گروه بین‌الملل: همزمان با توقیف یک کشتی حامل تسلیحات برای مخالفان سوریه و حمله از دریا به نظامیان سوری، مقام‌های این کشور و روسیه نسبت به اقدامات و حملاتی که در راستای شکست طرح صلح کوفی عنان و وخیم‌تر کردن اوضاع صورت می‌گیرد هشدار دادند.

کشتی حامل سلاح

یک روز پس از بمبگذاری انتحاری در دمشق که کشته‌شدن ۹‌نفر را به‌دنبال داشت، نیروی دریایی لبنان یک کشتی را توقیف کرد که در حال انتقال محموله بزرگی از تسلیحات و مهمات به بندر طرابلس در شمال لبنان بود. 3 محموله بزرگ پر از تسلیحات سبک و سنگین در این کشتی به نام «لطف‌الله ۲» قرار داشت که گزارش‌ها نشان می‌دهد بخشی از آنها ساخت لیبی هستند. گفته می‌شود در محموله این کشتی مسلسل، خمپاره و آرپی‌جی و موشک ضد‌زره وجود داشته است.

طرابلس لبنان به مرکزی برای حمایت از مخالفان سوریه تبدیل شده و مقام‌های دمشق پیش از این بارها از قاچاق تسلیحات از این منطقه به سوریه انتقاد کرده بودند. روسیه هم لیبی را به حمایت از مخالفان مسلح سوریه متهم کرده است. ارسال تسلیحات برای مخالفان سوریه در حالی صورت می‌گیرد که براساس طرح ۶‌ماده‌ای صلح کوفی‌عنان که ۲‌هفته از اجرای آن می‌گذرد دو طرف متعهد به رعایت آتش بس برای پایان بحران این کشور شده‌اند.

روز شنبه هم شورشیان مسلح سوریه با استفاده از قایق‌های بادی به یک یگان ارتشی در ساحل مدیترانه حمله کردند. به گزارش خبرگزاری سوریه، در درگیری میان دو طرف در نزدیکی بندر شمالی لاذقیه در 35‌کیلومتری جنوب مرز ترکیه گروهی از سربازان ارتش سوریه و مخالفان مسلح کشته و مجروح شدند. این نخستین حمله مخالفان مسلح از دریا به حساب می‌آید که در بحبوحه بحث‌ها درباره اجرای طرح آتش بس در این کشور و نظارت بر آن صورت گرفته است. ۱۵ ناظر سازمان ملل برای نظارت بر اجرای طرح آتش‌بس کوفی عنان در حال حاضر در سوریه به سر می‌برند که قرار است تعداد آنها به ۳۰۰ نفر برسد.

تلاش برای تشدید بحران

روسیه دیروز در بیانیه‌ای حملات مخالفان در سوریه را وحشیانه خوانده و آن را در راستای ناکام گذاشتن طرح صلح در سوریه توصیف کرده است. در این بیانیه آمده است که تلاش از سوی مخالفان آشتی‌ناپذیر برای افزایش تنش‌ها با هدف شکست طرح آتش‌بس صورت می‌گیرد.

جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه هم اعلام کرده است که مقام‌های ترکیه در تلاش هستند تا وضعیت سوریه را وخیم‌تر کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت: رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور همچنان به اظهارات تنش‌زا و تحریک‌کننده خود ادامه می‌دهند و هدف آنها از این اظهارات بحرانی‌ کردن اوضاع در سوریه و نابودی کامل روابط دو کشور است.

وی گفت: اینکه اردوغان تهدید می‌کند که از ناتو برای حمایت از مرزهای خود با سوریه درخواست کمک می‌کند بسیار نگران‌کننده است، چون اگر بندهای طرح کوفی‌عنان، به درستی انجام شود حمایت از مرزها به‌خودی خود انجام خواهد شد و نیازی به دخالت ناتو نخواهد بود. اردوغان پیش‌تر اعلام کرده بود که مسئولیت حمایت از مرزهای ترکیه و سوریه به‌عهده ناتو است.

این در حالی است که روزنامه دولتی تشرین سوریه در سرمقاله روز گذشته خود از سخنان اخیر بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد انتقاد کرده و او را به حمایت از فعالیت‌های خشونت‌آمیز مخالفان متهم کرد. در سرمقاله این روزنامه آمده است که دبیر‌کل سازمان ملل از تشریح خشونت‌های مخالفان سوریه امتناع می‌کند. روز پنجشنبه بان‌کی‌مون اعلام کرده بود که دولت سوریه در آستانه نقض طرح صلح مورد حمایت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب است. در سرمقاله تشرین آمده است: او (بان‌کی‌مون) از این گروه‌ها برای ادامه جنایات و حملات تروریستی آنها حمایت می‌کند؛ مسئله‌ای که مردم سوریه بهای آن را با جان و خون خود می‌پردازند.

پانه‌تا: برای حل بحران سوریه نمی‌توانیم جادو کنیم

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در توضیحاتی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرده که استفاده از گزینه نظامی علیه دمشق نیاز به موافقت بین‌المللی گسترده دارد و نمی‌توان انتظار یک راه حل سحرآمیز را برای حل بحران سوریه داشت. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا هم که در این جلسه حضور داشت، گفت: آمریکا روابط نظامی بسیار نزدیکی با کشورهای همسایه سوریه دارد و اگر نیاز باشد می‌تواند از طریق این کشورها اقدام به عملیات نظامی کند.

کد خبر 168311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز