همشهری آنلاین: به دنبال توقیف یک کشتی حامل سلاح های سبک و نیمه سنگین برای مخالفان نظام سوریه توسط نیروهای ارتش لبنان در نزدیکی سواحل شمالی این کشور، جزییات جدید به دست آمده در این خصوص از دخالت افرادی از مصر، لبنان،سوریه، لیبی و حتی رژیم صهیونیستی در این طرح حکایت دارد.

 دخالت رژیم صهیونیستی در قاچاق سلاح به سوریه

به گزارش ایرنا از بیروت، ارتش لبنان روز شنبه به طور رسمی توقیف کشتی حامل سلاح قاچاق در آب های سرزمینی خود را تایید کرده و جزییاتی را در این خصوص منتشر کرد.

این کشتی که سفر خود را از لیبی آغاز کرده، پس از گذشتن از مصر وارد آب های لبنان شده بود.

به گفته یک منبع نظامی لبنانی، بر فراز این کشتی که نام 'لطف الله 2' داشته، پرچم کشور سیرالئون نصب شده بود و در نزدیکی بندر 'سلعاتا' در شمال لبنان توسط ارتش لبنان متوقف شد.

در این کشتی سه کانتینر سلاح های سبک و نیمه سنگین به همراه مهمات آنها بوده و تاکنون مبدا اصلی این سلاح ها مشخص نشده است.

به گفته منابع امنیتی لبنانی صاحب این کشتی 'محمد خفاجه' با تابعیت سوری و ناخدای آن برادر وی بوده و وکیل آنها با تابعیت لبنانی به نام 'احمد برنار' است که دستگاه های امنیتی لبنانی وی را دستگیر کرده اند.

در این محموله سلاح که توسط نیروهای ارتش لبنان به پایگاهی نظامی در 'جونیه' در شمال لبنان انتقال داده شده، مقدار زیادی سلاح های سبک از جمله تیربارهای 'کلاشینکف'، 'ام 16'، و گلوله های 'آر پی جی' و توپ های 'لاو' و مقدار قابل توجهی تجهیزات ضد هوایی و 'تی ان تی' نیز موجود بوده است.

نیروهای امنیتی لبنانی پس از متوقف شدن این کشتی، تمامی خدمه آن را بازداشت و تحقیقات از آنها را آغاز کرده اند و بر اساس گفته مطبوعات این کشور تحقیقات اولیه نشان از این دارد که قرار بوده پس از تخلیه بار این کشتی، سلاح های موجود در اختیار مجموعه های مسلح مخالف نظام سوریه قرار بگیرد.

در همین راستا روزنامه 'الاخبار' لبنان نوشت که در ماه گذشته یک شخصیت بارز از شهر 'طرابلس' در شمال لبنان، به مصر سفر کرده و جلسه های مختلفی با فرماندهان یک مجموعه نظامی لیبیایی داشته است که در این جلسه ها برخی از اعضای شورای ملی سوریه نیز حضور داشته اند.

به نوشته این روزنامه در این جلسات قرار بر این شده که سلاح های ضد زره به نصف قیمت اصلی در اختیار مخالفان نظام سوریه قرار گیرد و همچنین قرار بر این بوده که با نیروی دریایی 'یونیفل' (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) هماهنگی هایی صورت پذیرد تا آنها نسبت به حمل و نقل محموله های سلاح به شهر بندری طرابلس چشم پوشی کنند.

روزنامه 'السفیر' لبنان نیز طی خبری در این باره به نقل از منابع نظامی این کشور نوشته که نیروهای یونیفل هیچ نقشی در این خصوص نداشته اند اما سئوالی که این روزنامه مطرح ساخته این است که چگونه این کشتی در مقابل چشمان نیروی دریایی یونیفل که در سراسر سواحل لبنان منتشر شده اند، عبور کرده است.

سئوالی دیگر که این روزنامه مطرح می کند این است که آیا این کشتی از مقابل چشمان نظامیان رژیم صهیونیستی نیز گذشته و آنها نیز هیچ عکس العملی نشان نداده اند؟ چرا که پیش از این ارتش رژیم صهیونیستی سابقه توقیف یک کشتی به اتهام رساندن سلاح به نوار غزه را داشته که البته پس از تفتیش آن و روشن شدن این مساله که سلاحی در آن کشتی وجود نداشته، آن را رها کرده اند.

کد خبر 168138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز