همشهری آنلاین: عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 160 بیماری از جمله اختلال در عملکرد شناختی، عدم تمرکز و فراموشی را از عوارض بروز اختلال در خواب برشمرد

بدخوابی

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر هادی اسد پور با اشاره به اینکه حدود یک سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد و اختلال در خواب نقش مهمی در سلامتی فرد دارد، اظهار داشت:‌ بر اساس تحقیقات انجام شده در رشته‌های مختلف پزشکی تاکنون بیش از 160 بیماری و اختلال مرتبط بر اختلال خواب شناخته شده است.

وی ادامه داد:‌ اختلالات خواب علاوه بر اینکه باعث به خطر افتادن سلامت فرد می‌شود باعث ایجاد حوادث کار، ترافیک و تصادفات می‌شود.

اسد پور افزود :‌اختلال در خواب موجب عوارض عصبی روانی از جمله خواب آلودگی، کاهش دقت در کارهای روزمره، عدم تمرکز و فراموشی به درجات مختلف، بیدار شدن ناگهانی ازخواب با احساس تنگی نفس و خشکی دهان و حلق، احساس سنگینی سر و سردرد خفیف درساعات اولیه روز، خواب الودگی ( چرت زدن ) در طول روز و به خاطر نداشتن کیفیت مناسب خواب می‌شود .

عضو گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده اختلال در خواب موجب عوارض جسمی از جمله افزایش فشارخون، آریتمی‌های قلبی، افزایش اولیه ضربان قلب و سپس کاهش ثانویه ضربان قلب نارسایی احتقانی قلب بیماری عروق کرونر، درد قفسه سینه درحین خواب، افزایش فشارخون ریوی، سکته مغزی و دیابت مقاوم به انسولین می‌شود.

وی درباره روش‌های درمانی اختلال خواب اظهار داشت: درتست خواب فعالیت‌هایی که درقسمت‌های مختلف بدن درزمان خواب اتفاق می‌افتد از جمله امواج مغزی، حرکت چشم‌ها، حرکات عضلانی، ثبت تنفس از دهان و بینی و حرکات قفسه سینه و شکم، ثبت خرو پف، نوار قلب، حرکات پاها و تغییرات وضعیت بدن حین خواب که به وسیله صفحات گیرنده کوچکی ( الکترود ) که برروی سرو بدن قرار می‌گیرد ثبت می‌شود.

اسد پور گفت: در این تست خواب سطح اکسیژن خون و ضربان قلب بوسیله گیرنده کوچکی از طریق انگشت سنجیده می‌شود و به طور همزمان فیلمبرداری ازبیمار صورت می‌گیرد تا با مراحل خواب و وقایع آن تطبیق داده شود و بابررسی حدود 8 ساعت ( حدود 1000 صفحه 30 ثانیه‌ای ) اطلاعات ثبت شده مشکلات خواب تشخیص و راهکارهای درمانی ارائه می‌شود.

کد خبر 175932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز