همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی ضمن انتقاد از مخالفت برخی کشورها از طرح نماینده سازمان ملل درباره سوریه ، اعلام کرد: که همه طرف ها موظف به حمایت از طرح کوفی عنان هستند .

 روسیه: تمامی طرف ها موظف به حمایت از طرح کوفی عنان هستند

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با 'سعد الدین عثمانی' وزیر امور خارجه مغرب گفت: در این طرح آغاز مذاکرات میان دولت سوریه و گروه های مخالف آن پیش بینی شده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: یک سال است که دولت سوریه برای آغاز مذاکره با مخالفان خود اعلام آمادگی کرده است و از طرف دمشق، 'فاروق الشرع' معاون رییس جمهوری سوریه مقام مسئول برای آغاز مذاکرات معرفی شده است.

لاوروف همچنین نگرانی کشورش را از تلاش برخی کشورها برای جایگزینی ساختارهای غیررسمی همچون گروه 'دوستان سوریه' به جای طرح کوفی عنان اعلام کرد و افزود: شورای امنیت طرح عنان را تایید کرده است و کشورهای جهان موظف به حمایت از آن هستند.

وی افزود: تنها این نهاد بین المللی صلاحیت دارد طرح عنان را بر اساس اطلاعات موثق خود ارزیابی کند و از دبیر کل سازمان ملل می خواهیم که شاخص های خود در باره هیات ناظران را برای تایید به شورای امنیت پیشنهاد کند.

لاوروف اظهار داشت : همه کسانی که بر مخالفان دولت سوریه به ویژه گروه های مسلح نفوذ دارند، باید از این نفوذ به نفع ملت سوریه استفاده کرده و از اقدامات تحریک آمیز جلوگیری کنند.

وی بدون ذکر نام کشور مشخصی افزود: شمار کسانی که می خواهند طرح 'کوفی عنان' نماینده دبیر کل سازمان ملل در مساله سوریه ناکام بماند، کم نیستند و شخصا شاهد بودم زمانی که دولت سوریه موافقت خود با طرح عنان را اعلام کرد، همتایان من از این رویداد ناراحت بودند.

وزیر امور خارجه روسیه با استناد به اطلاعات و اخبار رسانه های خبری غربی و ترکیه گفت: جنگجویان 'ارتش آزاد سوریه' در اردوگاه های پناهندگان در خاک ترکیه فعالیت می کنند و حملات به مقرهای مرزی سوریه را تدارک می بینند.

وی افزود: به همین دلیل اصرار داریم که کشورهایی که بر گروه های مخالف دولت سوریه به ویژه گروه های مسلح نفوذ دارند باید از این نفوذ خود برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز استفاده کنند.

جامعه جهانی باید به مساله لیبی رسیدگی کند

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه همچنین با تاکید بر لزوم رسیدگی به وضع لیبی از طرف جامعه جهانی و جلوگیری از تکرار این گونه رویدادها در آینده دیگر کشورها، اظهار داشت: پس از بمباران لیبی توسط ناتو که هیچ رابطه ای با تصمیمات سازمان ملل نداشت، این کشور با مسایل و مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی افزود: خشونت های لیبی باعث انتقال مسایل این کشور به کشورهای همجوار مانند قاچاق سلاح شده است و ما شاهد بروز مسایل و مشکلاتی در کشور مالی بودیم.

لاوروف گفت: این مسایل اعتقاد ما را در باره ضرورت جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی در مناطق دیگر راسخ می کند.

'سعد الدین عثمانی' وزیر امور خارجه مراکش هم در این کنفرانس خبری گفت که کشورش همانند روسیه از طرح عنان حمایت می کند و آن را فرصت واقعی برای خروج از بحران در این کشور می داند.

وی افزود: معتقدیم که روسیه نقش مهمی را در اجرای طرح عنان ایفا کرد تا دولت سوریه آن را بپذیرد و این امر نشانگر نقش بزرگ مسکو در حل بحران سوریه و سایر بحران ها می باشد.

وزیر امور خارجه مراکش گفت: همچنان به موفقیت طرح عنان اعتقاد داریم و بر این باوریم که مسکو می تواند نقش موثری در اجرای طرح عنان، متقادعد کردن دمشق برای آغاز گفت و گوهای سیاسی در سوریه و خارج سازی واحدهای ارتش سوریه از شهرهای این کشور ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: از همه طرف های سوری دعوت می کنیم از خشونت خودداری کرده و مفاد طرح عنان را رعایت کنند.

کد خبر 166912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز