گروه اجتماعی: نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی بر ساماندهی جشن‌های ملی آخر سال به ویژه چهارشنبه‌سوری تأکید کردند.

بنا بر این گزارش، این نهادها ضمن تأکید بر در پیش گرفتن رویکردی فرهنگی در این مناسبت‌ها،دستگاه‌‌های مختلف را از برخورد سلبی و نفی پرهیز دادند.

در همین زمینه مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌‏های اجتماعی آموزش و پرورش  گفت: برخورد با پدیده چهارشنبه آخر سال نیازمند رویکردی فرهنگی است و قطعاً نمی‌‏توان با برخورد قهری و پلیسی جوانان و دانش‌‏آموزان را مهار کرد.

محسن فریدی، در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: امسال در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال بخشنامه‌‏ای تهیه و به مدارس ارسال شده است که در این بخشنامه به هماهنگی آموزش و پرورش با نهادهای فرهنگی تأکید شده است.

وی با اشاره به این‌که در مدارس باید با دانش‌‏آموزان برخوردهای مناسب و فرهنگی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: رؤسای آموزش و پرورش، مدیران مناطق و مدیران مدارس کشور موظف هستند دانش‌‏آموزان را کنترل و هدایت کنند. فریدی افزود: از همه مدارس خواسته‌‏ایم که در چهارشنبه آخر سال با انجام فعالیت‌‏های جایگزین مانند مسابقات ورزشی، جشنواره‌‏ها و ...  زمینه تخلیه انرژی دانش‌‏آموزان را فراهم کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌‏های اجتماعی آموزش و پرورش، در خصوص بازرسی کیف دانش‌‏آموزان به بهانه جمع‌‏آوری مواد محترقه خاطرنشان کرد: ما پلیس نیستیم که دانش‌‏آموزان را از گیت رد کنیم، بلکه باید به نوعی در مدارس فرهنگ‌‏سازی شود که دانش‌‏آموزان نسبت به حفظ اموال مدرسه تلاش کرده و مدرسه را خانه خود بدانند.

وی در پایان گفت: برخورد با دانش‌‏آموزان باید فرهنگی و مبتنی بر اصول تربیتی باشد، زیرا این‌‏گونه برخوردهای انضباطی خشن نتیجه‌‏بخش نیست.

از سوی دیگر یک جامعه‌شناس معتقد است:جشن‌های ملی ایران پس از هزاران سال‌، از صافی اعتقادات مردم گذشته و آن دسته از جشن‌هایی که مانند نوروز و چهارشنبه سوری باقی مانده است، در برابر اعتقادات مردم مشکلی نداشته‌اند.

دکتر حسین ایمانی‌، جامعه‌شناس، درگفت و گو با مهر گفت: این قبیل آیین‌ها‌، ایرانی‌ها را به هم پیوند می‌دهد و اگر مراقب نباشیم جشن‌های غربی مانند ولنتناین جایگزین جشن‌ها و آیین‌های باستانی ایرانی می‌شود.

ایمانی ؛ درگیری دستگاه بوروکراسی با یک سنت ریشه‌دار در جامعه را باعث برخی ناهنجاری‌ها در برگزاری این مراسم دانست و تأکید کرد: آیینی که همواره در ایران به صورت خانوادگی برگزار می‌شده است و فرصتی برای تعاملات اجتماعی بوده است به صحنه تقابل با دستگاه بوروکراسی تبدیل شده است و جنبه‌های خوب این آیین تحت شعاع حرکت‌های هیجانی قرار می‌گیرد.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه باید به سنت‌هایی که برای جامعه کارکرد دارند احترام گذاشته شود، افزود: باید در کنترل این مراسم به خانواده‌ها اعتماد کرد و از آنان کمک گرفت و همچنین مدیریت شهری باید وارد عمل شود و شبی را که همه می‌خواهند تفریح کنند به رسمیت بشناسد.

وی با اعتقاد بر اینکه می‌توان برنامه‌های این شب را با مشارکت جوانان و نهادهای مردمی به صورت ایمن برگزار کرد ،گفت: ایجاد فضاهای مشخص و در اختیار قرار دادن اقلام استاندارد و به رسمیت شناختن حق تفریح و شادی برای مردم می تواند از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کند.

دادستانی و پلیس نیز هفته گذشته ضمن تاکید بر ساماندهی مراسم چهارشنبه آخر سال خواستار تعیین مکان‌هایی برای برگزاری جشن مردم به دور از آسیب‌های اجتماعی شدند.

کد خبر 16578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز