی در المپیک 2008پکن توانست با فاصله‌ای قابل توجه در دوهای 100متر و 200متر طلا بگیرد و رکورد جهان را جا به جا کند. توانایی‌های بولت به جامائیکا کمک کرد تا مدال طلای 100×4متر را هم به‌دست آورد و رکوردشکنی کند. بولت پس از المپیک هم مرد اول دوهای سرعت جهان بود و یک سال بعد در برلین توانست رکورد 100متر را به 9/58 ثانیه ارتقا دهد. به‌نظر می‌رسید برتری بولت سال‌ها ادامه داشته باشد، ولی در آستانه المپیک یک جامائیکایی تازه‌وارد پایه‌های حکمرانی بولت را به لرزه درآورده است.بولت نمی‌توانست تصور کند دونده‌ای که هر روز با او تمرین می‌کند، در آستانه المپیک تبدیل به جدی‌ترین تهدید برای قهرمانی دوباره‌اش شود ولی کار به جایی رسیده که برخی بخت یوهان بلیک برای کسب طلای 100متر المپیک را کمتر از بولت نمی‌دانند.

بلیک چند‌ماه پس از المپیک پکن تصمیم گرفت که به جای تمرین در مدرسه‌اش، به باشگاه دوندگان کینگستون، پایتخت جامائیکا برود تا با گلن میلز، مربی بولت تمرین کند. در نتیجه این تصمیم مهم و البته سختکوشی بلیک، او توانست رکوردش را از 10/27 ثانیه در سال2008 به 9/75 ثانیه برساند.البته شاید این پیشرفت فوق‌العاده هم برای رقابت با بولت کافی نبود اگر غول جامائیکایی در ماه‌های اخیر با افتی غیرمنتظره روبه‌رو نمی‌شد. نخستین زنگ خطر برای بولت در‌ماه مه در استراوای اسلواکی به صدا درآمد و او 100متر را در 10/04 ثانیه دوید که بدترین رکورد او از وقتی که در رده بزرگسالان می‌دود به‌حساب می‌آید. پس از این مسابقه بلافاصله زمزمه‌ها درباره اینکه بولت جادوی قدیمی‌اش را از دست داده شروع شد و خودش هم به افت غیرمنتظره‌اش اینگونه اعتراف کرد: «انگار پاهایم جان نداشتند و نمی‌دانم چرا؟»

او در این رقابت، استارت ضعیفی داشت که شاید تنها ضعف او در مصاف با رقیبانش به شمار می‌رود.بولت توانست این ناکامی را با ثبت زمان 9/76 ثانیه در رم جبران کند ولی آنچه تردیدها درباره موفقیت بولت در لندن را زنده کرد، شکست دوگانه او مقابل بلیک در جامائیکا بود. بولت در مسابقات انتخابی المپیک درجامائیکا، در 100متر و 200متر مغلوب رقیب جوان‌ترش شد تا رسانه‌ها به کنایه بنویسند: «سریع‌ترین مرد جهان، حتی سریع‌ترین مرد کشورش هم نیست».در این سال‌ها شایعات زیادی درباره اینکه بولت وقت زیادی را صرف تفریحات می‌کند شنیده می‌شد که بیشتر آنها بی‌اساس بود. با وجود این نمی‌توان از نقش مصدومیت همسترینگ و کمر در کاهش رکوردهای او به سادگی گذشت. بولت از شرکت در لیگ الماس موناکو که آخرین مسابقه او پیش از المپیک بود انصراف داد و به‌نظر می‌رسد او ترجیح داده زمان باقیمانده را روی درمان مصدومیت‌های کهنه و بهبود استارتش کار کند.

چینی‌ها، نگران ژیانگ

لیو ژیانگ، ستاره دوومیدانی چین هم کم و بیش وضعیتی مشابه یوسین بولت دارد و مصدومیت او هموطنانش را در آستانه المپیک نگران کرده است. نام ژیانگ نخستین‌بار در المپیک 2004 آتن مطرح شد و او توانست ناباوارنه طلای 110متر بامانع را به‌دست آورد تا نخستین دونده چینی باشد که به مدال طلای المپیک می‌رسد. چهار سال بعد چینی‌ها ژیانگ را یکی از بخت‌های قطعی طلا در پکن می‌دانستند ولی مصدومیت بی‌موقع او تماشاگران هموطنش را از دیدن قهرمانی دوباره او در پیست تارتان ورزشگاه آشیانه پرنده محروم کرد. خبر کناره‌گیری ژیانگ از لیگ الماس لندن، برای چینی‌ها یادآور اتفاقات تلخ چهارسال قبل است و آنها نگرانند که ستاره دوومیدانی کشورشان بازهم المپیک را از دست بدهد.

کد خبر 178804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز