گروه اجتماعی: فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تأکید بر برخورد با مخلان امنیت در جریان مراسم چهارشنبه سوری امسال، از شهروندان خواست تا این جشن سنتی را در کوچه‌ها و معابر نزدیک محل سکونت به صورت سالم و بدون ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها برگزار کنند.

سردار احمد رضا‌ رادان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در تشریح برنامه‌های پلیس پایتخت برای چهارشنبه آخر سال، گفت: از آنجا که یکی از وظایف و مأموریت‌های اساسی نیروی انتظامی، ‌محافظت و مراقبت از شهروندان و حفظ آرامش و آسایش آنهاست، در چهارشنبه‌سوری امسال همانند هر زمان دیگر با جدیت و قاطعیت با عوامل مخل امنیت برخورد می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هر نوع رفتاری که به ایجاد اخلال در امنیت منجر شود، مراتب را به مأموران پلیس اطلاع دهند.

وی در خصوص استفاده از مواد محترقه پرخطر نیز گفت: از مأموران پلیس خواسته‌ایم که مانع توزیع مواد محترقه پرخطر و استفاده از آنها شوند و در این میان بهره‌گیری از هر نوع مواد محترقه‌ای که شهروندان را دچار ترس و وحشت کند و برای فرد استفاده کننده نیز خطرساز باشد، غیرقانونی تلقی می‌شود.

رئیس پلیس پایتخت اذعان کرد: اگر عده کمی بخواهند به هر دلیلی با رفتار و اعمالشان، شهروندان را دچار دردسر کرده و در روند زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد کنند، با برخوردهای قانونی روبه‌رو خواهند شد.

به گفته وی، بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، بیش از 90 درصد شهروندان تهرانی مخالف هر نوع رفتار و عمل ترس‌آور در مراسم چهارشنبه سوری بوده و بیش از 95 درصد، خواهان برخورد فوری و قاطع با کسانی هستند که امنیت مردم را دچار اخلال می‌کنند.

سردار رادان گفت: ‌در این حال 98 درصد تهرانی‌ها مخالف هنجارشکنی بوده و 85 درصد مردم نیز مایلند که این مراسم را مقابل درب منزل خود و یا کوچه‌های منتهی به منزل مسکونی‌شان برگزار کنند.

یک جامعه شناس نیز در گفت وگو با مهر گفت: مدیران فرهنگی کشور در این زمینه دچار فقر اطلاعاتی در حوزه  برنامه‌ریزی، مدیریت و مهندسی فرهنگی هستند و بر همین داشته‌های اندک نیز مدیریتی اعمال نمی‌شود.

دکتر اصغر مهاجری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با اعتقاد بر این که در زمینه چهارشنبه سوری فرهنگ پذیری و جامعه پذیری پویایی انجام نمی‌شود تاکید کرد : ما همچنان به شیوه‌های سنتی سعی در فرهنگ‌پذیری و جامعه پذیری جامعه داریم در حالی که شیوه‌های جدید اجرای این مراسم می‌تواند در کاهش آسیب‌های آن مؤثر باشد.

وی با انتقاد ازبرخی  مدیریتهای فرهنگی ، فعالیت هیچ یک از عوامل جامعه‌پذیری مانند مدرسه، صدا و سیما و مدیریت شهرها را در مورد این مراسم قابل اعتنا ندانست و گفت : در کدام میدان شهر و در کدام استادیوم ورزشی مراسم منظم و برنامه ریزی شده‌ای که برای شهروندان جذابیت داشته باشد اجرا می‌شود که مردم نیز  نه تنهادر آن شرکت بلکه مشارکت کنند.

این استاد جامعه شناسی، اجرای مراسم چهارشنبه سوری در کشورهای همسایه را که کمترین قرابت فرهنگی با این مراسم دارند با شکوه توصیف کرد و افزود‌: ما همچنان به شیوه‌های سنتی غلط که در روستاها جواب می‌داد در شهرهای بزرگ امروزی رفتار می‌کنیم و از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم.

کد خبر 17022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز