دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با صدور بیانیه القاعده که در آن مسئولیت انفجار خونین روز جمعه دمشق را به‌عهده گرفته است، 2 انفجار دیگر در سوریه ده‌ها کشته و مجروح به جا گذاشت.

انفجار

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، در پی انفجار 2 خودروی بمب‌گذاری شده در میدان هنانو و خیابان کارلتون از مناطق شلوغ شهر ادلب در شمال شرقی سوریه، 8 شهروند و نظامی سوری کشته شده و بیش از 100 نفر دیگر هم زخمی شدند. در این انفجار همچنین 4 ساختمان به‌طور کامل فروریخت.

این درحالی است که مخالفان سوریه اعلام کردند که در این دو انفجار، بیش از 20 شهروند و نظامی سوری کشته شده‌اند. در پی این انفجار که ظهر دیروز رخ داد، شماری از اعضای ناظران بین‌المللی از 2 محل انفجار بازدید کردند. این انفجار در نزدیکی یک مقر امنیتی سوریه و نزدیک هتلی صورت گرفته است که ناظران سازمان ملل در آن اقامت دارند.

از ابتدای هفته جاری که ضرباهنگ عملیات‌های انتحاری و بمب‌گذاری در شهرهای مختلف سوریه شدت گرفته، شماری از شهروندان و نظامیان سوری کشته شده‌اند. روز جمعه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی مسجدی در حی المیدان دمشق، 9 کشته و 30 زخمی برجای گذاشت.

مخالفان سوری همچنین با اشاره به انفجار شدید ناشی از یک خودروی بمب‌گذاری شده در حومه قدسیا در نزدیکی پایتخت، اعلام کردند که این انفجار شماری تلفات در پی داشته است. در ادامه این انفجارها و عملیات‌های زنجیره‌ای، گروه‌های مسلح در سوریه همچنین شامگاه یکشنبه بانک مرکزی سوریه را با آرپی‌جی هدف قرار دادند که این حمله خسارت‌های مالی در پی داشت. 4 سرباز سوری هم در انفجاری در یک مقر نظامی در ریف حلب در شمال کشور کشته شدند. مخالفان مسلح سوریه همچنین خط لوله‌ای را در استان دیر الزور منفجر کردند.

یک گروه شبه‌نظامی موسوم به جبهه النصره وابسته به تشکیلات القاعده، عملیات انتحاری روز جمعه در دمشق را به‌عهده گرفت. این گروه با انتشار بیانیه‌ای در سایت شموخ الاسلام، اعلام کرد که فردی به نام عمر الشامی این عملیات را صورت داده است. پیش از این، القاعده مسئولیت عملیات‌های انتحاری دیگر ازجمله 2 عملیات انتحاری در شهر حلب و یک عملیات دیگر در ماه ژانویه در دمشق را هم به‌عهده گرفته بود.

شدت گرفتن عملیات‌های گروه‌های مسلح همزمان با استقرار ناظران در سوریه طی روزهای گذشته، علاوه بر اینکه نشانگر حرکت کشور به سوی تقویت آرامش و توقف خشونت‌هاست، گویای حرکت خزنده گروه‌های مسلح در پی افزایش شمار ناظران بین‌المللی برای نظارت بر آتش بس در چارچوب طرح کوفی عنان نیز می‌تواند باشد. پیش از این‌ و در زمان حضور ناظران عرب در سوریه هم، عملیات‌های گروه‌های مسلح شدت گرفته بود و این گروه‌ها از ناظران عرب به‌عنوان سپری برای انجام عملیات‌های خود بهره‌برداری می‌کردند.

از سوی دیگر، رئیس هیات اعزامی ناظران بین‌المللی به سوریه یکشنبه‌شب به‌محض ورود به دمشق، دوطرف درگیر را به توقف خشونت‌ها به‌منظور جلوگیری از شکست طرح کوفی عنان فراخواند و افزود: ناظران به تنهایی قادر به حل مشکلات نیستند و تمامی طرف‌های درگیر می‌باید با توقف خشونت‌ها، فرصتی برای این فرایند فراهم سازند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، رابرت مود رئیس نروژی ناظران بین‌المللی روز یکشنبه در فرودگاه دمشق با اعلام اینکه شمار ناظران به‌زودی به 300 نفر خواهد رسید، افزود: این تعداد از ناظران می‌توانند در وضعیت موجود مؤثر باشند. وی در عین حال، تاکید کرد که ناظران اگر 300 یا حتی یک هزار نفر باشند، نمی‌توانند تمامی مشکلات را حل کنند و این ماموریت نیازمند همکاری تمامی طرف‌های درگیر است.

براساس توافقنامه حاصل شده میان دولت سوریه و سازمان ملل درباره سازوکار فعالیت‌های ناظران، سوریه می‌باید با تابعیت ناظران مخالفتی نداشته باشد. دمشق اعلام کرده است که ناظران را از کشورهای عضو کنفرانس موسوم به دوستان سوریه نمی‌پذیرد.با ورود شماری از ناظران مصری و بنگلادشی به سوریه، شمار این ناظران دیروز به 20 ناظر بالغ شد و انتظار می‌رود امروز سه‌شنبه این شمار به 30 نفر افزایش یابد.

کد خبر 168469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز