شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جهانگیر نصری اشرفی، محقق و پژوهشگر نام‌آشنای فرهنگ و فوللکور فلات ایران که حشر و نشری چندین دهه‌ای با فریدون پوررضا داشت از ویژگی‌های این خنیاگر و پژوهشگر موسیقی گیلان گفت.

جهانگیر نصری اشرفی در گفت وگویی با همشهری آنلاین گفت: مرحوم پوررضا علاوه بر آنکه خواننده‌ای حرفه‌ای و صاحب نام بود، تنها بازمانده موسیقی فولکلور گیلان بود که هم به آوازهای حوزه دیلمان و کوهستان و نیز آوازهای گیلی تسلطی ویژه داشت و خود همه آنها را اجرا می‌کرد.

سرمولف دانشنامه موسیقی ایران افزود:برخلاف چند خواننده مهم و مشهور موسیقی منطقه گیلان که کارهای تلفیقی و التقاطی را هم اجرا می‌کردند، مرحوم پوررضا به معنی قوم‌موسیقی شناسانه‌اش اصالت در آثار و نغمات منطقه را می‌شناخت و تمامی کارهایی که اجرا کرد اصیل و متعلق به همان منطقه است و التقاطی و ترکیبی با موسیقی مناطق  دیگر ایران و یا نقاط دیگر دنیا نیست.

اشرفی که در نمایشگاه امسال کتاب دو کتاب با نام‌های«از آیین‌تا نمایش» در دو جلد و «وازیگا» فرهنگی 7 جلدی درباره بازی و نمایش در ایران را عرضه خواهد کرد، درک عمیق پوررضا از فرهنگ منطقه گیلان را برجستگی دیگر این خنیاگر موسیقی عنوان کرد و افزود: مرحوم پوررضا از دهه 20 در منطقه خودش ساکن بود و بسیاری از کارها و حرفه‌های موجود در منطقه را که به نوعی با موسیقی همقرانی داشتند، تجربه کرده و یا خود عمیقا با آن پیشه‌ها آشنا بود و به همین دلیل موسیقی آنها راهم به خوبی در یاد و خاطر داشت و اجرا می‌کرد. این درک بی‌واسطه از فرهنگ گیلان سبب شد که کارهای او اصیل وغیر التقاطی باشد.

فریدون پوررضا

نصری اشرفی درباره چگونگی آشنایی وهمکاری با مرحوم پوررضا گفت:از سال‌های اولیه دهه شصت با مرحوم  فریدون پوررضا آشنا شدم و هر چند ماه یکبار خدمتشان می‌رسیدم تا این که در سال 1370 به این صرافت افتادیم که گردآوری نسبتا جامعی از موسیقی منطقه گیلان انجام دهیم که در این مسیر با آن زنده یاد به دلیل آنکه فرد مرجع و آ‌شنا و مورد اعتماد عمده هنرمندان و اهل فکر و فرهنگ گیلان بود ، مسله را در میان گذاشتیم که در نهایت به تولید اثری 6 کاسته در انجمن موسیقی باهمکاری آقای عبدلی انجامید که یک ساعت از این شش ساعت آوازهای خود مرحوم پوررضاست.

به گفته نصری اشرفی برای این کار بیش از یک سال ونیم با مرحوم پوررضا همکاری کردم و شش ماه مستمر هم به تمام مناطق گیلان و حوزه فرهنگ فومن و تالش یا دیلمان و اشکور سرکشی کردیم و بهترین نغمه‌ها را ضبط و ثبت کردیم که در نهایت با تایید آقای پوررضا از منظر اصالت کار، آثار به صورت استودیویی ثبت و ضبط شد. وا کنون این مجموعه را باید کاملترین مجموعه در شناساندن موسیقی منطقه گیلان به شمار آورد.

نصری اشرفی بی‌توجهی به پوررضا در سال‌های پاپانی عمر او را یکی از عوامل مهم در کناره‌گیری‌اش از فضای عمومی موسیقی توصیف کرد و افزود ، حتی من برنامه‌ای برای بزرگداشت آن زنده یاد ترتیب دادم که به رغم اصرار فراوان من برای حضور در این مراسم گفت که هیچ انگیزه‌ای برای حضور ندارم و به آن مراسم نیامد.

نصری اشرفی گفت که جامعه موسیقی یکی از اصیل‌ترین راویان موسیقی منطقه گیلان را از دست دادو قطعا جای آن زنده‌یاد را کسی دیگر نمی‌تواند پر کند و فرهنگ و موسیقی گیلان وامدار خدمات پوررضاست.

کد خبر 166212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز