چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که کشورهای غربی در تلاش هستند تا اجرای طرح صلح کوفی عنان را ناموفق نشان دهند دولت سوریه روز گذشته بار دیگر با تأکید بر تعهد به اجرای این طرح ۶ ماده‌ای از استقبال این کشور از استقرار ناظران بین‌المللی در مناطق درگیری خبر داد.

دیپلماسی

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با یانگ جیه‌چی، همتای چینی خود در پکن تأکید کرد که حضور ناظران بین‌المللی و تحقق ثبات در سوریه به نفع دولت این کشور است. وزیر امور خارجه سوریه همچنین با تشکر از مواضع پکن اعلام کرد که دولت این کشور به آتش‌بس، خروج نیروهای نظامی از مناطق درگیری و همکاری با ناظران سازمان ملل پایبند خواهد بود. در حالی که نخستین گروه ناظران سازمان ملل وارد سوریه شد‌ه‌اند. وزیر امور خارجه سوریه طرح سازمان ملل برای حضور ۲۵۰ناظر در سوریه را منطقی و معقول خواند.

وی گفت: حضور ناظران بین‌المللی در سوریه به نفع این کشور است، چرا‌که تحقق ثبات در کشور در راستای منافع دمشق خواهد بود. المعلم با اشاره به اینکه اقدام‌های خشونت‌آمیز گروه‌های تروریستی مسلح افزایش یافته است و این مسئله نقض تعهدات گروه‌های مسلح را در طرح کوفی عنان نشان می‌دهد، گفت: تعداد ناظران بین‌المللی که به 250 نفر می‌رسد معقول است اما نمی‌دانیم چرا می‌خواهند از هواپیماهای خارجی در سوریه استفاده کنند. نیروهای هوایی سوریه در خدمت ناظران هستند. وی تأکید کرد:پایبندی بر طرح کوفی عنان باعث نمی‌شود که نیروهای سوری از خود در برابر گروه‌های مسلح دفاع نکنند.

درخواست برای استقرار هواپیماهای خارجی

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به تازگی با اعلام اینکه به‌صورت کلی آتش‌بس در سوریه برقرار شده است اعلام کرد که تعداد ناظران سازمان ملل در سوریه کافی نیست. سازمان ملل همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است تا بالگردها و هواپیماهای مختلف را برای بهبود عملکرد ناظران جهت استقرار در سوریه در اختیار سازمان ملل قرار دهد. پیشنهاد استقرار هواپیماهای بیگانه در خاک سوریه هنوز مورد تایید دولت این کشور قرار نگرفته است.

در حالی که دبیر کل سازمان ملل متحد با وجود درگیری‌های پراکنده از اجرای کلی آتش‌بس در سوریه خبر داده است. حمد‌بن جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر و رئیس کمیته پیگیری اوضاع سوریه در اتحادیه عرب در کنفرانس خبری مشترک با نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه بعد از نشست کمیته پیگیری شرایط سوریه گفت: قطر معتقد است که هیچ پیشرفتی در اجرای طرح کوفی عنان، فرستاده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل به سوریه به‌دست نیامده است.

وی اعلام کرد: امیدوارم که اشتباه کرده باشیم اما تاکنون هیچ تغییر اساسی در نحوه تعامل دولت سوریه با طرح کوفی عنان به‌وجود نیامده است. در بیانیه پایانی نشست کمیته پیگیری شرایط سوریه آمده است که العربی مکلف شده از تمام گروه‌های مخالف بخواهد قبل از پایان ماه آوریل در مقر اتحادیه عرب نشستی برگزار کنند و شرایط را برای آغاز مذاکرات سیاسی میان دولت و مخالفان فراهم کنند.

احمد حمیش، رئیس ناظران بین‌المللی در سوریه هم روز گذشته با اعلام اینکه ماموریت ناظران در حال حاضر به‌خوبی و با موفقیت انجام می‌شود، گفت: می‌توانیم بگوییم که در مسیر خود رو به جلو حرکت می‌کنیم.

کشته‌شدن نیروهای سوری

روز گذشته حمله گروه‌های مسلح به نیروهای نظامی سوریه در حلب کشته و زخمی‌شدن ۲۱نفر را به‌دنبال داشت. خبرگزاری سوریه گزارش داده که گروه‌های مسلح یک بمب را در مسیر کامیون حامل نیروهای نظامی سوریه در حلب منفجر کردند که باعث کشته‌شدن حداقل 5نفر از نیروهای نظامی سوریه شد. بر اثر انفجار، ۹نظامی و ۷غیرنظامی هم مجروح شدند.

کد خبر 166931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز