همشهری آنلاین: پیشنهاد شش بندی کوفی عنان مورد توافق سوریه نیز قرار گرفته و تصمیم بر این است که این شش بند را عملیاتی کند و به همین دلیل نیز باید همه با هم حسن نیت و همکاری داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: کوفی عنان شخصیت شناخته شده و بین المللی به خصوص در ایران است و زمانی که وی دبیر سازمان ملل بود‌. حوادثی مانند جنگ ۳۳ روزه رخ داد که به همین دلیل وی به ایران سفر کرد و دوستان زیادی مانند وزرای سابق، وزارت امورخارجه و روسای جمهور قبلی در ایران دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صالحی صبح امروز در دیدار با نماینده سازمان ملل گفت: کوفی عنان شخصیتی کارکشته در عرصه بین المللی است و به قضاوت منصفانه و عادلانه شهرت دارد. همچنین به اعتباری که مسوولیت دارد سعی کرده است بدون جانبداری از طرفین در امر قضاوت عمل کند.

صالحی با اشاره به مسوولیت مهم بررسی بحران سوریه گفت: کوفی عنان تلاش ‌می‌کند که این موضوع را به صورتی مدیریت کند که هیچ شائبه‌ای از طرفداری و جانبداری از طرفین در آن دیده نشود.

صالحی تاکید کرد: پیشنهاد شش بندی کوفی عنان مورد توافق سوریه نیز قرار گرفته و تصمیم بر این است که این شش بند را عملیاتی کند و به همین دلیل نیز باید همه با هم حسن نیت و همکاری داشته باشند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بار‌ها مواضع خود را نسبت به سوریه اعلام کرده است، تصریح کرد: مردم سوریه حق برخورداری از تمامی حقوقی را که مردم هر کشور دیگری دارند باید داشته باشند مثل یک قانون آزاد.

صالحی با تاکید بر اینکه ما مخالف دخالت در امور داخلی کشور‌ها از جمله سوریه هستیم، گفت: هر تعبیری که در سوریه رخ بدهد باید توسط خود دولت سوریه انجام بگیرد و دولت سوریه و در راس آن بشار اسد قول این تغییرات و پاسخگویی به خواسته مردم را داده است.

صالحی با اشاره به رفراندوم قانون اساسی در سوریه‌، قانون تردد احزاب و مجلس جدید در سوریه گفت: باید فرصت لازم به سوریه داده شود تا این تغییرات توسط حکومت سوریه عملیاتی گردد و این مختصر اختلافی است که شاید ایران با کشورهای دیگر در منطقه و غرب در مساله سوریه داشته باشد، زیرا آن‌ها ‌می‌خواهند تغییرات به سبک دیگری در سوریه رخ بدهد.

صالحی با تاکید بر اینکه در پیشنهادهای آقای کوفی عنان حرفی درباره تغییر حکومت در سوریه نیست، گفت: صحبت از دادن مجال لازم به سوریه برای عملیاتی کردن تغییرات است و ما اعلام کردیم تا زمانی که همین شیوه اجرایی شود پشتیبانی این طرح خواهیم بود.

صالحی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع مشکل در سوریه باشیم تا این کشور وارد بحران خلا حکومتی نشود، زیرا این اتفاق اثر نامناسبی را بر کل منطقه خواهد داشت.

کد خبر 165831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز