همشهری آنلاین: 200 نماینده مجلس شورای اسلامی با نامناسب دانستن مصوبه کمسیون تلفیق در مورد بنزین خواهان بازگشت به لایحه دولت در این زمینه شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نمایندگان یکشنبه 20 اسفند نامه خود را به طور رسمی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‌کنند.

یکی از نمایندگان در این خصوص گفت: با این حساب هنوز قیمت بنزین برای سال آینده مشخص نیست.

محمد خوش چهره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسه روز چهارشنبه که تبصره 13 و قیمت‌گذاری بنزین در سال آینده مطرح شد، هیات رئیسه مجلس به گونه‌ای جلسه را اداره کرد که پیشنهادات مربوط به بنزین به طور شفاف مطرح نشد.

وی ادامه داد: هیات رئیسه مجلس همچنین با خلاف آیین‌نامه دانستن پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در مورد مسئله بنزین مانع طرح آن در صحن علنی شد و نهایتا جلسه روز چهارشنبه به گونه‌ای هدایت شد که مصوبه پرایراد کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

عضو کمیسیون اصل 44 مجلس با بیان این که مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه شفافیت لازم را ندارد، افزود: این مصوبه آش شله قلمکاری است که افزایش قیمت، دونرخی شدن، سهمیه‌بندی، واردات، و سهمیه‌بندی خاص برای مصارف دولتی را به طور هم‌زمان دربردارد و از سویی بدون در نظر گرفتن آثار و پیامدهای اجتماعی، رای به افزایش 300 درصدی قیمت گازوئیل داده است.

وی افزود: به هر حال با توجه به عدم شفافیت در برخی رای‌گیری‌ها در مورد بنزین در صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه، هیات رئیسه مجلس باید فرصت برگشت به لایحه دولت را بدهد چرا که به هر حال این انتخاب، انتخابی بین گزینه‌های بد و بدتر است و پیشنهاد دولت دارای عوارض به مراتب کمتری از مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه است.

خوش چهره با ذکر این‌که شب پنج‌شنبه بالغ بر 160 امضا از نمایندگان برای بازگشت به لایحه دولت جمع‌آوری شد، گفت:‌ تاکنون حدود 200 نماینده مجلس این نامه را امضا کرده‌اند و فردا این نامه به طور رسمی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.

خوش چهره افزود: پیشنهاد اصلی ما برای بازگشت به لایحه دولت در مورد بنزین این است که به دولت فرصتی یک ماهه بدهیم تا با بررسی جامع در این رابطه، پیشنهادی کامل درباره بنزین به مجلس بیاورد، زیرا در لایحه بودجه دولت با ظرافت خاصی توپ بنزین را به مجلس انداخته است، حال آنکه مسئله بنزین آنقدر مهم است که همه دستگاه‌ها باید وارد کارزار حل آن شوند.

وی با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما در مورد بنزین گفت: هنوز در مورد بنزین هیچ چیز قطعی نیست و صداوسیما نباید با این نحوه اطلاع‌رسانی جامعه را دچار التهاب کند.

خوش چهره افزود:‌ اگر مجلس و دولت نمی‌توانند مسئله بنزین را حل کنند، طبق اصل 59 قانون اساسی این مسئله را به همه‌پرسی بگذارند تا خود مردم تصمیم‌گیری کنند زیرا در این صورت، هر تصمیمی که درباره بنزین گرفته شود، دارای پایگاه مردمی خواهد بود و فضا برای تنش‌های اجتماعی ایجاد نخواهد شد.

کد خبر 17461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز