رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به کاهش 35 درصدی کشته‌های تصادفات فروردین ماه در پایتخت از اجرای طرح ضربتی برخورد با ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک از روز شنبه نهم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: برخورد با استفاده‌کنندگان از تلفن همراه در حین رانندگی نیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی روز جمعه با اشاره به آمار پزشکی قانونی گفت: بر این اساس در فروردین ماه سال جاری شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در پایتخت با 38 درصد کاهش معادل 35 نفر و مجروحان با 15 درصد کاهش معادل 229 نفر نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنان 56 درصد کشته‌های تصادفات در تهران عابران پیاده و 29 درصد موتورسواران هستند افزود: در عین حال 89 درصد کشته‌های تصادفات را مردان و 11 درصد را زنان تشکیل داده و 72 درصد فوتی‌ها نیز زیر دیپلم هستند.

70 درصد مرگ موتورسوران در بزرگراه‌ها رقم می‌خورد

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه حدود 70 درصد تصادفات فوتی و جرحی پایتخت موتورسوران بوده و 70 درصد تصادفات فوتی موتورسواران نیز در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد گفت: با توجه به حساسیت این موضوع پلیس به صورت ویژه در بزرگراه‌های تهران نسبت به برخورد با موتورسواران متخلف اقدام می‌کند هرچند که شاید این امر گاهی اوقات موجب ایجاد بار ترافیک مقطعی نیز شود اما به جهت پیشگیری از بروز حوادث رانندگی و انظباط بخشی ترافیکی مجبوریم این طرح‌ها را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم رعایت فاصله طولی علت 70 درصد تصادفات در پایتخت است به اجرای طرح‌های ویژه پلیس راهور تهران از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: بر این اساس با توجه به حساسیت موضوع طرح‌های ویژه‌ای را پلیس تهران در دستورکار خود قرار داده و قصد دارد که با این اقدامات از تصادفات پیگیری کند.

طرح ویژه برخورد با صحبت‌کنندگان با تلفن همراه و ارسال کنندگان پیامک در حین رانندگی، تصادفات خسارتی پایتخت را 30 درصد کاهش داد

برخورد با صحبت‌کنندگان با تلفن همراه و ارسال کنندگان پیامک در حین رانندگی با شدت ادامه می‌یابد

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به این که طرح ویژه برخورد با صحبت‌کنندگان با تلفن همراه و ارسال کنندگان پیامک در حین رانندگی از هفته گذشته در پایتخت آغاز شده است اجرای این طرح را بسیار موفقیت‌آمیز عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد تصادفات خسارتی در تهران در هفته گذشته حدود 30 درصد کاهش داشته است که این آمار موید افزایش توجه رانندگان در حین رانندگی و توجه به جلو است.

وی با اشاره به اینکه صحبت با تلفن همراه سه برابر و ارسال پیامک در حین رانندگی پنج برابر احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد، گفت: استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی منجر به کاهش قدرت عکس‌العمل راننده در مقابله با حوادث غیرمترقبه رانندگی می‌شود.

رییس پلیس راهور تهران افزود: این امر زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که فرد در حین صحبت با تلفن همراه در حین مشاجره با طرف مقابل نیز باشد که این موضوع موجب درگیری افکار راننده می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح ویژه برخورد با صحبت‌کنندگان با تلفن همراه و ارسال کنندگان پیامک در حین رانندگی در هفته جاری نیز با شدت اجرا می‌شود که بر این اساس متخلفان در سرعت‌های بالای 60 کیلومتر بر ساعت 50 هزار تومان و زیر 60 کیلومتر بر ساعت 30 هزار تومان جریمه می‌شوند.

توقیف 27 هزار خودرو و موتورسیکلت در پایتخت

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه از ابتدای طرح‌های ضربتی پلیس در تهران در سال جاری تا کنون حدود 15 هزار دستگاه موتورسیکلت و 12 هزار دستگاه خودروی متخلفان توقیف و روانه پارکینگ شدند به ایسنا گفت: بر این اساس در این مدت با 43 هزار موتورسیکلت سوار که از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند، 94 هزار راننده‌ای که کمربند نبستند، 42 هزار راننده‌ای که با تلفن همراه صحبت کردند و 13 هزار راننده‌ای که به گذرگاه عابر پیاده تجاوز کرده بودند برخورد شده است.

وی بهبود رفتارهای ترافیکی را محور اصلی برنامه‌های پلیس راهور تهران در سال جاری عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر شعار امسال پلیس راهور تهران «بهبود رفتار ترافیکی، هوشمندسازی معابر» است که در این خصوص برنامه‌های جدی توسط پلیس در حال پیگیری است که بزودی نتایج آنرا رانندگان تهرانی خواهند دید.

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اتمام مهلت استفاده از آرم‌های سال 90 برای ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: بر این اساس از روز شنبه طرح ضربتی برخورد با خودروهای پلاک مخدوش و دستکاری پلاک برای ورود به محدوده طرح ترافیک در تهران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در مبادی که از قبل شناسایی شده‌اند آغاز خواهد شد، تاکید کرد: بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد متاسفانه هنوز تعدادی از رانندگان به انحای مختلف اعم از دستکاری پلاک، پاک کردن آن، آویزان کردن وسایل مختلف بر روی پلاک، باز کردن در عقب صندوق، چسباندن کاغذ یا اشیا دیگر بر روی آن، گل مالی، هول دادن خودرو از جلوی دوربین‌های کنترل محدوده طرح ترافیک و ... اقدام به ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک می‌کنند.

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه هر گونه دستکاری پلاک برای ورود به محدوده طرح ترافیک ضمن جریمه و توقیف خودرو، معرفی راننده مختلف به مرجع قضایی را به همراه دارد، از رانندگان خواست به هیچ عنوان اقدام به انجام اعمال مجرمانه در این خصوص نکنند چرا که راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند.

به گفته وی بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی هرگونه تغییر در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری یا نصب یا استفاده از پلاک تقلبی و تغییر در شماره شاسی، موتور یا پلاک موتور از 6 ماه تا یک سال حبس به همراه دارد.

رییس پلیس راهور تهران از افزایش بکارگیری خودروهای مخصوص در داخل محدوده طرح ترافیک برای شناسایی خودروهای غیرمجاز خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعدادی دیگری خودرو مجهز به دوربین‌های کنترل محدوده طرح ترافیک از روز شنبه در داخل این محدوده بکارگیری خواهند شد که این خودروها با عبور در معابر پایتخت ضمن تصویربرداری از پلاک خودروهایی که در داخل محدوده طرح ترافیک در حال تردد هستند در صورتی که تشخیص دهد خودروی مذکور فاقد آرم طرح ترافیک است نسبت به ثبت پلاک و صدور قبض جریمه اقدام خواهد کرد.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده معابری که تخلف ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک از آنها صورت می‌گیرد مراتب را به پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اطلاع دهند تا تیم‌های ویژه در این مناطق نیز مستقر شوند.

ممنوعیت تردد خودروهای عمومی یا تاکسی غیر پلاک تهران در داخل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد

رییس پلیس راهور تهران همچنین به ممنوعیت تردد خودروهای عمومی یا تاکسی غیر پلاک تهران در داخل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اشاره کرد و گفت: پلیس با ابن دسته از خودروها نیز همانند خودروهای فاقد مجوز برخورد کرده و دوربین‌های کنترل محدوده طرح ترافیک نیز این خودروها را جریمه می‌کنند.

کد خبر 167968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز