همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بهترین راه برای ارائه مفاهیم سازنده قرآنی به دانش‌آموزان در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، وجود یک برنامه‌ریزی دقیق است، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را نباید باری به هر جهت اجرا کند.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، قرآن‌پژوه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان اینکه قرآن کریم به منظور هدایت بشر برای رسیدن به قله‌های کرامت و انسانیت نازل شده است، اظهار کرد: نخستین هدف برای رسیدن انسان به قله‌های کرامت و انسانیت انس با قرآن کریم، فراوان خواندن قرآن و در نهایت عمل قرآنی و زندگی قرآنی است.

مهدوی‌راد در ادامه با بیان اینکه جامعه قرآنی با مأنوس‌شدن و عمل به آموزه‌های قرآنی ایجاد می‌شود، گفت: حفظ قرآن در عمل به آموزه‌های قرآنی و عینیت بخشیدن به حضور قرآن در خانواده‌ها و جامعه نقش‌آفرینی بسیاری خواهد داشت و به عبارت دیگر قرآن برای تمامی انسان‌های مومن به عنوان سند مسلمانی است.

وی با عنوان این مطلب که قرآن کریم اولین و آخرین سند کیفیت حضور انسان در تاریخ بشریت است، ادامه داد: اگر بنا باشد جایگاه بالای قرآن در جامعه اسلامی حفظ شود تنها راه آن، حفظ قرآن کریم است.

این پژوهشگر علوم دینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حفظ قرآن در مطالعات قرآنی و تفسیری در رشته‌های علوم انسانی که اندکی هم سمت و سوی اسلامی داشته باشند، بسیار تأثیرگذار است، به اجباری بودن حفظ قرآن کریم در برخی از کشورهای اسلامی مانند مصر اشاره کرد و گفت: در برخی دانشگاه‌های مصر حفظ قرآن اجباری است و این دانشگاه‌ها با طی یک برنامه‌ریزی 4 ساله، موجب می‌شوند تا دانشجویان در تمامی رشته‌های تحصیلی حافظ کل قرآن کریم شوند.

وی ادامه داد: اجباری شدن حفظ قرآن موجب می‌شود تا وقتی دانش‌آموزان یا دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند به دلیل ارتباط مکرر با آیات قرآن با قرآن کریم انس بگیرند که البته انس با قرآن نیز به طور قطع در عمل، اندیشه و ارتباط با قرآن موثر خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس قم، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش نیز می‌تواند به حفظ اجباری قرآن برای دانش‌آموزان بپردازد، اظهار کرد: اجباری شدن حفظ قرآن در مدارس باید کارشناسی شده و همراه با برنامه‌ریزی باشد و در این میان به نظر می‌رسد که در مقاطع ابتدایی و راهنمایی نیازی به اجباری شدن حفظ قرآن نیست و اجباری شدن حفظ قرآن در مقطع متوسطه و دانشگاه باید اتفاق بیفتد.

سردبیر مجله حوزه در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید آرام‌آرام به ارائه مفاهیم سازنده قرآنی برای دانش‌آموزان بپردازد، افزود: بهترین راه برای ارائه مفاهیم سازنده قرآنی به دانش‌آموزان در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم، وجود یک برنامه‌ریزی دقیق است و آموزش و پرورش در صورتی که در اجرای طرح «نور» یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد و در اجرای این طرح باری به هر جهت نباشد و هم‌چنین نظام تشویق و هدایت دقیق و مستقیم را نیز اجرا کند، می‌تواند به نتیجه مطلوب دست یابد.

این کارشناس علوم قرآنی در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه ما باید به همان میزان که به اصل قرائت توجه داریم و با قرائت به صورت یک فن برخورد می‌کنیم، به حفظ قرآن نیز به عنوان یک فن نگاه کنیم، گفت: وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم باید به حفظ قرآن به عنوان یک فن و یک هنر نگاه کند و از همان ابتدا دانش‌آموزان را در حوزه قرائت و حفظ قرآن جهت‌دهی کند.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآن قم با اشاره به اینکه حفظ قرآن کریم مقدمه انس با قرآن و انس با قرآن مقدمه عمل به آموزه‌های قرآنی است، عنوان کرد: قرآن دو وجه هدایتی و تمدنی دارد که در وجه هدایتی، انسان‌ها را به مسیر حق هدایت می‌کند و در وجه تمدنی نیز سرچشمه بسیاری از دانش‌ها است؛ لذا باید طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم را از این دو زاویه نگاه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: در طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم که به منظور تربیت دانش‌آموزان حافظ قرآن در حال اجرا است، باید به دانش‌آموزان بیاموزیم که به قرآن جور دیگری نگاه کنند و قرآن را با زبان دیگری بخوانند و بدانند که قرآن می‌تواند به آنها برنامه بدهد.

وی ادامه داد: در حفظ قرآن کریم و تربیت حافظان قرآن، آنچه که بیشتر از هر مسئله دیگری اهمیت دارد این است که دانش‌آموزان به قرآن به عنوان یک نقشه راه و شفای درد نگاه کنند و از همان دوران کودکی و آغاز مقطع ابتدایی باید با آموزه‌ها و مفاهیم قرآن کریم به عنوان نقشه راه انس بگیرند.

کد خبر 172583
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز